Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vinklene du regnet ut over var riktige. Du kan også si at (5/6)*pi = -pi/6 osv.

Og huskeregelen som ble forklart over er veldig kjekk, ja. Det var slik jeg lærte den utenat. Nå ser jeg bare for meg sirkelen i hodet og finner riktig vinkel. I starten er det greit å tegne figur. Og tangens finner du ved sin(x)/cos(x).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok, jeg trenger hjelp med å forstå noe innen komplekse tall:

 

Multiplikasjon og divisjon på eksponentiell form

 

6e^2pi i * 3e^(pi/2)i

 

kan noen forklare hvordan man kommer frem til svaret, og gi en generell regel for det?

matteboken suger i å forklare...

Altså, du gjør akkurat det samme som ved vanlig potensregning. De samme reglene gjelder, det læreren sa til oss.

 

6e^2pi i * 3e^(pi/2)i

 

6e*3e^(2pi+(pi/2))i | Finner fellesnevner og plusser de to sammen.

 

9e^(5pi/2)i

 

Er ihvertfall sånn jeg har forstått det.

Endret av Demille
Lenke til kommentar

Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og er litt usikker.

 

"På hvor mange måter kan fem store, fire middels store og 3 små bøker ordnes i en bokhylle når bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre?

 

Svaralternativ:

a) 5! * 4! * 3! * 3! = 103 680

b) 5! * 4! * 3! = 17 280

c) (5! * 4! * 3!) * 3 = 51 840

d) 5 * 4 * 3 * 3 = 180

e) 2 * 3 = 12 288 (her må det ha skjedd noe feil men det er det som står i oppgaveteksten)

 

Jeg holder en knapp på b) men er ikke hel sikker.

 

Hjelp :p

Lenke til kommentar
Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og er litt usikker.

 

"På hvor mange måter kan fem store, fire middels store og 3 små bøker ordnes i en bokhylle når bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre?

 

Svaralternativ:

a) 5! * 4! * 3! * 3! = 103 680

b) 5! * 4! * 3! = 17 280

c) (5! * 4! * 3!) * 3 = 51 840

d) 5 * 4 * 3 * 3 = 180

e) 2 * 3 = 12 288 (her må det ha skjedd noe feil men det er det som står i oppgaveteksten)

 

Jeg holder en knapp på b) men er ikke hel sikker.

 

Hjelp :p

 

Hmm, sett opp fem store bøker i hyllen. Da får du ikke satt opp noen flere siden bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. Du har satt opp de store og har da ikke flere store å sette opp, og store bøker kan bare stå ved siden av store bøker, ikke små eller mellomstore hvis bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. (jeg liker alltid å svare f hvis alternativene er a-e ;) )

 

Må jeg velge mellom alternativene så satser jeg på c) siden den tar for seg hvor mange måter du kan sette opp 5, 4 og 3 bøker på, også tar den hensyn til at du kan sette de store først, eller de små først, eller de mellomstore først.

Lenke til kommentar
Fikk en sånn grubleoppgave på en innføring nå, og *snip*

 

Hmm, sett opp fem store bøker i hyllen. Da får du ikke satt opp noen flere siden bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. Du har satt opp de store og har da ikke flere store å sette opp, og store bøker kan bare stå ved siden av store bøker, ikke små eller mellomstore hvis bøker av samme størrelse skal stå ved siden av hverandre. (jeg liker alltid å svare f hvis alternativene er a-e ;) )

 

Må jeg velge mellom alternativene så satser jeg på c) siden den tar for seg hvor mange måter du kan sette opp 5, 4 og 3 bøker på, også tar den hensyn til at du kan sette de store først, eller de små først, eller de mellomstore først.

 

Tenkte akkurat det samme selv faktisk :p, men siden det ikke var et svaralternativ så...

 

Står mellom c) og b). Når jeg tenker meg om virker c) mer logisk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke disse:

 

"Løs ligningene og sett prøve på ett av svarene"

 

a) 4x+5=7+2x

 

b) 2(x+4)=3(x+2)

 

c) 3x/7=9

 

d) x(2x-3)=2x2+15

 

Og:

 

"Vis hvordan du kommer fram til svaret"

 

a) 22+33

 

b) 42+30

 

c) 25*20*2-4

 

d) 33*3-2/36

 

Kan hjelpe deg litt igang:

4x+5=7+2x

4x-2x=7-5

2x=2 (deler på 2)

x=1

 

Prøve: (4*1)+5=7+(2*1)

4+5=7+2

9=9

Den går opp

 

2(x+4)=3(x+2)

2x+8=3x+6

2x-3x=6-8

-1x=-2 (deler på -1)

x=2

Lenke til kommentar
ok, jeg trenger hjelp med å forstå noe innen komplekse tall:

 

Multiplikasjon og divisjon på eksponentiell form

 

6e^2pi i * 3e^(pi/2)i

 

kan noen forklare hvordan man kommer frem til svaret, og gi en generell regel for det?

matteboken suger i å forklare...

Altså, du gjør akkurat det samme som ved vanlig potensregning. De samme reglene gjelder, det læreren sa til oss.

 

6e^2pi i * 3e^(pi/2)i

 

6e*3e^(2pi+(pi/2))i | Finner fellesnevner og plusser de to sammen.

 

9e^(5pi/2)i

 

Er ihvertfall sånn jeg har forstått det.

Ifølge fasiten er svaret 18i

 

og 6 * 3 blir 18, så der har du en feil. Siden jeg suger med komplekse tall kan jeg ikke si hva som er galt med potensregningen, men hva var det greiene med fellesnevner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...