Selvin Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 (endret) 0.08? 8 ostepop av 100 i en ostepoppose? 8 kvinner av 100 spurte kvinner lever med egen bistand for egen tilstand utenfor andres bolig? Endret 14. november 2010 av Selvin 1
hoyre Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hei! Hvordan kan jeg forklare at trekant ABD er formlik trekant BDC? -Jeg vet at vinkel BDA=vinkel BCD=90 grader Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne en vinkel til, slik at jeg har bevist at de er formlike. Jeg har lagt ved figuren som vedlegg! På forhånd takk!
TheRocky Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hei! Hvordan kan jeg forklare at trekant ABD er formlik trekant BDC? -Jeg vet at vinkel BDA=vinkel BCD=90 grader Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne en vinkel til, slik at jeg har bevist at de er formlike. Jeg har lagt ved figuren som vedlegg! På forhånd takk! Hele trekanter er 180 grader, mens en firekant er 360 grader ?
Imaginary Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Litt på si, men generelt: Vinkelsummen i en -kant er . 1
JarlG Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 (endret) Litt på si, men generelt: Vinkelsummen i en -kant er . I radianer, om jeg ikke tar feil? Endret 14. november 2010 av JarlG
hoyre Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hei! Hvordan kan jeg forklare at trekant ABD er formlik trekant BDC? -Jeg vet at vinkel BDA=vinkel BCD=90 grader Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne en vinkel til, slik at jeg har bevist at de er formlike. Jeg har lagt ved figuren som vedlegg! På forhånd takk! Glemte å si at i firkanten ABCD er AB parallell med DC. Er det noen som vet hvordan jeg kan bevise at trekantene er formlike?
D3f4u17 Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Se på linjen BD og vinklene denne danner med DC og AB.
Johnny Chase Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hvordan kan man bruke trigonometriske formler til å vise at: ?
hoyre Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Se på linjen BD og vinklene denne danner med DC og AB. Ja, sant. Vinkel CDB er like stor som vinkel ABD. Hva slags regel er det egentlig for det?
Frexxia Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 (endret) Hvordan kan man bruke trigonometriske formler til å vise at: ? Bruk at , og edit: Formlene følger fra og Endret 14. november 2010 av Frexxia
Gjest Slettet+98134897 Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hei. Jeg har begynt deltidsstudie på teknisk fagskole, men har mistet en del undervisningstimer i matematikk pga jobb. Derfor har jeg ikke fått med meg noe som helst innen annengradsfunksjoner. Kan noen hjelpe meg? Jeg har en oppgave vi kan ta som eksempel, om noen ville gå gjennom denne steg for steg og forklare litt i dybden her.: En funksjon er gitt ved f(x) = - x2 + 4x + 4. Jeg har funnet at: a = -1, b = 4, c = 4 og at annengradsformelen gir x= -4±√42-4(-1*4) (2*-1) x= -4±√16--16 -2 x= -4±5,65 -2 x = -0,83 x = 4,83 a) Finn symmetrilinja x=-b/2a x=-4/(2*-1) x=-4/(2*-1) x=2 Symmetrilinjen skal være 2 b) Regn ut toppunktet. c) Hvor skjærer grafen til f(x) y-aksen? d) Tegn grafen til f(x) i koordinatsystem. e) Hva blir verdimengden til f(x)? En rett linje g(x), går gjennom punktene (1 ,5) og (4 , 8). f) Finn denne linjens funksjonsuttrykk ved regning. x=1, x1=4, y=5, y1=8 (delta)y =a (delta)x 8-5 =a 4-1 3 = a 3 a=1 b = y – (x*(delta)y) b = 5 – (1*1) b = 4 g(x) = ax + b g(x) = 1x + 4 g) Tegn grafen til g(x) i samme koordinatsystem som f(x) og bestem skjæringspunktene mellom grafene. h) Når er f(x) > g(x) ?
logaritmemannen Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 For å regne ut toppunktet kan du derivere funksjonen eller finne symmetrilinjen. Symmetrilinjen vil enten være topp- eller bunnpunkt i en parabel
gorefest Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 (endret) Hei, jeg har ikke drevet med matematikk på et par år, men i forbindelse med eksamen i psykologi så lurer jeg på noe. Før eksamen får man 46 oppgaver som man kan forberede seg på, på eksamen får man 10 av disse og man skal deretter velge 6 av de 10. Det betyr at man i prinsippet ikke trenger og forberede seg på fire av de 46 oppgavene før eksamen, uten at man risikerer noe. Men om man utelukker 5 av de 46: 1. Hvor stor er sannsynligheten for at alle de 5 kommer på eksamen? 2. Hvor stor er sannsynligheten for at 4 av de 5 kommer på eksamen? Antageligvis så blir ikke oppgavene trekt tilfeldig, men det er ikke poenget her. Noen som har en løsning? Endret 14. november 2010 av gorefest
Gjest Slettet+98134897 Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 For å regne ut toppunktet kan du derivere funksjonen eller finne symmetrilinjen. Symmetrilinjen vil enten være topp- eller bunnpunkt i en parabel Jeg har funnet symmetrilinjen. Den var 2 og jeg skjønner at den er senter i buen der toppunktet skal svinge over. Det jeg sliter med er resten
duperjulie Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Absolutt konvergens av rekker. Hva betyr det egentlig at en rekke konvergerer absolutt? Man finner jo absolutt konvergens ved å sjekke om absoluttverdien til rekka konvergerer. Så hvis man får at dette konvergerer, betyr det at bare absoluttverdien av rekka konvergerer? Eller betyr det at den konvergerer både hvis den alternerer og hvis den ikke alternerer?
Ballus Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Finn integralet: (integ) | lnx/(x^2) dx Her setter jeg u som lnx: (1* lnx)/(x*x) dx. du = 1/x dx (u)/x du Har jeg tenkt rett? I tilfelle, hvordan fortsetter jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå