Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det første du skal legge merke til (eller kanskje har lagt merke til) er at nevneren i siste brøk er 3*4*(a+b)(a-b). Så hvis du utvider første brøken med 3(a-b) og andre med 4(a-b) bør det være ganske rett fram..

Jeg fant løsningen nå, og det var akkurat som du sa å utvide brøkene. Det som var vanskeligst var å se at 2a^2-2ab kunne faktoriseres til 2a(a-b) for å komme til svaret.

Skrevet (endret)
Funksjonen f er gitt ved:

chart?cht=tx&chl= f(x) = xcosx , xE[0,2pi]

Hvorfor har funksjonen f bunnpunkt i (0,0)?

Den har et lokalt minimum i x=0 fordi det ikke fins en mindre verdi av f(x) i nærheten. Det absolutte minimumet ligger, som slux sier, i x=pi.

Endret av Daniel
Skrevet

Jeg synes det var en svært vanskelig funksjon, for å være ærlig. Hvordan finner man bunnpunktet gjennom den deriverte? Når mimetex.cgi?cosx=xsinx, men det gir jo ikke helt mening på intervallet.

Skrevet (endret)

Noen som kan forklare meg litt det med hypotesetesting?

Si man har ensidig test og skal påvise en hypotese. Man har

mimetex.cgi?Z_{krit} blir nå 5 %-kvantilen; mimetex.cgi?Z_{krit} = mimetex.cgi?Z_{0,05} = 1,645.

Vi ser at mimetex.cgi?Z_{obs}>mimetex.cgi?Z_{krit} og konkluderer med at det er 95% sannsynlig at mimetex.cgi?Z_{obs}, mimetex.cgi?Z_{krit} og hvordan de går fram for å konkludere.

Jeg har en oppgave her med mimetex.cgi?\mu), n = 20 og mimetex.cgi?\sigma^2 = 0.49

De spør etter Kan en ut fra dette utvalget vise på 5% signifikansnivå at middelverdien er høyere enn det som produsenten hevder den er?

De hevder at mimetex.cgi?\mu_0 = 5.1

Jeg setter opp mimetex.cgi?H_o: mimetex.cgi?H_1: chart?cht=tx&chl=\mu > 5.1

Kom fram til at chart?cht=tx&chl=Z_{obs} < Z_{krit}. Hva betyr det i så fall?

Takk på forhånd.

Endret av Chrisbjerk
Skrevet

a) Vis at punktene A = (2,0,5) B = (4,1,7) C = (4,4,7) og D = (2,3,5) er hjørnene i en rombe. (Denne har jeg greid, man ser at vektorene er like = 3 og at figuren består av sider med lik lengde og bredde)

b) Finn arealet av romben

Jeg antar at vektorprodukt skal tas i bruk. Jeg fant så vektorene; AD = [0,3,0] og AB = [2,1,2]. Vektorproduktet av disse to blir [6,0,-6]. A = |6,0,-6] * 6 (seks sider). Finner absoluttverdien som blir sqrt 6^2 + 6^2 som blir sqrt72 *6.

Men fasitsvaret er 6 * sqrt2. Jeg ser at jeg kan forkorte vektoren fra kryssproduktet og få [1,0,-1] og dermed få absoluttverdi lik sqrt2. Men kan jeg forkorte den sånn uten videre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...