Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger litt hjelp med å løse en tangens ligning, vet fra før at:

 

Cos x=a

 

x1=V+k*360

x2= 360-V+k*360

 

Og

 

Sin x=a

 

x1=V+k*360

x2= 180-V+k*360

 

Men hva med Tan x=a?

 

Edit:

 

Læreren sa at det var dette

 

x=V+k*180

Endret av ole_marius
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen oppgaver her jeg lurer litt på:

 

Skisser definisjonsmengden Df (er delmengde i) R^2 for f:

 

f(x,y)=1/(x+y)

 

Den eneste gangen dette ikke går, er vel når y=-x, så alle (x,y) i R^2 går an, untatt de som ligger på linja y=-x? Forvirrende det her, synes jeg.

Skrevet

Kalles ikke dette populært nivålinjer, eller noe slikt? Ja, du har rett. Det går ikke for y=-x. Så da er det bare å velge seg noen verdier og skissere i vei.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Kalles ikke dette populært nivålinjer, eller noe slikt? Ja, du har rett. Det går ikke for y=-x. Så da er det bare å velge seg noen verdier og skissere i vei.

 

Takk. Da fikk jeg den til.

 

Har en til av samme kaliber, som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med:

 

Skisser noen typiske nivåkurver for funksjonen: e^(-x^2-y^2)=f(x,y)=z

 

Prøver å velge noen tilfeldige verdier for z, som f.eks. e, og tar ln av begge sider, og sitter igjen med -x^2-y^2=ln(e)=1

 

x^2+y^2=-1

 

Blir jo ikke noe vettugt svar. :/

Endret av Jude Quinn
Skrevet

Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp.

 

Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne.

 

post-219860-0-48659700-1294862615_thumb.jpg

 

Takk!

Skrevet (endret)

Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp.

 

Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne.

 

post-219860-0-48659700-1294862615_thumb.jpg

 

Takk!

 

Oppgavene dine gjelder i stor del å finne fellesnevner, og å se kvadratsetningene:

 

Oppgave 1: Husk at chart?cht=tx&chl=(a-b) \cdot (a+b) = a^2 - b^2

 

Dette kan du bruke f.eks. til å utvide til fellesnevner som er chart?cht=tx&chl=2(1-x^2) = 2(1-x)(1+x)

 

Jeg regner med du vet hvordan du utvider brøker?

 

Oppgave 2: Igjen, bruk den samme regelen for å se at chart?cht=tx&chl=(4x^2 - 9)=(2x-3)(2x+3) \qquad \text{og} \qquad (4x^2 - 25)=(2x-5)(2x+5)

 

Oppgave 3: Igjen, finn fellesnevner for sum av brøkene (ab), og så utfør divisjonen.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Skrevet

Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp.

 

Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne.

 

post-219860-0-48659700-1294862615_thumb.jpg

 

Takk!

-

 

Tusen takk! Det var såpass enkelt altså. Det er vanskelig når tankegangen min blir helt ensporet, frustrerende det der.

Skrevet

Hei!

 

Jeg sitter med en skalaroppgave der svaret mitt ikke stemmer med fasit. Oppgaven er å finne skalarproduktet av vektorene v og e1(har tegnet dem på vedlegget). Utregningen min er slik:

7,2*4*cos (56,3=16

 

Denne skalarverdien er helt feil, for i følge fasit skal svaret være 6,0.

 

På forhånd takkpost-192283-0-09979400-1294866718_thumb.png

Skrevet

Dersom oppgaven er slik du har gitt den, så ville jeg ikke stolt på fasiten. ;)

 

Det jeg imidlertidlig kan se med en gang, er at skalarsummen av vektor e1 og vektor v er akkurat 6.

Skrevet (endret)

Hei.

 

Sitter litt fast nå siden jeg har vært syk. Sitter på siste oppgave av innføringa til i morgen, så noen tips videre ville hjulpet meg godt på vei.

Lurer også på hva den e-lignende er liken er for noe, kan ikke huske at vi har fått vite hva det er.post-126569-0-11522100-1294951976_thumb.jpg

Skal forøvrig bare gjøre oppgave a) og b)

Endret av Raknes
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Skrevet

Er dette korrekt? +- = -

++= -

--= +

-+= +

 

?

 

Tenker på pluss og minus.

Skrevet (endret)

(2x+y)^3

Bruk pascals talltrekant til å regne det ut.

 

noe hjelp?

 

Jeg kan gi deg et eksempel, så kan vi se om du forstår tegningen:

 

Vi lager en trekant av pascal-formen, og begynner med 1, nedover får vi to enere, og under der får vi rekken 1,2,1. På rad fire får vi 1, 3, 3, 1, på rad fem får vi 1, 4, 6, 4, 1. På rad seks må vi da få 1, 5, 10, 10, 5, 1.

 

Prinsippet rundt Pascals trekant foreslår da at chart?cht=tx&chl=(x+1)^5 = x^5 + 5x^4 + 10x^3 + 10x^2 + 5x +1

 

Legg merke til at koeffisientene her er den sjette rekken i pascals trekant. Det ligger to triks med i å klare din oppgave; hva må du gjøre når du har y istedenfor 1, og hva må du gjøre når du har 2x istedenfor x?

Endret av cuadro
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til en konstruksjonsoppgave.

 

Jeg har konstruert en trekant kalt ABD, vinkel B = 45 grader og AD = bD = 8,0cm

 

så kommer dette:

 

trekanten er en del av en firkant kalt ABCD. CD er paralell med AB, og vinkel BCD = 90 grader.

 

Kan noen vise meg hva jeg skal gjøre? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...