Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takker. Nå sliter jeg med denne:

 

2^2x - 6 * 2^x - 16 = 0

 

Vet jeg må sette a = et eller annet, slik at jeg får en andregradslikning. Finner imidlertid ikke ut hvor jeg skal begynne.

 

For øvrig: Når det er noe som ganges med hverandre, slik som i dette tilfellet, så er det jo noen regler som bør passes på. Hvilke regler er det? Finner ikke noe relevant i boka, men husker jeg har gått på noen smeller tidligere når ting ganges i logaritmelikninger.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

 

(fra eksamen 2008)

En første ordens differensiallikning er gitt ved
y' + (1/x)y = 2e^x^2
, hvor vi antar at x > 0. Finn den spesielle løsningen til
denne differensiallikningen som tilfredsstiller y(1) = 0.

 

All hjelp settes stor pris på! Vil du hjelpe ytterligere gjennom msn, send meg en PM!

 

På forhånd stor takk!

 

Litt seint, og orker ikke begynne på noen store utledninger men løsningen på likninga blir i hvert fall

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=\frac{exp{x^2}+_C1}{x}

 

e er jo bare et tall lik 2.718281828... på lik linje med pi

Endret av Nebuchadnezzar
Skrevet

Jeg har planer om å ta opp R1 til våren, og i den sammenheng lurer jeg på hvilken undervisningbok jeg skal ta utgangspunkt i. Jeg har både Aschehoug' R1 og Cappelen' Sinus R1 liggende, og kommer til å regne oppgaver fra begge bøkene, men hvilken av de to bøkene vil dere si er best å bruke når man skal lære seg grunnprinsippene?

Skrevet

Forskjellige skoler rundt om i Norge bruker jo enten den ene eller den andre, altså vil du få det du trenger ut av begge :) Du burde sjekke ut pensumliste, pluss gamle eksamenssett, burde gi deg en god oversikt..

Skrevet (endret)

Hver lærebok tar selvfølgelig utgangspunkt i det pensumet utdanningsdirektoratet har utformet... Hvordan det formidles varierer derfor fra bok til bok, hvilket igjen vil innebære en viss (kvalitets)forskjell. Av den grunn finner jeg det interessant å få tilbakemeldinger på hvordan enkelte opplever forskjellen mellom R1 bøkene fra henholdsvis Aschehoug og Cappelen.

Endret av blured
Skrevet (endret)

0.5 x-vektor +[2,-4] = 0-vektor

 

Noen som gidder? Oppgaven er å finne koordinatene til x-vektor.

Endret av Rotteh
  • Liker 1
Skrevet

For hver av komponentene? Hvordan gjør jeg det?

 

Forresten, hvis man får 0 og 2 som nullpunkter ved bruk av nullpunktsmetoden, blir det da: (x-2) (x-0) eller skal hele leddet med 0 fjernes?

  • Liker 1
Skrevet

For at to vektorer skal være like må alle komponentene i vektorene også være like. Hvis du har todimensjonale vektorer får du altså to likninger ut av en vektorlikning.

Skrevet

Vel, det sier meg ingen verdens ting. Todimensjonale vektorer og komponenter for den sakens skyld har vi ikke hatt noe om, så hvis dere kunne vist hvordan disse to likningene skal se ut, ville det vært flott.

 

For øvrig. Hvis jeg har disse faktorene:

(x+2)

(x)

(x+2)(x-0)

Hva er da fellesnevneren?

 

Er fellesnevneren: x(x+2)(x-0)?

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har gitt punktene A(-2,1), B(2,3) og C(1,5). Punktet F ligger på x-aksen. Finn koordinatene til F slik at avstanden fra F til B er 5.

 

|BF|=5 F=(x,0) og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Den må jo skjære to plasser, så går utifra det blir andregradsligning, men hvordan får jeg en andregradsligning her?

 

tenkte først: 5= kvadratroten av (x^2+0^2), men det blir jo bare 5. Hmm?

Endret av Gjest
Skrevet

I et induksjonsbevis har jeg kommet frem til at

(k+1)! - 1 + (k+1)(k+1)! skal bli lik (k+2)!-1.

 

Men jeg klarer ikke å se hvordan det kan bli det. Vet at (k+2)! = (k+2)(k+1)! osv, men det hjelper meg ikke så mye.

 

Noen som ser det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...