Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen flere: Familien Milic brukte 45 minutter på å kjøre 50 km. Finn gjennomsnittsfarten. Rund av svaret til et helt tall.

 

 

Finn gjennomsnittsfarten til en bil som brukte 15 minutter på å kjøre 20 km.

 

45 min = 45/60 timer = 0.75 timer.

 

Da får du 50 km / 0.75 t = 200/3 km/t.

 

Den andre tar du selv.

 

Selvsagt, takk for oppklaringen.

 

Men hvordan kan uttrykket sqrt(4-2x^2) være større enn null for noen andre intervaller enn [-1.41,1.41] ?

 

Det kan ikke! Det er derfor du kun kan se på disse verdiene. Og pass på at du ikke tar med endepunktene, for du vil ikke dele på 0.

Nei nettopp, men hvordan skal jeg sette opp fortegnsskjemaet da?

Jeg har disse faktorene:

2

x-x^2

sqrt(4-2x^2)

 

Hvorpå 2 og x-x^2 står over brøksstreken i uttrykket, mens sqrt(4-2x^2) står under. Funksjonen er jo ikke definert utenfor intervallet [-1.41,1.41] - men hvordan skal jeg løse det mht. fortegnsskjema?

 

sqrt(4 - 2x^2) er aldri negativ, så du trenger ikke bekymre deg om den.

nei..fordi den ikke er definert for andre verdier enn de i intervallet. Men hvordan blir mitt fortegnsskjema da seende ut? Jeg får det til å bli en nedadgående kurve uten noen topp- eller bunnpunkt, ettersom den andre faktoren i uttrykket (2x-2x^2) er negativ for alle andre verdier enn 1.

 

 

 

(2x-2x^2)/sqrt(4-2x^2)

 

2x-2x^2 = 2x(1-x)

 

 

-sqrt(2) 0 1 sqrt(2)

 

2x - - 0 + + + +

1-x + + + + 0 - -

sqrt(4-2x^2) 0 + + + + + 0

-------------------------------------------------

inf - 0 + 0 - inf

 

For verdier utenfor (-sqrt(2),sqrt(2) er ikke funksjonen definert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei stresser med en oppgave innen lineær algebra her. Har forsøkt meg på løsningen som dere ser i bildefilen. Er det slik at hvis a=0 og t!=0 så har ligningssystemet ingen løsning? Og hvis a=t=0 så har man uendelig mange løsninger, og hvis både a!=0 og t!=0 har man én bestemt løsning?

 

Hvis du nå løser for t i siste linjen ser du at det stiller et litt mer spesifikt krav..

Har løst den siste mhp. t nå og har da:

 

a=0 og t!=-7/4 gjør at ligningssystemet ikke blir konsistent (ingen løsning)

a=0 og t=-7/4 gir uendelig mange løsninger

a!=0 og t!=-7/4 gir én bestemt løsning

 

Ser dette riktig ut? Læreboken min tar ikke opp lignende oppgaver.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar
Geparden er verdens raskeste landdyr. Den kan oppnå en fart på 115 km/h. Hvor langt løper den på 1 minutt dersom den holder en fart på 115 km/h? Her må man vel dele.

 

Andrine brukte 2 timer og 48 minutter på å kjøre fra Gol til Hønefoss. Det var mye trafikk og en del kjkjøring slik at gjennomsnittsfarten var 48,6 km/h. Hvor langt er det mellom Gol og Hønefoss? Rundt av svaret til et helt tall.

 

Nå har vi jo gitt deg en rekke svar på oppgaver som så å si er identiske. Forsøk og løs de der to oppgavene med formelen: s = t * v, og vis oss hva du tenker.

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar

strekning = fart * tid = 115 km/h * (1/60)timer = 1.9 km

 

strekning = fart * tid = 48.6km/h * (2 + 48/60)h = 136km

 

bare pass på å hold deg til enten km, h og km/h eller m, s og m/s (det blir enklest slik), så er det bare å bruke s=vt.

 

edit: Beklager Rotteh :p

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Noen flere: Familien Milic brukte 45 minutter på å kjøre 50 km. Finn gjennomsnittsfarten. Rund av svaret til et helt tall.

 

 

Finn gjennomsnittsfarten til en bil som brukte 15 minutter på å kjøre 20 km.

 

45 min = 45/60 timer = 0.75 timer.

 

Da får du 50 km / 0.75 t = 200/3 km/t.

 

Den andre tar du selv.

 

Selvsagt, takk for oppklaringen.

 

Men hvordan kan uttrykket sqrt(4-2x^2) være større enn null for noen andre intervaller enn [-1.41,1.41] ?

 

Det kan ikke! Det er derfor du kun kan se på disse verdiene. Og pass på at du ikke tar med endepunktene, for du vil ikke dele på 0.

Nei nettopp, men hvordan skal jeg sette opp fortegnsskjemaet da?

Jeg har disse faktorene:

2

x-x^2

sqrt(4-2x^2)

 

Hvorpå 2 og x-x^2 står over brøksstreken i uttrykket, mens sqrt(4-2x^2) står under. Funksjonen er jo ikke definert utenfor intervallet [-1.41,1.41] - men hvordan skal jeg løse det mht. fortegnsskjema?

