Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Knut og Arne arbeider sammen i ulikt tempo på et gjerde som skal være 126 m langt. Etter 3 timer må Knut forlate jobben, og Arne gjør gjerdet ferdig i løpet av 14 timer. Dersom Knut hadde holdt på i 7 timer, ville Arne ha greid resten på 4,66 (2/3) timer.

 

Ligningsett:

(1) 3x+17y=126

(2) 7x+(14/3)y=126

 

Tror ikke det skal være verre enn det. Litt uklar om siste ligningen skal være 7y+(14/3)y. Leste det som om de ikke jobbet sammen i siste tilfellet, men kan jo hende de gjorde det.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva betyr det at en funksjon er "på" (matematisk terminologi)? Tar abstrakt algebra og har litt mindre bakgrunn enn de andre som tar emnet, men det meste av terminologien er greit forklart i boken. Det gjelder dermed ikke dette ordet, og pga. dets natur er det umulig å google det...

Lenke til kommentar

Hva betyr det at en funksjon er "på" (matematisk terminologi)? Tar abstrakt algebra og har litt mindre bakgrunn enn de andre som tar emnet, men det meste av terminologien er greit forklart i boken. Det gjelder dermed ikke dette ordet, og pga. dets natur er det umulig å google det...

 

En funksjon f:A->B er på hvis for hver b i B, så finnes en a i A slik at f(a) = b. Kalles også surjektivitet.

Lenke til kommentar

Bruk formlene

 

cos^2(v) + sin^2(v) =1

 

og

 

tan(v) = sin(v)/cos(v)

 

til å vise at

 

sin(v)= +-(tan(v)/rot(1+tan(v))

 

 

Sliter litt med denne.. Har prøvd å utnytte at tan^2(v)= sin^2(v)/cos^2(v), bytter her ut cos^2(v) med (sin^2(v) - 1). Får det ikke til å stemme. Kan noen fortelle meg om jeg er helt på jordet, evt. what to do next?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en oppgave angående nullpunkter og skjæringspunkter mellom grafer som jeg lurer litt på.

 

Oppgaven er som følger:

Verdien av en bil avtar fra 350000 kroner til 150000 kroner i løpet av 6 år. Hvor mange prosent avtar verdien per år?

 

Jeg har forsøkt meg på oppgaven, men jeg er ikke sikker på hva ligningen skal være. Jeg har også fått fullstendig feil, men det var jeg for så vidt klar over at jeg ville få ut ifra ligningen uansett. Det jeg har forsøkt meg på er:

post-219860-0-61874500-1296418976_thumb.jpg

 

Kan noen vise utregning, eventuelt forklare hvordan oppgaven skal løses?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en oppgave angående nullpunkter og skjæringspunkter mellom grafer som jeg lurer litt på.

 

Oppgaven er som følger:

Verdien av en bil avtar fra 350000 kroner til 150000 kroner i løpet av 6 år. Hvor mange prosent avtar verdien per år?

 

Jeg har forsøkt meg på oppgaven, men jeg er ikke sikker på hva ligningen skal være. Jeg har også fått fullstendig feil, men det var jeg for så vidt klar over at jeg ville få ut ifra ligningen uansett. Det jeg har forsøkt meg på er:

post-219860-0-61874500-1296418976_thumb.jpg

 

Kan noen vise utregning, eventuelt forklare hvordan oppgaven skal løses?

 

Jeg vet ikke helt hva du har tenkt her, men det skal være chart?cht=tx&chl=x^6, ikke chart?cht=tx&chl=6^x. Slik ligningen står nå, prøver du i grunn å finne x slk at når du ganger 350000 med 6, x antall ganger, skal du få 150000. Det gir veldig lite mening, og jeg antar det er dette du har stusset på selv.

 

Hvis det derimot hadde vært chart?cht=tx&chl=x^6, hadde det stått at 350000, ganger et ukjent tall x (vekstfaktoren) 6 ganger, skal bli 150000. Da prøver du altså å finne hvilket tall du skal gange 350000 med 6 ganger på rad (hvert år) for å komme ned i 150000.

Lenke til kommentar

Originalt lagt ut i fysikkassistansetråden, men der er det så lite aktivitet at jeg syns det er verdt å forsøke seg her. Håper ikke dette bryter mot reglene.

 

I et forsøk med optisk gitter oppdager vi at maksimum for rødt lys og for blått lys faller sammen i en retning som danner 24,5 grader med sentralstrålen. Gitteret har 300 åpninger per mm. Bestem bølgelengden for det røde lyset og for det blå lyset (Hint: Bruk fysikktabellen)

 

Forstår meg ikke på denne oppgaven. Har gitterkonstanten og vinkelen til maksimumet, men det er jo to ukjente, og de ukjente er jo ulike i hvert tilfelle. Jeg tenkte først å sette dem lik hverandre for så å løse opp men det regner jeg med blir feil da det er ulike tall. Finner forsåvidt ingenting som er nyttig i fysikktabellen, bladde litt rundt i den uten hell...

 

Hva gjør jeg? Prøve i morgen, setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar

Prøv å bruk trigonometri, formlene du har brukt i forsøk med dette, evt som omhandler dette i boka (tipper du finner den ukjente i en formel som også har en av de andre variablene, og at du der finner en tredje variabel som kan uttrykkes v.h.a din siste kjente konstant). Sorry for å ikke være mer konstruktiv, men det jeg husker det fra når jeg regna på det var ihvertfall grei trigonometri og triksing med 2-3 formler.

 

Edit:

 

Se forsøk 4 her.(litt ned på sida). Finner alt du trenger (tipper jeg ;) )

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...