Gå til innhold

Nvidia: Play Station 4 var ikke verd det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har APU. Prosessor og grafikk i ett. En totalløsning. Yter relativt bra. Er relativt billig. Det blir en vinn, vinn situasjon for alle firmaer involvert i PS4, SexBox og Wii, både når det gjelder utgifter, inntekter. Dette blir ikke lønnsomt for Nvidia uansett hvordan man ser eller regner på det.

Endret av Bit44
Lenke til kommentar

AMD har APU. Prosessor og grafikk i ett. En totalløsning. Yter relativt bra. Er relativt billig. Det blir en vinn, vinn situasjon for alle firmaer involvert i PS4, SexBox og Wii, både når det gjelder utgifter, inntekter. Dette blir ikke lønnsomt for Nvidia uansett hvordan man ser eller regner på det.

Du kunne fint integrert en ARM-prosessor sammen med high-end GPU på en brikke.

Det er uansett noe dere kommer til å få se iløpet av de neste årene... ;)

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Nå virker det som om AMD prøver å få integrasjonen av CPU og GPU litt tettere enn samme brikke.

 

Hvis du lurer på hvor bildet er fra er linken her.

Veldig mye av det du nevner her trenger man ikke å ha GPU'en på samme brikke som CPU'en for å kunne gjøre. Flere av de tingene som AMD ønsker å få til er allerede støttet på Nvidia GPU'er.

 

Sitter faktisk på et foredrag på GPU Tecnology Conference nå på hvordan unified address space for CPU og GPU brukes av GPUDirect for Video for å fytte data fra for eksempel en framegrabber over til en Tesla GPU og til en Quadro GPU før data sendes ut over for eksempel HD-SDI.

Lenke til kommentar

Dette ville jo vært i overkant av hva man kunne forvente. Det har aldri vært forventet at en konsoll vil pakke inn high-end/entusiast maskinvare, da disse koster mer enn hele konsollen i seg selv.

 

GTX 660-ytelse er helt kurrant til konsoll å være. :)

 

PS4 vil aldri, selv ikke på lanseringsdatoen, matche en skikkelig high-end rigg, men det er heller ikke poenget. Poenget er å gi god/grei ytelse til en billig penge, i en pakke som selv en unge kan få opp å gå.

Lenke til kommentar

Dette ville jo vært i overkant av hva man kunne forvente. Det har aldri vært forventet at en konsoll vil pakke inn high-end/entusiast maskinvare, da disse koster mer enn hele konsollen i seg selv.

 

GTX 660-ytelse er helt kurrant til konsoll å være. :)

 

PS4 vil aldri, selv ikke på lanseringsdatoen, matche en skikkelig high-end rigg, men det er heller ikke poenget. Poenget er å gi god/grei ytelse til en billig penge, i en pakke som selv en unge kan få opp å gå.

Xbox 360 sin grafikkprosessor er mer avansert enn alle skjermkortene som eksisterte i 2005 og mesteparten av 2006 (8800GTX var vendepunktet.)

PS3 sin grafikkprosessor er en variant av 7800GTX.

 

Jeg er helt enig i at det er mer fornuftig å bruke midrange-maskinvare, men det var nok noen som forventet at PS4 skulle ha en GK110 eller tilsvarende monstrum fra AMD under panseret.

Lenke til kommentar

Xbox 360 sin grafikkprosessor er mer avansert enn alle skjermkortene som eksisterte i 2005 og mesteparten av 2006 (8800GTX var vendepunktet.)

PS3 sin grafikkprosessor er en variant av 7800GTX.

 

Jeg er helt enig i at det er mer fornuftig å bruke midrange-maskinvare, men det var nok noen som forventet at PS4 skulle ha en GK110 eller tilsvarende monstrum fra AMD under panseret.

Hadde mer kraft under panseret selv et år før xbox 360 kom.

Joda, xbox 360 hadde en GPU som tilsvarte no ala 7800gtx 512MB, som da var det beste på markedet, ja. Med med 7900-serien så tok PC-en overtaket selv med en enkel GPU. Ved 8800GTX-serien så ble det virkelig stor forskjell. Men nå var og er ikke PCer begrenset til en enkelt GPU.

 

Uansett, i dag hvor markedet har forandret seg ganske kraftig siden den gang, så ville et GK110 vært helt urealtistisk. Synes synd på de som forventet noe såpass kraftig, mtp skuffelsen de da får seg.

Lenke til kommentar

Men 1,81 Tflops? Er dette kombinert kraft fra CPU, eller kommer det en veldig kraftig oppgradert versjon på IGPU'en sett i forhold til det AMD har i dag?

