Gå til innhold

Tips: Slik lader du mobilen raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har lært på skolen er vel strømmen kvadrert ii forhold til effekt.

Med andre ord så leverer ikke en lader som leverer 0,5 A 2,5 W, men 1,25 W og en lader som leverer 2,1 A leverer ikke 10,5 W, men 22,05 W. ;)

 

Nei :nei2: , nå er nok læreren din flau.

P=UxI

Når U=5V er det bare å sette inn verdiene for strømmen.

 

Det du muligens blander med er effekten i kombinasjonen med Ohms lov og resistans P=U²/R eller P=I²xR.

Endret av Frobe
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har lært på skolen er vel strømmen kvadrert ii forhold til effekt.Med andre ord så leverer ikke en lader som leverer 0,5 A 2,5 W, men 1,25 W og en lader som leverer 2,1 A leverer ikke 10,5 W, men 22,05 W. ;)
Nei :nei2: , nå er nok læreren din flau.P=UxINår U=5V er det bare å sette inn verdiene for strømmen.Det du muligens blander med er effekten i kombinasjonen med Ohms lov og resistans P=U²/R eller P=I²xR.

 

Ups... tidlig på morgenen enda :/ My bad. Du har selvfølgelig rett

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Meh... har en dock på nattbordet. Problem løst.

 

Bruker ikke telefonen til annet enn som bokstøtte - problem løst, på en enda bedre måte ... :p

Lenke til kommentar

Hadde dette problemer selv når jeg fikk min Note2 for første gang. Etter å ha brukt den i flere time tenkte jeg at det var på tide med litt lading, men selvfølgelig (som mange andre) brukte jeg ikke laderen som fulgte med mobilen, men heller en jeg har fra en mye tidligere Samsung modell.

Det viste seg at det skulle ta en EVIGHET å få ladet denne mobilen, jeg var klar over at batteriet var enormt, men at det skulle ta så lang tid og fortsatt ikke 100% full ladet, synes jeg bare var rart. Helt til jeg selvfølgelig tok en rask kikk på selve laderne. Den gamle, ladet med 0.15A, mens den nye som fulgte med mobilen, ladet med hele 2.05A. Da begynner vi å snakke forskjell og den ladet så det røyk av mobilen :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt at mobilen ikke blir ødelagt av dette, men det skal derimot sies at det gir en større belastning på batteriet som vil medføre at det ikke varer like lenge som det normalt sett ville gjort.. Klart, nå bytter jo enkelte mobil såpass ofte at det ikke er relevant, så for all del: kjør på! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å faktisk gå inn på det viktigste om du ønsker å lade raskere - nemlig om ladferen har standard terminerte datalinjer (med ulik motstand) slik at mobilen vvet at den er koblet til en lader som lader raskere?

 

Du kan koble mobilen til en lader som gir5v5A så mye du vil, ingen mobiltelefoner som følger standarden vil trekke mer enn 500ma med mindre laderen forteller telefonen at det er greit å gjøre det. Det er det mange av de uoriginale produktene som ikke gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

amobil skrev: "Lader du ofte telefonen eller nettbrettet ved å koble det til en USB-port på PC-en, har du sikkert lagt merke til at det å lade på denne måten kan ta ganske mye lenger tid enn om du lader via en USB-lader du plugger i strømkontakten. Årsaken er rett og slett at USB-ladere som plugges i stikkontakten vanligvis leverer mer strøm enn USB-kontakten i PC-en. "

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

Mac'er fra Apple (samt Apple-displayer) som er yngre enn 6 år gamle gir 1100 milliampere på USB-portene, og ikke pinglete 500 milliampere som på typiske billigere PC'er. Man får nemlig det man betaler for.

Men de 1100 mA kan du kun dra nytte av hvis du kobler til perifert Apple-utstyr, som iPod og iPhone. Disse krever maks 1 ampere ladestrøm for maks hastighet på ladingen, og dermed vil du IKKE merke forskjell på ladetid hvis du lader fra USB-porten på en Mac sammenlignet med lading fra laderen som fulgte med den håndholdte enheten.

Men prøver du å lade perifert ikke-Appleutstyr på USB-portene til en Mac, så får du kun 500 mA ladestrøm, ihh til USB-spesifikasjonene.

 

For å lade en iPad som krever 2 Ampere ladestrøm så vil USB-porten på en Mac selvfølgelig IKKE kunne lade med maks hastighet. Da må du bruke den medfølgende originale laderen til iPad'en.

