Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Presang til kjæreste - hvorfor skal det være så dyrt?


Anbefalte innlegg

Jeg poster ikke for å få tips til presang til kjæresten min. Det jeg poster for, er for å få litt input på hvorfor jeg stadig hører om venner og bekjente som kjøper (etter min standard) helt utrolig dyre presanger til kjærestene sine.

Er dette bare mine venner, eller er det flere som har lagt merke til dette?

 

Helt siden videregående har jeg hatt kjent par hvor jenta f.eks. kjøpte en ny ps3 til kjæresten sin. (På den tiden kostet den rundt 2000,-). Nå som jeg er student, og fortsatt ikke kan skryte på meg en stor formue, hører jeg fortsatt medstudenter som forteller at de fikk eller kjøpte f.eks. iPhone 5, iPad, grill og annet til sin kjære. Dette er ting som koster flere tusenlapper. Og jeg spør meg selv; er det jeg som henger langt bak i normenes utvikling og av samfunnet blir oppfattet som "gnien", eller har jeg flere med meg i å synes det er helt sykt å bruke så mye penger!? Spesielt når man lever på studielån!

 

Håper jeg kan få noen kommentarer, både for og i mot. Men helst saklig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. jeg er nok en av de du beskriver. Men for meg er det ikke noen "big deal". Dette fordi, for eksempel, så gav jeg eksen min en (enkel) laptop til jul, og hun gav meg en 42" TV. Hun trengte en laptop, og vi hadde ikke noen TV enda da, så det gikk ca opp i opp prismessig. Er det så stor forskjell på å gi hverandre hver sin dyre ting, kontra det å kjøpe den dyre tingen til seg selv og en liten ting til kjæresten?

 

Men nei, du er ikke gnien slik jeg oppfatter det. Det som er viktig i mine øyne er at dere er enige om ca pris, og gir hverandre ting dere faktisk trenger, og ikke kjøper noe bare for å kjøpe det(eks, ny iPhone 5 når du har iPhone 4).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det viktigste skal være tanken bak presangen. Men likevel oppstår det (føler jeg) en viss ubalanse hvis den ene kjøper noe den andre ønsker seg til 300,-, mens den andre kjøper noe den første ønsker seg til 1000,-.

(Når je sier "ønsker seg", så mener jeg ikke nødvendigvis at det står på noen ønskeliste, bare at personen lenger har sagt at han ønsker seg en PS3)

 

I scenarioet over, er disse to gavene helt likestilt, eller spiller prisen en liten rolle (om ikke mer en at den med den billigste gaven føler han/hun burde kjøpt noe dyrere)

Lenke til kommentar

For meg og samboeren har det aldri vært noe prispress. Personlig setter jeg mer pris på en gave som viser at hun kjenner meg og vet hva jeg liker, enn en gave som nødvendigvis koster flere tusen.

 

I scenarioet over, er disse to gavene helt likestilt, eller spiller prisen en liten rolle (om ikke mer en at den med den billigste gaven føler han/hun burde kjøpt noe dyrere)

Kan kun svare ut fra mitt eget forhold, og hos oss ville de vært likestilt.

Lenke til kommentar

Altså, hør nå her.. :p

 

Ulike forhold har ulike grader av seriøsitet. Er man kjærester har man inngått en u-uttalt sosial konstrakt som binder deg til å gi julegave og bursdagsgave. Det er minimumskravet. Pris og arbeid i gaven må forstås som seriøsiteten av forholdet? Er man på vei til å gifte seg er det legitimt med en Playstation 3 konsoll, eller en dyr klokke. Er man litt-sånn-sammen-akkurat-nå behøver man ikke stort mer enn en lite rose og et kort, eller et smykke til en hundrelapp. Dette er plankekjøring.

 

Man kan selvsagt unngå gaver totalt, men hvor romantisk er det a? Gi og ta folkens! Livet varer ikke evig.

Lenke til kommentar

Vel, for å vende tilbake til mitt opprinnelige spørsmål; hva synes dere om at videregåendeelever og studenter kjøper kjærestepresager til tusenvis av kroner (gjerne til jul, bursdag og valentinesday).

Greit/ikke greit? Eller er det kanskje bare jeg som har venner som gjør slikt?

Lenke til kommentar

Det er egentlig flere mulige scenarioer hvor jeg vil mene at det kan være både greit og ikke greit.

 

Har du merkbart bedre råd enn kjæresten din (du har jobb ved siden av studiene, mens h*n ikke har det) og du gir en dyr gave samtidig som du forventer/hinter om en kostbar gave tilbake så er det ikke greit.

 

Om du gir en dyr gave og kritiserer (eventuelt blir sur på) personen for å ha gitt deg en billigere gave er det heller ikke greit.

 

Gir du personen en dyr gave etter å ha sagt at du faktisk ikke bryr deg om hva du får tilbake i det hele tatt og mener det, da skal det være greit.

 

 

Har man økonomi som tåler det kan man gjerne gi gaver som koster litt. Gaver som ikke gis på tull bør holde visse kvalitetsstandarder spør du meg. Jobber du ved siden av studiene så greier du å bruke litt penger om du faktisk ser en framtid med personen du er sammen med. Bare ikke mas om/forvent å få noe tilbake og ikke gi noe med intensjoner om å få noe tilbake, det er ikke greit.

Lenke til kommentar

Ok, nytt senraio:

Hvis du ikke ønsker at din bedre halvdel skal bruke mye penger på presang til deg, er det da greit å si ifra om det?

Og videre, hvis du har sagt ifra, hva gjør du hvis du likevel får en veldig dyr presang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...