Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer det siste spørsmålet jeg stiller på en stund. Skal slutte å plage dere. ;)

 

Den siste oppgaven spør hva som er sannsynligheten for at minst en kvinnelig funksjonær er med i utvalget.

Da vil jeg jo få 2 binomial-koeffisienter ettersom jeg kan ha 1 kvinnelig funksjonær og 1 mannlig funksjonær eller 2 kvinnelige og 0 mannlige. Hvilken skal jeg velge? Eller skal jeg kanskje ta snittet av resultatet?

 

Her er oppgaven: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene.

Lenke til kommentar
Den streken betyr "gitt at" eller betinget sannsynlighet om du vil. Nederste linje leses da som "Sannsynligheten for at X er mindre enn seks når du vet at X er større enn tre.

 

Formelen for betinget sannsynlighet er chart?cht=tx&chl=P(A|B)= \frac {P(A snitt B)}{P(B)}

 

Jeg tror jeg har funnet begge tallene som skal inn i formelen. Nemlig 0,68 og 0,91. Ser det riktig ut?

 

chart?cht=tx&chl= \frac {0.68}{0.91}

 

Oppgave nr 1: www.uia.no/no/eksamens/besvarelser/*MA-116-1*H08UTS*oppgave.pdf

 

Nå maser jeg visst videre. Skal gi meg snart. ;)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Var borte pga sykdom over en lengre periode da vi hadde om logaritmer, så jobber med å hente meg inn igjen. Fikk en oppegave her jeg trodde skulle være hel enkel å grei, men jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor svaret er det som fasiten tilsier.

 

p><p>lg 100^\frac{7}{5}

 

Hvor gjør jeg det galt? Fasiten tilsier at svaret skal være 12/5

 

Edit: Hvorfor fungerer ikke "100^\frac{5}{5}" til å opphøye en brøk? :/

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar

Nok en gang blir jeg nødt til å ty til forumets hjelp etter som at læreboken ikke sier noe om dette.

 

Sliter med denne oppgaven:

chart?cht=tx&chl={\frac{lg x^3 + lg x^5}{lg x^2}}

Såvidt jeg har skjønt så er svaret antallet ganger nevneren må opphøyes for å bli like høyt som telleren. Er dette rett? Noen som hadde giddet å forklare/linke meg noe som kan forklare?

Lenke til kommentar

Kjente til disse reglene, ja, men hadde visst ikke helt fått med meg muligheten for å faktorisere bort log'ene. Mange takk for hjelpen.

 

Edit: Nei, jeg skjønner det i grunn ikke helt. Tenkte det ville fungere slik at jeg kunne faktorisere bort log'ene på samme måte i chart?cht=tx&chl={\frac{log 81}{log 9}}, men da sitter jeg jo igjen med svaret 9, noe som er feil i forhold til fasiten.

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...