Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Men når jeg setter inn en verdi i den dobbelderiverte, hvordan vet jeg om dette er et topp eller bunnpunkt uten bruk av fortegnsskjema?

 

Se her.

 

 

|AB|^2 = |OA|^2 + |OB|^2 - 2|OA||OB|cos(75)

= 2*12^2 - 2*12^2*cos(75)

= 2*12^2*(1 - cos(75))

 

Dermed har vi

 

|AB| = 12*sqrt(2*(1-cos(75)))

takker for svar, men:

 

hvor kommer |AB|^2 = |OA|^2 + |OB|^2 - 2|OA||OB|cos(75) fra?

 

Og hvilken cosine rule er dette fra?

 

Blander du med Pythagoras? Slå opp cosinussetningen dersom du ikke vet hva den sier.

cosinussetningen fant jeg vettu, begynner å bli litt siden.

 

Men jeg skjønte ikke overgangen fra:

= 2*12^2 - 2*12^2*cos(75) til = 2*12^2*(1 - cos(75))

kunne du forklart den?

 

Nei. Hvis du tenker litt selv ser du hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, denne her fikk jeg bare ikke til...

 

|AB|^2 = |OA|^2 + |OB|^2 - 2|OA||OB|cos(75)

= 2*12^2 - 2*12^2*cos(75)

= 2*12^2*(1 - cos(75))

 

Dermed har vi

 

|AB| = 12*sqrt(2*(1-cos(75)))

 

Dette er en link mellom trigonometri og vektorregning, sant? Holder på med vektorregning nå, og klarer ikke helt å se hvor -2|OA||OB|cos(75) kommer fra.

 

Vet at cosinus setningen sier at det skal være slik, men sett ut ifra vektorregning, og vi ikke kjenner cosinussetningen, hvilken logikk bruker vi for å finne -2|OA||OB|cos(75)? Er det umulig så lenge trekanten ikke står i et koordinatsystem?

 

EDIT: wikipedia hadde svaret.

YutES.png

 

LNcBG.png

vgDH1.png

 

Fordi

xhaeV.png

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

For heller spørre læreren i morgen, har ikke nok engelskunskaper til å forstå noe av det der...

 

Tenk litt på hvordan grafen ser ut rundt et topp-punkt. Før topp-punktet er den deriverte positiv. I topp-punktet er den 0, og etter er den negativ. Da må den dobbeltderiverte -- som gir deg stigningen til den deriverte -- være negativ, for den deriverte synker jo.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal føre inn en matteinnlevering på data, men sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette. Går realfagskurs ved en høyskole og har fått beskjed om at det skal skrives i Word eller lignende.

Noen forslag på hvordan jeg skal få ført inn brøker og grafer på data?

Lenke til kommentar

Vel, du har jo formelfunksjonen under "insert" på word, noe som funker veldig bra, ihvertfall med brøker av min erfaring. Grafer er veldig enkle å lage i excel, om du har noe erfaring med det. den grafen kan du bare kopiere inn i word, men du kan også endre på grafen i word, og verdiene via excel slik at alt forandrer seg.

 

Min erfaring er begrenset da.

Lenke til kommentar

For heller spørre læreren i morgen, har ikke nok engelskunskaper til å forstå noe av det der...

 

Tenk litt på hvordan grafen ser ut rundt et topp-punkt. Før topp-punktet er den deriverte positiv. I topp-punktet er den 0, og etter er den negativ. Da må den dobbeltderiverte -- som gir deg stigningen til den deriverte -- være negativ, for den deriverte synker jo.

 

Fant ut hva jeg gjorde feil, hadde fire vinkler som gjorde funksjonen lik null, i fortegnsskjemaet brukte jeg kun 3 pga to av dem var lik. >_<

Lenke til kommentar

Jeg har prøve på torsdag og vi fikk øvningsoppgaver av læreren. Har kommet til en oppgave jeg tror jeg skjønner hvordan man skal løse, men klarer ikke:

 

Jeg har en funksjon: f(x)= 1200/(1+250*e-0,80x)

 

Så skal jeg vise ved regning av f'(x)= 240000*e-0,80x/(1+250*e-0,80x)2

Jeg tror jeg må bruke produktregelen (?) : (u/v)' = (u'*v-u*v')/v2

u = 1200

u' = 0

v = 1+250*e-0,80x (?)

v' = Klarer ikke finne denne, men tror man må bruke kjerneregelen

 

Er det noen som vet hvordan man kan vise hvordan f(x) blir til f'(x)?

Og gjerne en grei forklaring på spesielt kjerneregelen og hvordan man går frem videre

 

Vi har ikke fått utdelt fasit på denne oppgaven

 

Mvh Kristian

Lenke til kommentar

Men jeg skjønte ikke overgangen fra:

= 2*12^2 - 2*12^2*cos(75) til = 2*12^2*(1 - cos(75))

kunne du forklart den?

Man drar en felles faktor utenfor en parentes: 4+4x = 4(1+x) I ditt tilfelle er 2*12^2 en felles faktor.

 

Jeg har en funksjon: f(x)= 1200/(1+250*e-0,80x)

f'(x)= 240000*e-0,80x/(1+250*e-0,80x)2

Jeg tror jeg må bruke produktregelen (?)

Brøk(?)regelen gjelder bare når variabelen dukker opp både i teller og nemner. I f(x) opptrer den bare i nemneren. 5/x = 5*x-1, så f(x)= 1200/(1+250*e-0,80x) = 1200*(1+250*e-0,80x)-1. Deretter er det kjerneregelen. (eu)'=u' * eu

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Men jeg skjønte ikke overgangen fra:

= 2*12^2 - 2*12^2*cos(75) til = 2*12^2*(1 - cos(75))

kunne du forklart den?

Man drar en felles faktor utenfor en parentes: 4+4x = 4(1+x) I ditt tilfelle er 2*12^2 en felles faktor.

 

Jeg har en funksjon: f(x)= 1200/(1+250*e-0,80x)

f'(x)= 240000*e-0,80x/(1+250*e-0,80x)2

Jeg tror jeg må bruke produktregelen (?)

Brøk(?)regelen gjelder bare når variabelen dukker opp både i teller og nemner. I f(x) opptrer den bare i nemneren. 5/x = 5*x-1, så f(x)= 1200/(1+250*e-0,80x) = 1200*(1+250*e-0,80x)-1. Deretter er det kjerneregelen. (eu)'=u' * eu

 

Kvotientregelen kan alltid brukes, men enkelte ganger er det temmelig unødvendig.

Lenke til kommentar

Hei stresser med en oppgave innen lineær algebra her. Har forsøkt meg på løsningen som dere ser i bildefilen. Er det slik at hvis a=0 og t!=0 så har ligningssystemet ingen løsning? Og hvis a=t=0 så har man uendelig mange løsninger, og hvis både a!=0 og t!=0 har man én bestemt løsning?

 

Hvis du nå løser for t i siste linjen ser du at det stiller et litt mer spesifikt krav..

Lenke til kommentar
Den største farten en skogssnegle kan få, er 0,005 km/h. Hvor lang tid tar det over en vei som er 10 meter bred?

 

Samme formel:

 

s = tv

t = s/v

 

Hvilke variabler vet vi? Jo:

s = 10 m

v = 0.005 km/h = 0.001389 m/s (del på 3.6 for å gjøre om fra km/h til m/s)

 

t = 10 m / 0.001389 m/s

t = 7199 s

t = 120 min

t = 2 t

 

Skjønte ikke, men nå skjønte jeg hvertfall standardform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...