Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Satt å varma opp litt til eksamen i dag, og skulle bryne meg på noe jeg trodde var en enkel diff.likning. Jeg tok feil.

 

y'+y=1 lyder likninga, jeg er blank.

p><p>

 

Klarer du den nå?

 

 

Må du da gange med 1? for å få 1 * dx, også integrere på høyre side?

Du trenger ikke gange med 1. Det ubestemte integralet av dx blir bare x + C, forståelig nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øver til tentamen men sliter med sannsynlighets kapittelet.

Lurer litt på denne:

 

Ved et valg fikk Nypartiet 20% av stemmene. Vi velger ut fire personer som stemte. Finn sannsynligheten for at

a) Den første, men ingen av de andre stemte Nypartiet

b) Akkuratt en av dem stemte Nypartiet

c) Ingen av dem stemte Nypartiet

d) Minst en av dem stemte Nypartiet

e) Akkuratt to av dem stemte Nypartiet

Lenke til kommentar

Så nylig et mattestykke fra 4chan her:

 

3x(7 + 4) + 22/2 + 14 - 16=

 

Det eneste jeg kommer fram til (med bruk av det jeg lærte på ungdomskolen) er at det ikke går an å dele på 0?

 

Noen som kommer fram til noe annet + care to explain?

Jeg tror du mangler noe, det eneste man kan gjøre her er å forenkle til 33x+9

Lenke til kommentar

Så nylig et mattestykke fra 4chan her:

 

3x(7 + 4) + 22/2 + 14 - 16=

 

Det eneste jeg kommer fram til (med bruk av det jeg lærte på ungdomskolen) er at det ikke går an å dele på 0?

 

Noen som kommer fram til noe annet + care to explain?

Jeg tror du mangler noe, det eneste man kan gjøre her er å forenkle til 33x+9

 

x'en er ment som gangetegn. Beklager dette...burde kanskje brukt "*" isteden.

Endret av Centuss
Lenke til kommentar

Har en matteoppgave jeg sliter med.Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^3+ax^2+bx-11Grafen til funksjonen har et bunnpunkt (-1,-16).a) vis at a=3 og b=9

I et bunnpunkt er den deriverte lik null. Sett inn tallene du har fått oppgitt i f(x) og f'(x) og du får to likninger for å bestemme de to ukjente a og b.

 

Dette blir jo feil logikk. Da viser du at HVIS a=3 og b=9, så har funksjonen et bunnpunkt i (-1,-16). Det er vel det motsatte en skal vise?

Lenke til kommentar

Har en matteoppgave jeg sliter med.Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^3+ax^2+bx-11Grafen til funksjonen har et bunnpunkt (-1,-16).a) vis at a=3 og b=9

I et bunnpunkt er den deriverte lik null. Sett inn tallene du har fått oppgitt i f(x) og f'(x) og du får to likninger for å bestemme de to ukjente a og b.

 

Dette blir jo feil logikk. Da viser du at HVIS a=3 og b=9, så har funksjonen et bunnpunkt i (-1,-16). Det er vel det motsatte en skal vise?

 

Det kommer an på hvilke tall du setter inn i likningene du får ved å derivere. Om man velger å sette inn de gitte verdiene for hhv. x og y i stedet for a og b (som jeg går ut fra er ditt forslag?), så finner man forhåpentligvis verdien av a og b.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Hei! Lurte på om noen visste om et program som ligner på det som er på Wolfram|Alpha altså at du f.eks kan skrive

Deriv(2x*Sin[2x])

Så vil du i tillegg til svaret, få en steg-til-steg guide over hvordan du skal gå frem.

 

Trenger et program som vil virke uten internett tilkobling :-)

Endret av ylox
Lenke til kommentar

Hei! : D

 

Øver til heldagsprøve i matte, men klarer ikke å finne fellesnevneren i en oppgave. Fasiten sier at svaret blir 8/(x+3)

 

Noen som er villige til å hjelpe? : )

Tror du har lest av feil i fasiten, her iallfall en utregning:

x^2+x-2 kan faktoriseres til (x-1)(x+2)
Så ganger du det leddet i mangler i de to brøkene og får:
(3(x+2)+5(x-1)-9)/(x^2+x-2)  legger sammen over og får 8(x-1)/(x^2+x-2) 
Nevneren faktoriseres og du fjerner (x-1) leddet oppe og nede, og står igjen med 8/(x+2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...