Gå til innhold

[Løst] Nedgradere bærbar fra Windows 8 til Windows 7 problemer


Anbefalte innlegg

Da fikk fruen sin nye laptop i hus tidligere i dag, tok ikke lang tid før hun spurte om jeg kunne installere W7 på den. Jaja, ikke noe problem tenkte jeg. Plugget i ekstern optisk drev, satt inn W7 CD'n. Første prøvde jeg å få PC'n til å boote fra CD'n, det ville den ikke. Så da ble det installasjon fra windows. Åpnet utforskeren, startet setup og installasjonen. Windows begynte å kopiere og pakke ut filer, før omstart.

 

Så kom delen der jeg ble clueless. Når PC'en startet opp igjen, startet den først bare i W8 uten å fortsette installasjonen. Restartet PC'n, og da fikk jeg valg om å fortsette W7 installasjonen eller boote W8. Fortsatte W7 installasjonen, og "Starter Windows" med logo animasjon kom opp. Animasjonen fullfører, og der stoppet det hele. Lot den stå slik mens jeg kjørte hjem hu svigers. Sto fremdeles sånn når jeg kom hjem, så da skrudde jeg av maskinen for å prøve på nytt. Når jeg nå skrur på PC'n har jeg *INGEN* valg. Den går rett til starter opp windows og den stopper der. Tar jeg ut USB drevet blir skjermen bare svart.

 

Vurdert å ta ut HDD'n og formatere den før jeg prøver på bytt ved å boote fra CD, men har ikke riktig størrelse på Torx'n tilgjengelig for øyeblikket så da tok jeg turen hit først. Så. noen som har noen ideer overhodet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slo du av Secure Boot fra Windows 8 før du prøvde å installere Windows 7? Hvis ikke bør du sjekke litt rundt i BIOS å se om du kan slå det av der. Om du ikke finner den muligheten er jeg faktisk usikker.

Secure Boot skal forhindre at du installerer andre operativsystemer på Windows 8 pcer, og så vidt jeg vet, er det i alle fall enklest å slå det av fra Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve:

 

disable-UEFI.jpg

 

Hvordan dette er på de forskjellige laptopene er jeg usikker på, men de fleste har valg her.

Selvfølgelig kan du prøve å deaktivere AHCI i tilfelle det er windows drivere som henger seg opp.

 

http://www.tonymacx86.com/attachments/windows/41976d1356379472-how-dual-boot-mountain-lion-windows-8-img_1295.jpg

 

I andre tilfeller kan det være UEFI DVD-Rom der man velger i UEFI grensesnitt som gjør at maskinen stopper opp ofte har vel laptop Bios baserte grensesnitt selv om UEFI ligger i bunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Edit:

Til den som byttet tittel, fra W8 til W7 er nå en oppgradering, ikke en nedgradering. :-p

 

Teknisk er det en nedgradering, Windows 8 er det nye OSet, Windows 7 er fra 2009. Så ved å gå fra Win8 til Win7 nedgraderer du.

Derfor endret jeg tittelen, og endrer den ikke til oppgradering ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er enig med myhken her, selv og jeg forstår enkelte mener windows 8 er en fiasko for de som ikke har nettbrett eller touch skjerm på maskinene sine.

 

Det er ikke mye windows 8 har som ikke er uoppnålig med windows 7.

 

Hva slags service pack har windows 7? Godt mulig man trenger minst service pack 1 med UEFI baserte hovedkort. Tviler på det hjelper å bytte harddisk her, eneste er hvis man vil tilbake til windows 8 igjen og har recovery partisjon det er en fordel å bytte til SSD disk som gir bedre ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis tipsene over ikke fungerer, så kan du prøve å installere via minnepenn. Windows 7 setup virker kun med USB 2.0 port uten mekking, så spørs det om maskinen har det hvis den er helt ny...

 

Offisiell ISO finner du her og Microsofts offisielle verktøy for å kopiere til USB finner du her.

 

PC'n har faktisk en USB2 kontakt. Takk for links forresten.

 

 

Du kan jo prøve:

 

disable-UEFI.jpg

 

Hvordan dette er på de forskjellige laptopene er jeg usikker på, men de fleste har valg her.

Selvfølgelig kan du prøve å deaktivere AHCI i tilfelle det er windows drivere som henger seg opp.

 

http://www.tonymacx8...-8-img_1295.jpg

 

I andre tilfeller kan det være UEFI DVD-Rom der man velger i UEFI grensesnitt som gjør at maskinen stopper opp ofte har vel laptop Bios baserte grensesnitt selv om UEFI ligger i bunnen.

 

Halve problemet er jo at jeg ikke får tilgang til bios.

 

 

 

Er enig med myhken her, selv og jeg forstår enkelte mener windows 8 er en fiasko for de som ikke har nettbrett eller touch skjerm på maskinene sine.

 

Det er ikke mye windows 8 har som ikke er uoppnålig med windows 7.

 

Hva slags service pack har windows 7? Godt mulig man trenger minst service pack 1 med UEFI baserte hovedkort. Tviler på det hjelper å bytte harddisk her, eneste er hvis man vil tilbake til windows 8 igjen og har recovery partisjon det er en fordel å bytte til SSD disk som gir bedre ytelse.

 

W7 versjonen jeg har er nok med SP1. Ingen planer om å bytte harddisk, kun ta den ut for å formatere den for så å prøve på nytt med tom HDD.

 

 

 

Teknisk er det en nedgradering, Windows 8 er det nye OSet, Windows 7 er fra 2009. Så ved å gå fra Win8 til Win7 nedgraderer du.

Derfor endret jeg tittelen, og endrer den ikke til oppgradering ;)

 

Vel, smaken er vel som baken, delt. For min (vår) del liker jeg W7 bedre, i tillegg er det mer lettvint med et OS i hus, enn to. :)

 

 

Men for meg virker det som om PC'n har lagt W8 i windows.old og trodd den var ferdig med installasjonen av W7, uten å være det. Så da stopper den opp under boot.'

 

Nå er nå lokket festet med TX 6 eller noe i den duren, minste jeg hadde var TX 9 så da blir det vel shopping i helga... :l

Endret av Camorack
Lenke til kommentar

Kommer ikke noe POST eller noe som helst. Går rett til bootload. Men uansett, disken er tatt ut og formateres i øyeblikket. Tja, eller ikke. "Windows was unable to complete the format.". :l Kanskje like greit å hive driten i veggen å sett inn en annen disk jeg har liggende.

Lenke til kommentar

Ja, får slettet partisjonene. Men får ikke formatert den for å installere W7 på den på en annen PC. :l

 

Edit:

Da gadd jeg ikke mer, fant frem en annen, litt mindre, HDD som jeg bruker i stede.

 

Takk for innspillene jeg fikk.

Endret av Camorack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...