Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde skisse på løsning på alt etter litt over en halvtime, så det var bare å gjøre den tidkrevende jobben med å føre pent og logisk. Hvis du satt nederste til venstre i KJEL 1, er jeg skilled uten å vite hvem du er. Halvparten av oppgavene var jo verifiserbare, mens bevisene ikke var spesielt utfordrende. Siste oppgave var kanskje noe vanskelig hvis man ikke var trygg på Legendre-symbolet. Beviset av at det er uendelig antall primtall på formen 4k + 3 var også rimelig greit når man fikk så mye hjelp fra hintet.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Hadde skisse på løsning på alt etter litt over en halvtime, så det var bare å gjøre den tidkrevende jobben med å føre pent og logisk. Hvis du satt nederste til venstre i KJEL 1, er jeg skilled uten å vite hvem du er. Halvparten av oppgavene var jo verifiserbare, mens bevisene ikke var spesielt utfordrende. Siste oppgave var kanskje noe vanskelig hvis man ikke var trygg på Legendre-symbolet. Beviset av at det er uendelig antall primtall på formen 4k + 3 var også rimelig greit når man fikk så mye hjelp fra hintet.

Du førte nok penere enn meg. Om det er noe jeg får trekk for er det nok det. Jeg satt nederst til venstre og kom litt sent. Da har du nok peiling. Kan ikke si det er kommutativt. HEHE.

Jeg syntes uendelig antall primtall-oppgaven var vanskeligst. Jeg viste at det tallet som stod i hintet ikke var delelig med noen av de antatt endelige p, for så vise at det tallet uansett er på formen 4k+3 og følgelig må være et nytt primtall.

Lenke til kommentar

Jeg viste at et produkt av to primtall på formen 4k + 1 også er på samme form. Siden det oppgitte hintet (for andre: La chart?cht=tx&chl=N = 4p_1p_2 \cdot \cdot \cdot p_t - 1, der chart?cht=tx&chl=p_i-ene er alle de antatte primtallene på formen 4k + 3) er på formen 4k + 3, må det altså eksistere minst én primtallsfaktor på formen 4k + 3 som deler deler N, og denne må være lik én av de antatte endelige antall primtallene på formen 4k + 3. Dette impliserer at denne primtallsfaktoren deler 1, kontradiksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...