Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bedre med 3-ere i R1 eller 5-ere og 6-ere i 2P? Snakker om karakterer selvfølgelig

Hvorfor lurer du?

 

Gode karakterer vil hjelpe på snittet. Men skal man studere innenfor data, ingeniør osv. trenger man R1 og R2 matte på de aller fleste linjene. (men en del av dem krever 4 i R2).

 

Om du derimot lurer fordi du krangler med en eller annen om hvem som er best i matte kan jeg ikke svare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg trenger hjelp med en oppgave, kan dere regne den ut for meg med full utregning?

 

Oppgave 1: Løs likningene

 

a) 2x^2 + 7 = 39

b) 5 * lgx - 4 = 6

 

Oppgave 2: En funksjon f er gitt ved

f(x) = - 1\2 x^2 + 4x - 6

 

a) Finn toppunktet til f ved regning.

b) Finn nullpunktet til f ved regning.

 

Fasit:

 

Oppgave 1:

a) x = +-4

b) x = 100

 

Oppgave 2:

a) (4,2)

b) x = 2 eller x = 6

Lenke til kommentar

2x^2 + 7 = 39

2x^2=32

x^2=16

x= +- roten(16)

x= +- 4

 

5* lgx -4 = 6

5* lg x = 10

lg x = 2

10^lgx = 10^2

x = 100

 

Deriverer f(x) som gir f'(x) = -x+4

-x+4 = 0

x=4

Altså er toppunktet når x=4.

Setter inn 4 som x i f(x) og får -0.5*4^2+4*4-6 = 2

 

For å finne nullpunkt setter vi f(x)=0, og da får du en annengradslikning du kan løse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for besvarelsen din, er den helt komplett slik at jeg kan skrive den inn på papiret mitt? dette er ikke oppgaver i forbindelse med skole men privat forberedelse til privatist matte ved Akademiet til nyåret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har du i det hele tatt prøvd selv?

 

Jeg er veldig dårlig i matte, jeg har gjort mange oppgaver idag, men disse oppgavene som jeg har kommet med trenger jeg 100% hjelp til utregningene og svar. Jeg har forsøkt men kommer ingen vei.

Lenke til kommentar

Det var det jeg siktet til. så lenger M ikke er for liten bør det gå. Jeg skal ikke si det bombesikkert, men er slik jeg har skjønt det. Har ikke sett på LFet du prater om, men kan hende de bare valgte 6, ettersom man _garantert_ vet funksjonen aldri kan bli så høy (den dobbeltderiverte)

 

Tricell: Skal på forelesning i diskmat nå, så må evt. ta det senere om ikke noen andre gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med muntlig matte tentamen og lurer på om noen kan hjelpe meg med å lage en funksjon som viser hvor mye "jeg" går ned i vekt hver dag. Jeg bryr meg ikke om hvor mye jeg går ned, bare det er realistisk.

 

Takk for hjelpen!

Endret av n0O_o
Lenke til kommentar

Men jeg får det ikke til, kan du være så snill og løse den for meg? Eneste måten jeg kan skjønne det på er å se på utregningene i etterkant.

 

Ærlig talt, han har gjort absolutt alt for deg annet enn å sette inn i annengradslikningsformelen. Her gir jeg deg formelen, og da burde du klare dette;

 

p><p>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...