 

sqrt(4 - 2x^2) er aldri negativ, så du trenger ikke bekymre deg om den.

nei..fordi den ikke er definert for andre verdier enn de i intervallet. Men hvordan blir mitt fortegnsskjema da seende ut? Jeg får det til å bli en nedadgående kurve uten noen topp- eller bunnpunkt, ettersom den andre faktoren i uttrykket (2x-2x^2) er negativ for alle andre verdier enn 1.

 

 

 

(2x-2x^2)/sqrt(4-2x^2)

 

2x-2x^2 = 2x(1-x)

 

 

-sqrt(2) 0 1 sqrt(2)

 

2x - - 0 + + + +

1-x + + + + 0 - -

sqrt(4-2x^2) 0 + + + + + 0

-------------------------------------------------

inf - 0 + 0 - inf

 

For verdier utenfor (-sqrt(2),sqrt(2) er ikke funksjonen definert.

Tusen tusen hjertelig takk. Forstod det endelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har oppgitt en likning for et plan, kan man da lese direkte ut hva normalvektoren til planet er? Det er så lenge siden jeg har drevet med vektorer, at jeg husker ikke.

 

Hvis man ikke kan, hvordan kan man da finne retningsvektor til planet? Jeg har oppgitt planet x + 2y + 2x = 13.

 

Edit: Jeg fant det ut selv=) Etter litt utledning ser jeg at det er koeffisientene foran x,y og z som angir normalvektoren.

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Hei stresser med en oppgave innen lineær algebra her. Har forsøkt meg på løsningen som dere ser i bildefilen. Er det slik at hvis a=0 og t!=0 så har ligningssystemet ingen løsning? Og hvis a=t=0 så har man uendelig mange løsninger, og hvis både a!=0 og t!=0 har man én bestemt løsning?

 

Hvis du nå løser for t i siste linjen ser du at det stiller et litt mer spesifikt krav..

Har løst den siste mhp. t nå og har da:

 

a=0 og t!=-7/4 gjør at ligningssystemet ikke blir konsistent (ingen løsning)

a=0 og t=-7/4 gir uendelig mange løsninger

a!=0 og t!=-7/4 gir én bestemt løsning

 

Ser dette riktig ut? Læreboken min tar ikke opp lignende oppgaver.

 

Du er inne på noe, men ikke helt. Siste linje innebærer at chart?cht=tx&chl=t=\frac{1}{4}a^2-\frac{7}{4}, så hvis chart?cht=tx&chl=t\neq \frac{1}{4}a^2-\frac{7}{4} ender du opp med at 0 = 1 og likningssystemet har ingen løsning. Hvis du så setter inn for a=0 og t=-7/4 får du at 0=0 får du to likninger med tre ukjente og uendelig mange løsninger. Så altså: chart?cht=tx&chl=t=\frac{1}{4}a^2-\frac{7}{4} og chart?cht=tx&chl=a\neq 0 har du en løsning. Med chart?cht=tx&chl=t\neq \frac{1}{4}a^2-\frac{7}{4} har du ingen løsninger. Med a=0 og t=-7/4 har du uendelig mange løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff ... ser hva jeg har gjort feil nå, takk skal du ha.

 

Forresten: hva blir grenseverdien til denne; x+1/(x-2) når x beveger seg mot 2. Blir lik tre eller ikke definert?

 

x+1 går mot 3 og x-2 går mot 0. Deler du noe veldig nærme 3 på noe som er veldig, veldig lite, får du et enormt tall.

 

g(x) = 4x / (x^2 - 25)

 

Hva er den horisontale asymptoten? Jeg har klart å finne den vertikale.

 

Du må finne grenseverdien av dette uttrykket når chart?cht=tx&chl=x \to \pm \infty. Hvor stopper det opp?

Lenke til kommentar

På et orieteringskart med målestokk 1:15000 er det 1,8 cm mellom to poster. Hvor langt er det i luftlinje?

 

En målestokk på 1:15000 vil si at 1 cm på kartet er 15000cm i virkeligheten. Når noe da er 1.8 cm på kartet, er det 15000*1.8cm i virkeligheten. Da får du ut hvor mange cm det er. Neste steg da er jo å gjøre om antall cm til meter, og eventuelt antall meter til kilometer.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle regne ut noe, men satt meg fast gitt :p

 

Hvis jeg har en 10" skjerm (254mm), og vil ha ratio på 16:9

 

Hvor lang og hvor høy er skjermen?

 

Dette er vel enkel trigonometri? Tenkte å bruke Pytagoras på en måte. Noe ala:

 

9x^2 + 16x^2 = 254^2

 

Er jeg på riktig vei? Prøve å regne ut, men svarene føltes ikke helt praktisk riktig ut.

Lenke til kommentar

dsc0075k.jpg

 

Trenger litt hjelp med modellering her!

 

Oppgaven er som følger; Figuren viser antatt holdbarhetstid for mager fisk og bringebær ved ulike temperaturer. Finn et uttrykk for holdbarhetstiden som funksjon av temperaturen for hver av kurvene.

 

Hjelp vil bli satt meget stor pris på!

Har du en tabell med eksakt data, eller må du ta utgangspunkt i grafen du tok bilde av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...