Gå til innhold

Her er Lenovos nye laptop-serie


Anbefalte innlegg

Jeg bestillte faktisk en T430s omtrent en halvtime siden. Ikke til meg selv selvsagt, min trauste Thinkpad er det ingenting galt med. :)

 

Man har fjernet musknappene både på Trackpoint og touchpad, det medfører vel at man alltid må trykke på touchpad og kan ikke disable denne for å kun bruke Trackpointen?

Arg, skivebom, Lenovo! Hvordan trykker du da f.eks tredje museknapp? Blod og bein og slemme ord!

 

Måtte faktisk sjekke når artikkelen var skrevet da jeg så bildene..

De har ikke akkurat utvikla seg siden..90tallet?

Jo, altfor mye. De siste par årene har det vært kraftige endringer på Thinkpad-modellene, alt til det værre i følge undertegnede. Nytt chicklet-tastatur, nye materialer i chassis, endret thinkvantage/mediaknapper, endret pekeflate, fjernet HOME/END/PGUP/PGDN/INS/DEL gruppe på tastaturet og mer. Det er synd at de ikke går mer tilbake til hva IBM leverte fra rundt 2002-2005 med T30 til T42, virkelig gode kraftmaskiner med gode spesifikasjoner og topp kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dog et par ting som irriterer meg grønn med Lenovo og deres ThinkPad serie for tiden, nummer en er de helt håpløse, blasse, lav-kontrast TN-panelene som ikke ligner grisen... De har fått på plass en helt ok oppløsning, stort høyere blir vanskelig på så liten skjerm med håpløs skalering i Windows, men å få bort det som er temmelig labert kvalitet, selv for TN-paneler og heller gå over på IPS paneler ville gjort maskinene hundreganger mer attraktive, i den miste gi kundene en mulighet for å "oppgradere".

Noen ThinkPad-modeller har i hvert fall svært god skjerm. Jeg har en W530 med Full HD skjerm, og til mitt bruk (bildebehandling) er det en av de beste skjermene på bærbare pga. av at den viser fargene svært korrekt, og har større fargerom enn de fleste bærbare. Og det er ikke et IPS-panel, men et avansert TN-panel de har lagt ned en del arbeid i for å få bra. Innsynsvinkelen er også bra, men akkurat på det punktet er nok gode IPS-paneler bedre.

Men det er mulig skjermene på T-serien ikke er like gode. Jeg ville bare si fra at det finnes ThinkPad med gode skjermer også :-)

 

Bjørn

Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at folk bringer frem urovekkende problemstillinger med tanke på at de fysiske trackpoint knappene nå er en integrert del av touchpadden, om det betyr at du ikke lenger kan deaktivere touchpad i BIOS uten å da faktisk itillegg deaktivere trackpoint knappe så er jo det total skivebom da det å bruke trackpoint med touchpad aktiv er nærmest umulig å få til i praksis da du gjerne hviler håndleddet på selve touchpadden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om noen kan bekrefte at selve knappene under touchpaden deaktiveres dersom man deaktiverer touchpaden i BIOS eller i ThinkVantage-programvaren (som jeg gjør, Fn+F8). Knappene kan vel virke selv om man deaktiverer berøringsfunksjonen? Så vidt jeg vet er det fysiske knapper under plata.

Lenke til kommentar

Styring i BIOS er en langt bedre løsning enn via programvare, med tanke på kompatibilitet med installasjoner og operativsystem. Snakker vi her egen Lenovo programvare, eller en integrert bit i driveren fra Synaptics eller hvem det er som står for touchpadden?

 

En integrert del av driveren setter jeg mye større pris på kontra det å måtte ha diverse programvare fra produsenten installert for at ting skal fungere som de burde, selv når det gjelder Lenovo ThinkPad som overhode ikke er noen versting så holder jeg antallet programvare fra produsenten på maskinene mine til et absolutt minium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...