Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har en oppgave som lyder: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene. Hva er sannsynligheten for at utvalget bare består av menn?[/i]

 

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke brøker...

 

 

Se de par neste videoene og her blir ting godt forklart.

 

Toppen er ønskede utfall og bunnen er mulige utfall

 

kan også leses som

 

15 velg 3 mimetex.cgi?\cdot 4 velg 2

 

Altså "15 velg 3" er hvor mange måter vi kan velge 3 ting utifra en liste av 15 ting, uten tilbakelegging.

Kan også skrives som

 

15 C 3 Altså 15 choose 3...

 

Hvor mange måter kan vi velge 3 menn fra de 15

Hvor mange måter kan vi velge 2 menn fra en gruppe på 4 menn

 

osv. Se videoen de forklarer ting bra :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår Nebuchadnezzar. Det jeg derimot ikke forstår er hvordan du kom frem til den utregningen du har i spoiler litt lenger oppe.

 

Jeg har gjort det samme som deg helt frem til likhetstegn nummer 2 (på linje 1 og 2, nummer 3 kommer litt ut av det blå for meg) Hvordan kommer du frem til de tallene du har etter likhetstegn nummer 2 på begge linjene?

 

Samtidig på linje 1 har du tatt 3x2x1 under 'brøkstreken', mens på linje 2 har du bare 3x2. Hva er forskjellen?

 

PS: Videoene var veldig greie. Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Samtidig på linje 1 har du tatt 3x2x1 under 'brøkstreken', mens på linje 2 har du bare 3x2. Hva er forskjellen?

Mindre å skrive. Du skriver ikke 1x, du skriver bare x - litt av det samme. Unødvendig å skrive at du ganger med én (ihvertfall mer enn en gang, og det er jo da bare for å vise at du skjønner det). Er bare for å korte ned og slippe to ekstra håndbevegelser. :)

Lenke til kommentar

Litt lengre utregning på en av "brøkene" som ikke er brøker!

 

 

2grandmamath.gif

 

 

Hopper bare over litt av mellomregningene

 

I mitt hodet teller vi bare ned x antall ganger, og x det er det antallet vi velger. Eller med dine ord det som står i nevneren(nede)

 

Teller ned mener jeg 15 14 13 12 osv. I eksempelet over så er x=3 dermed teller vi ned 3 ganger.

 

Her er noen eksempeloppgaver som jeg har gjort innen sannsynlighet, håper det hjelper deg.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318001

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318003

Lenke til kommentar
Trenger et lite hint bare. På hvor mange mulige måter kan man få fullt hus?

 

her er en link om probabiliteter (sh) i poker...litt mer enn hint, forsåvidt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Poker_probability

 

Vi ikke ha svaret direkte, men hvordan man kommer fram til det :p

 

Edit: Fant ut av det, 13*12 måter å velge ut to verdier på, de to delmengdene kan trekkes ut på (4C3)(4C2) måter.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar
Litt lengre utregning på en av "brøkene" som ikke er brøker!

 

 

2grandmamath.gif

 

 

Hopper bare over litt av mellomregningene

 

I mitt hodet teller vi bare ned x antall ganger, og x det er det antallet vi velger. Eller med dine ord det som står i nevneren(nede)

 

Teller ned mener jeg 15 14 13 12 osv. I eksempelet over så er x=3 dermed teller vi ned 3 ganger.

 

Her er noen eksempeloppgaver som jeg har gjort innen sannsynlighet, håper det hjelper deg.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318001

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318003

 

Tusen takk. Dette skal jeg lære meg. De utregningene du driver med kalles det kombinatorikk?

Lenke til kommentar

Har en oppgave som lyder: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene. Hva er sannsynligheten for at det blir med en kvinne fra hver gruppe?

 

Ser gunstige:mulige slik ut?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{{8\choose1} \, \cdot \, {3\choose1} }{{23 \choose 3} \, \cdot \, {7 \choose 2}}

Lenke til kommentar

Du har glemt at det også må være menn med i utvalget. Altså om utvalget skal bestå av 5 personer hjelper ikke det så mye at du regner ut at utvalget inneholder to kvinner ;)

 

Legg til sannsynligheten for menn også er du i boks.

 

"Spør de om hva sannsynligheten er for at utvalget inneholder minst en kvinne eller for at utvalget inneholder nøyaktig en kvinne fra hver gruppe ?"

 

Brøkene heter binomial-koeffisienter og kan leser mer om her.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Binomialkoeffisient

 

Kort kan jeg si at det deles inn i to undersjangre-

 

Ordnede(kombinasjoner) og uordnede(permutasjoner) utvalg.

 

Spiller rekkefølgen en rolle bruker vi permutasjoner. Telefonnummer for eksempel. 123 og 132 er ikke samme.

 

Spiller ikke rekkefølgen en rolle bruker vi kombinasjoner. Om vi velger hans og per. Eller Per og hans spiller ingen rolle.

 

Skal ikke du egentlig lære dette på skolen ? ^^ Og videoene burde jo forklare dette ganske greit.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
"Spør de om hva sannsynligheten er for at utvalget inneholder minst en kvinne eller for at utvalget inneholder nøyaktig en kvinne fra hver gruppe ?"

 

Det står bare: Hva er sannsynligheten for at det blir med en kvinne fra hver gruppe? Da er det vel 'minst en kvinne'. Er min gunstige:mulige riktig da?

 

Skal ikke du egentlig lære dette på skolen ? ^^ Og videoene burde jo forklare dette ganske greit.

 

Jeg har ikke så lett for dette stoffet så det renner fort igjennom. Jeg har snart sett alle videoene hans om sannsynlighet og det hjelper godt det, men ikke akkurat med disse oppgavene. Fikk til noen andre oppgaver på grunn av de videoene.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...