Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Denne? Skal vel berre vere noko slikt:

1) Shift + cos for cos-1.

2) Set in parentes etter cos-1, om det ikkje vert satt inn automatisk

3) Skriv 1/sqrt(2) inni parentesen med tastesekvensen 1 + ÷ + Shift + x2.

 

Med forbehold om at det er mange år sidan eg brukte ein grafisk kalkulator liknande den. So om du framleis får feilmelding får du prøve å anten lese bruksanvisninga eller vente på at nokon andre svarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en innlevering i morgen og lurte derfor på om noen hadde lyst til å hjelpe meg litt.

 

Hvordan får jeg løst denne likningen? Det eneste det sto i boken var at 'det finnes ingen enkle regler på hvordan man løser likninger som er lnx+lnx'. Har gjort et ledd, men er ikke sikkert det er korrekt.

 

chart?cht=tx&chl=\ln (x^2+0,36=0 \rightarrow (\ln x^2)+(\ln 0,36)=0

 

Hvis det samme stykket chart?cht=tx&chl= \ln (x^2+0,36) var en funksjon ville definisjonsområdet vært R? De spør også om det er noen horisontal asymptote, men jeg vet ikke hvordan jeg finner det når stykket ikke er en brøk. :o Jeg tror ikke det er noen asymptote, men er ikke sikker.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
mimetex.cgi?\ln(x^2+0.36)\neq\ln(x^2)+\ln0,36

 

Berre bruk eksponentialfunksjonen. Hugs at mimetex.cgi?e^0=1. Angåande asymptotar, sjå kva som skjer når x vert veldig stor eller veldig liten.

 

Kikker på den funksjonen der, men i boken står det bare chart?cht=tx&chl=f(x)=a^x \text {hvor} a>0 \text {og} x \in R

 

Skjønte ikke akkurat hva boka mente.

 

Når x blir uendelig stor/liten flater linja ut. (ikke mot 0)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Er vendepunktet til mimetex.cgi?\ln(x^2+0.36) -1,6? Jeg deriverte to ganger og bare regnet ut det stykket ved hjelp av kalkulatoren.

 

Samtidig lurer jeg på om det er et lokalt ekstramalpunkt for den samme funksjonen i y=0.91. Har gjort det samme her, bortsett fra at jeg bare deriverte en gang.

 

Tuuusen takk for all hjelp (skal liksom levere dette i løpet av morgendagen). :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...