GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Jo, men da er det slik at du først ganger inn verdien foran parentesen også ganger du den bak parentesen med den nye verdien. Fikk det til nå. Er det noen som vet om et veldig basic opplæringsnettsted i faktorisering? Jeg fikk det til , men sliter svært med det og læreboken er ikke til hjelp.
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Dagens siste spørsmål: Når du tar minuset foran hele brøken i steden for bare foran x blir det jo også minus i nevneren. Blir dette ikke galt da? Det skal jo bare være -x.
Daniel Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Jo, men da er det slik at du først ganger inn verdien foran parentesen også ganger du den bak parentesen med den nye verdien. Fikk det til nå. Du kan gjøre det i hvilken som helst rekkefølge.
AndersAu Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 i et kalkulatoreksempel i boka sier at jeg skal skrive dette i GRAPH: Y1>(-X+4)/(X-2) Y2<0 i følge boka skal det komme to svar på ulikheten X<2 eller X>4, men jeg får bare "Ma ERROR" er det noen inntilling jeg ikke har gjort? Er en "Casio fx-9750G POWER GRAPHIC" eksemplet i boka skal i følge boka passe til denne kalkulatoren
Daniel Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Det kan hende du har satt xmax lik xmin eller ymax lik ymin i visningsinnstillingene. Menyvalget heter V-WIN eller noe slikt.
MrUrge Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) jeg sa svaret i forrige post.. men formelen er riktig Ah, skal se etter. For å sjekke om dette er rett kan vi kjøre det andre veien, nemlig derivere det. løser vi ved å si at Altså, er den deriverte Hm.. Den første formelen der er riktig.. Men det er svaret på oppgaven jeg skrev først.. Skal jo regne ut oppgaven til å bli det svaret : Ikke gå ut i fra svaret som jeg forstod at du gjorde her.. Men dette var litt for avansert til hva vi har lært, så du har nok regna ut litt for vanskelig enn vi skal tydeligvis Men hadde vært kjekt om du kunne regna ut den første oppgaven jeg skrev, hvor du skal finne de ubestemte integralene.. Altså : Endret 6. oktober 2009 av MrUrge
Imaginary Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 i et kalkulatoreksempel i boka sier at jeg skal skrive dette i GRAPH: Y1>(-X+4)/(X-2) Y2<0 Med x ∈ [-5,10] og y ∈ [-5,5] på bildet.
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) MrUrge: Jeg gikk ut i fra svaret ditt, og viste at Som sagt før, er Endret 6. oktober 2009 av wingeer
MrUrge Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Aha, det var lettere å skjønne.. Men kan du forklare åssen du kom fram til at oppgaven er det samme som (x+1)?
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 MrUrge: Det kan jeg. Det er bare å bruke algebra. Edit: Håper det hjelper!
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Styrer med en oppgave her: Jeg skal vise at x ikke kan være 0. Y=1 Y=2 Y=3 Ergo kan ikke x være 0. Er dette nok forklaring eller sikter oppgavegiver til en spesiell måte å formulere dette på? Det virker for meg litt simpelt å bare teste seg frem. Takker for all respons. Endret 6. oktober 2009 av GrandMa
hockey500 Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 eller bare si at hvis x=0, sitter du igjen med -2y^2=4, som åpenbart ikke har noen løsninger.
MrUrge Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 wigeer: Det hjalp mye! Takk, men hvordan kan du bare ta bort kvadratroten ? Det har vel noe med at du tok 1/2 og ganga det med 2 ? Er så dårlig på sånn her med kvadratrot og logaritmer osv vøtt..
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 wigeer: Det hjalp mye! Takk, men hvordan kan du bare ta bort kvadratroten ? Det har vel noe med at du tok 1/2 og ganga det med 2 ? Er så dårlig på sånn her med kvadratrot og logaritmer osv vøtt.. :-)
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 eller bare si at hvis x=0, sitter du igjen med -2y^2=4, som åpenbart ikke har noen løsninger. Hvordan får du -2y^2? Hvordan fjernet du den siste y'en uten å røre den første? :o
GrandMa Skrevet 6. oktober 2009 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg bør egentlig bare holde kjeft. Det hadde vært det beste for alle tror jeg. Takk uansett.
GrandMa Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 Har vanskeligheter med å derivere et stykke implisitt. Ser det riktig ut så langt? Sliter med fremgangsmåten her.
hockey500 Skrevet 7. oktober 2009 Skrevet 7. oktober 2009 nope, ikke helt riktig: tror dette skulle være rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå