Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går ikke opp eller ned et eneste gram


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg prøver for tiden å gå ned i vekt, noe som fungerer relativt godt.

 

Det jeg stusser(?) på er at den i begynnelsen av uken viste 81.6kg hver eneste single day, mens den for noen dager siden hoppet rett ned til 81.3kg og har holdt seg der helt perfekt uansett om jeg trener, får i meg mindre kalorier eller mer, den ene dagen.

 

Jeg står heller ikke alltid på nøyaktig samme sted, og samme måte hver gang, så hvorfor viser den nå nøyaktig 81.3kg hver dag, helt til grammet?

Så vidt jeg vet burde den være litt ustabil (hoppe noen hundre gram opp og ned hver dag).

 

Det skal ikke være noe feil med vekten, siden jeg nettopp satt 2 uåpnet bakeposer på den, som veide 1kg begge 2, og resultatet ble da nøyaktig 2kg.

 

Noen ideer på hvorfor den ikke hopper opp og ned noen hundre gram når jeg en dag får i meg mye mer kalorier, og kanskje neste dag ikke spiser i det hele tatt?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du utligner inntaket ditt med å spise ene dagen og ikke spise neste dag. Idealet er å spise frokost, lunsj, middag og kvelds, samt ha to mellommåltid per dag, og det er noe jeg jobber med å få inn som en fast rytme nå. Samtidig skal ikke mengdene være for store.

 

Om du har veid mer enn 81,6, la oss si 85 eller 90kg så har kroppen din satt igang mottiltak fordi den merker at kroppsvekten har gått ned. Altså kroppen har redusert forbrenningen din som et "forsvar". Da hjelper det ikke å trene mer, men spise oftere og mindre porsjoner for å gi kroppen mer å forbrenne over tid.

 

Det jeg sier har jeg lært på et livsstilskurs jeg holder på med om dagene. Og er det jeg forholder meg til for å forbedre helsen og gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Da hjelper det ikke å trene mer, men spise oftere og mindre porsjoner for å gi kroppen mer å forbrenne over tid.

 

Det jeg sier har jeg lært på et livsstilskurs jeg holder på med om dagene. Og er det jeg forholder meg til for å forbedre helsen og gå ned i vekt.

 

Jo, å trene eller være i aktivitet skal øke forbrenningen allikevel.

Dette med å spise ofte men lite er bare en myte, og er ikke bevist i noen studier.

Endret av Cooky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var vel akkurat 82 kg (jeg er 25 år) da jeg begynte å trene hardt for å gå ned i vekt. Gjorde ingenting med kostholdet, men spiste nok litt mer siden trening gjør at man blir sulten.

 

Det skjedde ikke noe med vekta den første måneden, halvannen måned. Men så rant kiloene av rundt den andre måneden med trening, og i løpet av sommeren var nærmere 10 kg borte.

 

Her er det bare å fortsette trening. Trent regelmessig og press deg litt hver gang du trener. Da orker du mer, og kiloene vil gå etterhvert.

 

DRIT i kalorier, men spis sunn mat og unn deg heller søtsaker i helga (men ikke så forbanna mye da) ;)

Endret av Ingardj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du utligner inntaket ditt med å spise ene dagen og ikke spise neste dag. Idealet er å spise frokost, lunsj, middag og kvelds, samt ha to mellommåltid per dag, og det er noe jeg jobber med å få inn som en fast rytme nå. Samtidig skal ikke mengdene være for store.

Hvorfor er det idealet? Så lenge inntaket er likt er det likegyldig om man spiser 2 ganger per dag eller 10.

 

*host* Misset Cooky sitt innlegg ;)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det var et svar til Vizla sin kommentar om at 2 og 10 måltid om dagen var likegyldig. Jeg mente da at mengden mat fordelt på frokost, lunsj, middag og kvelds og et mellommåltid ville ikke være sunt for magesekken om dette ble til 2 måltid (les: samme mengde). Selvfølgelig skal man stoppe før man sprekker.

Lenke til kommentar

Bare for å ha debunka den 30 år gamle myten; Måltidsfrekvens har ingenting med forbrenning å gjøre. Totalinntak av kcal, er det som gjelder. Det som fungerer med "ofte og lite", er at du vet hva du får i deg når, og at du ikke blir slapp om du eventuelt blir alt for sulten.

 

http://www.treningsf...p?topic=58770.0 (Kilder der inne.)

 

Forbrenning nei. Men så er det så mange flere faktorer enn bare forbrenning som spiller inn for et individ. Thor. har et poeng med magesekken. Og psykologisk sett har det mye å si for en del individer at de kan spise ofte.

 

Vi er langt mer kompliserte enn maskiner. Vi har trossalt tanker, følelser og hormoner, og hverdagen til de fleste består av mer enn å regne kcal inn og ut. Det er mange valg som må tas, de fleste har fristelser å unngå og hensyn ift. arbeidsdag å ta. Men de som driver med dette som sin hovedhobby har nok bygget seg opp den evnen til å kun se på kcal inn og ut.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvor ofte du spiser. Magesekken er ikke så komplisert.. den krymper jævla fort igjen. Er snakk om noen timer. Ikke er det skadelig å føle på sulten heller.

 

Jeg syns selv at det blir helt idiotisk å måtte tenke kalorier hele tiden, tenke at ''jeg skal ha rundt 1600 kalorier i dag! Nå må jeg sørge for at jeg ikke får i meg mer enn 300 kalorier pr måltid, altså frokost, lunsj, middag og kvelds! Må jo ha noen hundre kalorier ekstra for småmåltider også!''. Herregud, hvem gidder å bry seg om mat hele tiden? Hvem har faktisk tid til sånt?? Spis når du er sulten og hør på kroppen din, kjenn på magen din for den forteller deg når du har fått nok, og ta deg gooood tid til å spise. Jeg spiser i gjennomsnitt 2 måltider om dagen + kanskje noen små mellommåltider hvis jeg gidder eller er sulten nok og er jævla fornøyd med det. Kcal inn og kcal ut. Det er faktisk så enkelt!

Lenke til kommentar

Noen ideer på hvorfor den ikke hopper opp og ned noen hundre gram når jeg en dag får i meg mye mer kalorier, og kanskje neste dag ikke spiser i det hele tatt?

 

 

Det er bare tull å veie seg hver dag.

 

 

Du er nødt til å skrive ned kalorier på alt det du spiser. Det er også viktig å ta med alt du drikker som inneholder kcal.

Om du gjør det skal det ikke være så vanskelig å vite når du har spist for mye. Etter det kommer selvdisiplin inn i bildet. Lær deg hvilken måltidsfrekvens som fungerer for deg, og når du må ha måltider. Jeg vil tru at du må trenge å spise ofte, men lite for å ikke bli alt for sulten før måltidene. Er du for sulten i mellom måltidene, fungerer det med noe frukt ellerno.

 

Vei deg maks en gang i uka.

Lenke til kommentar

Det var et svar til Vizla sin kommentar om at 2 og 10 måltid om dagen var likegyldig. Jeg mente da at mengden mat fordelt på frokost, lunsj, middag og kvelds og et mellommåltid ville ikke være sunt for magesekken om dette ble til 2 måltid (les: samme mengde). Selvfølgelig skal man stoppe før man sprekker.

Rart, fungerer optimalt for min egen del uten noe problemer med at "magesekken er for stor så jeg må spise så mye for at jeg skal bli mett"(Forklaringen her er ganske enkel: Du skal presse magesekken hardt for at den skal utvides over et lengre tidsrom). Større appetitt en normalen kansje, men står i stil til forbrenningen. Kunne ramset opp et tresifret anntal andre hvor dette er tilfellet også(Påfallende mange menn, det skal sies), frokost/middag - lunch/middag, hvor kun et fåtall har noe problemer med vekt.

Lenke til kommentar

Flere små måltid er bedre fordi du unngår å utvide magesekken, du får et stabilt blodsukker og normalt blodsukker under trening gjør at du yter bedre=mer effektiv trening. Samtidig blir hormonbalansen opprettholdt.

BULLSHIT!!!

 

Der er INGENTING som indikerer at måltidsfrekvens har noe som helst å si for blodsukkerverdier og hormonproduksjon. Faste gjør heller det stikk motsatte, et mer stabilt blodsukker, bedre hormonrespons og generelt bare fordeler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...