Det er for GPU'en alene (1,84 Tflops for å være nøyaktig), så det er en mye kraftigere GPU enn hva AMD har i sine APU'er idag.

Lenke til kommentar

Med 30FPS i subFullHD (jeg vil tro en del spill vil gå under 1080p etterhvert) og shader AA vil PS4 kunne vise til ganske imponerende kjerne grafikk etterhvert. Også mtp det er en fixed hardware plattform med en mer effektiv OS og API med bedre tilgang til hardwaren.

 

Så kan de med high-end PC'er nyte de samme spillene med høyere oppløsning, AA og framerate.

 

 

Det blir spennende å se om dem får til dette in-game eller om det bare er en beefed up in-engine trailer:

Lenke til kommentar

Det så jo fantastisk ut.

 

Om de spesialeffektene, (flammene spesielt) fysikken og animasjonene kommer i et virkelig spill til PS4, så ser dette riiiimelig bra ut for både PC og konsoll-tilhengere. :)

 

Om en ser bort fra at de sikkert har kjørt det med høyere oppløsning/AA-nivåer enn man finner i det virkelige spillet, samt kjører en del hardere på Motion blur.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med 30FPS i subFullHD (jeg vil tro en del spill vil gå under 1080p etterhvert) og shader AA vil PS4 kunne vise til ganske imponerende kjerne grafikk etterhvert. Også mtp det er en fixed hardware plattform med en mer effektiv OS og API med bedre tilgang til hardwaren.

 

Så kan de med high-end PC'er nyte de samme spillene med høyere oppløsning, AA og framerate.

 

 

Det blir spennende å se om dem får til dette in-game eller om det bare er en beefed up in-engine trailer:

snip

Crysis 3 er jo strengt tatt rimelig nært det der, og det er oppnåelig med et 7970 eller 670 så lenge man bruker SMAA. Men så er det vanskelig å kvantifisere optimaliseringer.

 

Det så jo fantastisk ut.

 

Om de spesialeffektene, (flammene spesielt) fysikken og animasjonene kommer i et virkelig spill til PS4, så ser dette riiiimelig bra ut for både PC og konsoll-tilhengere. :)

Crysis 3 er allerede ute, og det ser ærlig talt fenomenalt bra ut på Very High med SMAA aktivert.

Lenke til kommentar

De effektene med flammene som var nær-perfekte mtp. "fluid/fysikken" og lyseffektene som fulgte.

Fysikken virket (men kan jo ta godt feil her) rimelig mye heftigere enn det meste annet, inkludert Crysis 3.

Animasjonene synes jeg var ganske mye bedre på dragen enn du finner i Crysis 3, men det kan være at en slik drage ser kulere ut enn noe rare aliens, og at dette hjelper i dens favør. :p

 

Teksturene og facials så er crysis 3 like bra, om ikke bedre i mange sammenhenger. :)

 

Overall fikk jeg inntrykk av et godt steg høyere enn Crysis 3, selv om det ser fantastisk ut det også.

Lenke til kommentar

De effektene med flammene som var nær-perfekte mtp. "fluid/fysikken" og lyseffektene som fulgte.

Fysikken virket (men kan jo ta godt feil her) rimelig mye heftigere enn det meste annet, inkludert Crysis 3.

Animasjonene synes jeg var ganske mye bedre på dragen enn du finner i Crysis 3, men det kan være at en slik drage ser kulere ut enn noe rare aliens, og at dette hjelper i dens favør. :p

 

Teksturene og facials så er crysis 3 like bra, om ikke bedre i mange sammenhenger. :)

 

Overall fikk jeg inntrykk av et godt steg høyere enn Crysis 3, selv om det ser fantastisk ut det også.

Ja enig, for å ikke nevne geometri detaljene, spesielt på utstyret/bekledningen til de karakterene.

Det var dog spesielt de flamme effektene som får meg til å tvile at dette vil kjøre in-game på PS4, men jeg krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Bare å krysse fingrene. :p

 

Faktisk så vil jeg si at det nærmeste du kommer det der er den nyeste 3Dmark'en (fire strike). Både når det kommer til detaljer på omgivelsene og på slike flammeeffekter.

Det er nok mulig fire strike overgår på et par andre punkter, men med tanke på hvor tung fire-strike er, så kan man jo alltids tvile på om det lar seg gjøre å effektivisere det så mye at en 1,84 tflops GPU klarer å dra det i 30 FPS. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...