Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er 0 lov da? Trodde at 0^0 var udefinert... Lest at mange mener at det blir 1, men jeg vet ikke. Tror det kommer an på hvordan man definerer tallsystemet. Selv mener jeg at 0^0 er udefinert.

Endret av Nebuchadnezzar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk aldri tenkt over problematikken bak det.

Hvis en ser på funksjonen f(x)=x^x, så er jo

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0^+} x^x = e^0 = 1 (l'Hôpital). Vet ikke om det er noe særlig relevant, jeg. Det gir jo kanskje grunnlag til å la 0^0 være 1 i visse tilfeller.

Endret av wingeer
Skrevet (endret)

Siden chart?cht=tx&chl= \lim_{(x, y) \to (0, 0)} x^y ikke eksisterer (1 langs x-aksen og 0 langs y-aksen) så er det vel mer et definisjonsspørsmål. I mange sammenhenger lønner det seg å definere chart?cht=tx&chl=0^0=1,

 

Vet noen hvordan man løser likningen under?

 

chart?cht=tx&chl=(a x)^{(bx)}=(bx)^{(ax)} \quad \Rightarrow \quadchart?cht=tx&chl= \Large x=\frac{1}{a \left(\frac{b}{a}\right)^{\frac{a}{a-b}}}

 

Ta x-te-roten.

 

 

 

Endret av Frexxia
Skrevet

Har kommet over en faktoriseringsoppgave hvor jeg ikke skjønner hva oppgaveteksten mener:

 

"Faktoriser uttrykkene ved hjelp av nullpunktene."

 

x2 - 4x + 3

 

Det står ikke noe eksempel i kapittelet hvor det er brukt nullpunkter til å faktorisere... så hadde satt pris på om noen kunne forklart dette.

Skal man liksom tegne grafen og finne nullpunktene på den måten?

 

Går ut ifra at man også skal bruke denne metoden på de neste oppgavene hvor man ikke kan bruke kvadratsetning 1 og 2.

Skrevet

Faen... kunne ønske jeg var bedre på tekstoppgaver som dette hvor man skal finne likningen.

 

Bjørn begynner å lese en bok.

Første dagen leser han 1/8 av alle sidene i boka.

Den neste dagen leser han dobbelt så mange sider som han leste den første dagen.

Den tredje dagen leser han 25 sider.

Og da har han 110 sider igjen.

Hvor mange sider er boka på?

 

1/8x + 2/8x....?

 

Vet at svaret er 216, men jeg klarer ikke å finne likningen.

Skrevet (endret)

Ok, du skal altså finne X = antall sider.. Da har du X - antall sider lest = 110.

 

: X - (X/8 + 2X/8 + 25) = 110.

Endret av kloffsk
  • Liker 1
Skrevet

Er det noen som har noen tips for hvordan man finner fellesnevner i rasjonale uttrykk som dette?

 

08bb0f3bdb6e3dded62e72951e923aec.png

 

Fellesnevneren her er (x+7)(2-x), så da ganger du med 2-x på den ene siden (husk at du må gange både oppe og nede) og x+7 på den andre.

  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren.

Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere).

Skrevet (endret)

Selvfølgelig... Jeg tenkte altfor avansert da jeg prøvde å finne fellesnevneren.

Det slo meg kort tid etter jeg hadde postet innlegget at jeg kan jo bare gange leddene i nevnerne med hverandre (og de respektive tellere).

 

Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden.

 

How come you are doing Maths in the summer vacation? :O

Endret av maikenflowers
Skrevet

Du ganger ikke teller med teller, for det står ikke et gangetegn melom leddene. Du ganger først x+7 på den ene siden og x-2 på den andre siden.

 

Mente ikke at tellerne skulle ganges med hverandre. Ble dårlig formulert. Mente altså at tellerne skulle ganges med det samme som nevner i samme brøk.

 

How come you are doing Maths in the summer vacation? :O

 

R1-sommerkurs :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...