 

Håndholdte Apple-enheter sjekker spenningen på DATA-pinnene på laderens USB-port. Det å bruke bias-spenning på datapinnene er et Apple-påfunn som faktisk ikke er i strid med USB-spesifikasjonene, og denne spenningen er normalt null på ikke-Apple-ladere. Størrelsen på spenningen tjener kun som en beskjed som skal fortelle den håndholdte Apple-enheten hvilken ladestrøm som laderen er i stand til å gi, og enheten vil dermed trekke strøm ihh til denne ut fra USB-portens strømforsyningspinner. Mer om dette her:

http://www.ladyada.net/make/mintyboost/icharge.html

http://voltaicsystems.com/blog/choosing-usb-pin-voltages-for-iphones-and-ipads/

 

Forøvrig lønner det seg å bruke originale ladere, selv om disse er dyrere. Det skyldes først og fremst sikkerheten. Det finnes f.eks mange kopier av Apple-ladere å få kjøpt til en billig penge, og noen er regelrett piratkopier som er påstemplet løgner om at laderen er designet av Apple. Men jeg ville ikke hatt noen av dem selv om jeg fikk kastet dem etter meg, da flere av disse har for kort avstand mellom primær- og sekundærkretsen. Kjøper man billig, så blir det fort dyrt. Dette er følgende liste med tilbakekalte og forbudte ladere et klart bevis på: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Pressmeddelanden1/Manga-USB-laddare-visar-allvarliga-brister/

Lenke til kommentar

Vi har et Samsung Galaxy TAB 8.9 som nekter å ta lading fra USB-portene på begge våre Laptoper. Hvorfor det? Det benyttes en uoriginal ladekabel, da den originale ble ødelagt. Kan det være grunnen?

 

EDIT: Det lader som normalt fra originalladeren.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Max (lade-)spenning for lithium-batterier bør ikke overstige 4,2 V. USB-spenningen på 5 V må derfor modifiseres av ladekretsen på mobilen/paden som tilkobles USB-kraftforsyning.

 

Max ladestrøm [mA] bør være ca 0,7 av batteriets kapasitet [mAh]. Eksempelvis vil et batteri med 1500 mAh greit tåle 1000 mA (eller 1 A), mens du uten problemer kan trykke 2000 mA (2 A) på et batteri med kapasitet 3000 mAh.

 

Den raskeste måten å lade et lithium-batteri på, er derfor å ha en elkrafttilførsel og en ladekrets som sørger en konstant maksimal ladestrøm (med stadig økende ladespenning) inntil maksimal spenning (4,2 V) nåes, deretter konstant ladespenning 4,2 V inntil batteriet er fullt (indikert ved at ladestrømmen er blitt latterlig liten). Kalles ofte CC-CV (Constant current - Constant voltage).

 

Dette betyr at en ekstra kraftig strømforsyning kan gi raskere ladetid, dersom ladekretsen på mobil/pad er optimal (den "vet" optimal max ladestrøm ift batterikapasitet). Hvis ikke, kan ladetid bli uforandret eller batteriets levetid forkortes.

Lenke til kommentar

Laderen til min Note gir 1100 Ah, og dette virker som det er maks, Har en billader som er oppgitt til 2,1 Ah, men batteri-app'en rapporterer fortsatt 1100 Ah, og batteriet lades ikke raskere heller. Men som regel lader jeg den over natten med en 700 Ah-lader for å være litt snill med batteriet. Da bruker den typisk 4-5 timer på å lade opp 2500 Mah-batteriet.

Lenke til kommentar
Max ladestrøm [mA] bør være ca 0,7 av batteriets kapasitet [mAh]. Eksempelvis vil et batteri med 1500 mAh greit tåle 1000 mA (eller 1 A), mens du uten problemer kan trykke 2000 mA (2 A) på et batteri med kapasitet 3000 mAh.

En helt normal ladestrøm for lithium-celler er 1C. Altså bør et 2000mah-batteri tåle 2A.
Lenke til kommentar

Altså bør et 2000mah-batteri tåle 2A.

 

Det gjør selvsagt det.

 

Det tåler også å lades opp til 4,3V - noe som gir batteriet høyere kapasitet.

 

Men når ladestrøm passerer 0,7C og ladespenning passerer 4,2V øker kostnaden i form av tapt levetid merkbart. Det er der knekkpunktene ligger. Men det er selvsagt helt greit å prioritere rask ladetid og akseptere å må kjøpe nytt batteri tidligere. :)

Lenke til kommentar

Skeptisk. Flere fabrikanter anbefaler 1C. Hvis du har noen kilder for at 1C skulle være skadelig for nyere li-ion-teknologier vil jeg gjerne se dem.

Fabrikanter som anbefaler max 1C oppnår å få kunder som er veldig fornøyd med at batteriene deres kan lades litt raskere, og samtidig kunder som litt raskere finner fram kredittkortet for å gjenanskaffe sine batterier når de er slitt ut. :wee:

 

Jeg tviler på at 1C kan kalles skadelig, selv om det reduserer batteriets levetid. 0.7C medfører jo også at batteriet etterhvert slites ut, men det tar flere sykluser før det skjer. (Mulig det var feil av meg å bruke uttrykket "knekkpunkt" i forrig post, her er det heller snakk om krumning...)

 

Fabrikanter som anbefaler 1C dukker sikkert ikke opp i dette søket, men søket viser uansett at 0.7C er en velkjent begrensing for max ladestrøm på Li-ion: http://www.google.co...h?q=li-ion+0.7C

 

Igjen: Det er en helt grei prioritering å bruke høyere ladestrøm for å få kortere ladetid, så lenge man aksepterer at dette også gir kortere levetid. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...