Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

En student har et lån på 224 000, betales tilbake etter annuitetsprinsippet (altså samme terminbeløp gjennom hele netbet.tida). Nedbetalingstid er 20 år, renta er 5,5% pr år (2,75% pr halvår) , terminer er halvårige.

 

Men etter 10 år finner studenten ut at han skal betale ned resten lånet på en gang. Hvor mye må studenten betale?

 

Har funnet ut ved hjelp av formelen for annuitetslån at terminbeløp er 9303 (var svar på en annen oppgave), men vet ikke helt hva jeg gjør videre...

 

Ingen som kan ta denne...? Har en noenlunde lignende oppgave jeg også sliter med;

 

en person låner 80 000, betaler tilbake etter annuitetsprinsippet over 9 år. Rente er 8%, og jeg har regnet ut at årlig terminbeløp er 12806,38. Hva er restgjelda like før den 7. innbetalinga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her får jeg bare feil:

Fabrikk A står for 65% av den totale produksjonen av en spesiell ventil, mens fabrikk B produserer resten. Fra fabrikk A er det feil på 4 % av ventilene, mens den tilsvarende feilprosenten fra B er 8.

 

1) Finn sannsyneligheten for at en tilfeldig valgt ventil fra produksjonen er feilfri

2)En ventil fra produksjonen viser seg å ha feil. Hva er sannsynligheten for at denne ventilen er produsert ved fabrikk A?

Lenke til kommentar

Du liker fasongen på denne kartongen, men synes forholdet mellom grunnflate og høyde ikke er helt bra. Derfor har du lyst til å se litt på ulike størrelser på sidene i grunnflaten i forhold til høyden. Det er tungvint å sitte og regne ut disse resultatene for hånd, så du bestemmer deg for å bruke datamaskinen. Hvilket program vil du velge å bruke? Begrunn valget ditt.

 

Noen som har peiling på et slikt program? Kan Geogebra brukes til noe slikt?

Lenke til kommentar
Jeg skriver rapport, og da vil jeg skrive inn de likningene som jeg har kommet fram til, på data. Går jo sikkert an å skrive noe i Word, men jeg syns ikke jeg får det helt fint til.
Jeg ville prøvd LaTeX, men det er en læringskurve til det, så du må være innstilt på å bruke litt tid.

LaTeX gjev veldig bra resultat, men er som Frexxia seier litt tungt å starte med. Er du interessert, sjekk ut linkane i fyrsteposten av LaTeX-tråden.

Lenke til kommentar

Fredrik (Imaginary) har eit poeng der, det kan gå veldig fort å bruke Word 2007. Det er ein som tek nokre av dei same faga som meg på UiB (han her, for den saks skuld) som har skrive forelesingsnotat i Word 2007, og eg trur han stort sett klarer å henge med, inkludert i teikning av figurar.

 

No er nok ikkje eg den aller kjappaste i LaTeX, men det går ganske greit, og eg hadde ikkje klart å skrive like fort som han.

Lenke til kommentar

Har en liten oppgave her om en murvegg som mangler noen murstein. Mursteinene vi har er normalfordelt mtp bredde og høyde (vi ser bort i fra dybde). Så spør de, hva er sannsynligheten for at tre tilfeldige mursteiner passer inn når vi ser bort i fra høydekravet. Først tenkte jeg P(3Y = 90), men det blir ikke rett når jeg bruker tabell for kumulativ sannsynlighet. Går det ann å skrive noe sånt som P(89.9< 3Y < 90.1)? Er litt lost, setter pris på hjelp.

 

edit: det jeg skrev der blir også feil tror jeg. Mursteinene har standardavvik i hver retning, så de kan ikke være 89,9 eller 90.1 ...

 

tror jeg prøver meg på P(μ+σ < 3Y < μ+3σ)

edit2: tror jeg tenker for komplisert. P(3Y < 90)

post-26578-1255873486_thumb.jpg

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...