Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar. Jeg er ganske sikker på at utregningen min er riktig, det er punktopplsyning jeg synes er forvirrende.. Kun sett slike eksempel i coSinus. Men takk for hjelpen, jeg fikk til stykket etter å ha skjønt at fasiten forvansket uttrykket man ender opp med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Takk for svar. Jeg er ganske sikker på at utregningen min er riktig, det er punktopplsyning jeg synes er forvirrende.. Kun sett slike eksempel i coSinus. Men takk for hjelpen, jeg fikk til stykket etter å ha skjønt at fasiten forvansket uttrykket man ender opp med :)

Hvis du vet at grafen går gjennom (1,2) så må f(1)=2. Om du setter inn 1 for x og 2 for y kan du løse for C.

Skrevet

Noen tips til hvordan jeg kan lage noen litt vanskelige oppgaver innenfor sannsynlighet og kombinatorikk med pensum fra 10. klasse? Synes oppgavene mine er så enkle..

Skrevet
Takk for svar. Jeg er ganske sikker på at utregningen min er riktig, det er punktopplsyning jeg synes er forvirrende.. Kun sett slike eksempel i coSinus. Men takk for hjelpen, jeg fikk til stykket etter å ha skjønt at fasiten forvansket uttrykket man ender opp med :)

Hvis du vet at grafen går gjennom (1,2) så må f(1)=2. Om du setter inn 1 for x og 2 for y kan du løse for C.

Ja, jeg fant ut dette etter å prøve meg litt frem, dog ved regning. Det vanskelige var å skjønne ut fra oppgaveteksten at jeg skulle ta med C i løsningen, ogg ikke bare den genrelle løsningen.

Skrevet (endret)

Lille mette har en eske med like klosser.

Hun har sju røde, åtte gule og fem grønne klosser.

Hun plukker tilfeldig ut 5 klosser.

 

a) Hvor stor er sannsynligheten for at hun trekker ut

akkurat to røde

b) Hva er sannsynligheten for akkurat to røde, to gule

og en grønn ?

c) HMette vil lage et tårn av fire klosser.

Hvor mangeforskjellige tårn kan hun lage ?

d) Hvor mange tårn kan hun lage hvis tårnet skal bestå av 5 klosser

to røde, to gule og en grønn ?

 

Irriterer meg mest over den første oppgaven

 

mimetex.cgi?\frac{1001}{2584}

Endret av Nebuchadnezzar
Skrevet (endret)

Det stemmer vel ja (tror jeg da), men du kan jo faktisk bare slå sammen mengdene med andre klossetyper til én mengde, siden det er uinteressant om vi trekker 2 gule og 1 grønn eller 3 grønne og ingen gule osv. Så lenge vi trekker 2 røde og 3 andre så er kravet oppfylt. Så du kan bare tenke chart?cht=tx&chl=P = \frac{{7 \choose 2} {13 \choose 3}} {{20}\choose{5}}

Endret av Jaffe
Skrevet (endret)

Kan ikke hjelpe deg, desverre. Er bare glad jeg er ferdig med sannsynligheten for alltid.

------------

Jeg lurer bare på en ting til. Er dette lov?

 

y = Ce0,10x * (200-y) | * Ce-0,10x

y*Ce-0,10x = 200-y

Endret av Beges
Skrevet
Er dette riktig måte å regne ut sannsynligheten for å trekke 4 kort med likt tall i en kortstokk på?

p><p>

 

Dette er sannsynligheten for å få fire ess. For å få sjansen for fire like kort må du gange med 13.

 

Det er selvfølgelig riktig, og for å være litt captain obvious vil jeg legge til at det er det samme som å kutte ut det første leddet. Logikken her er jo at du uansett vil trekke ut et kort som er "likt med seg selv".

Skrevet

heyhey:) konge da:D

jeg er oppe i matte muntlig eksamen. temaet er sommerfesten. Noen som har noen gode ideer til oppgaver? trenger litt inspirasjon...

håper noen hjelper meg, på forhånd takk :)

Skrevet
Kan ikke hjelpe deg, desverre. Er bare glad jeg er ferdig med sannsynligheten for alltid.

------------

Jeg lurer bare på en ting til. Er dette lov?

 

y = Ce0,10x * (200-y) | * Ce-0,10x

y*Ce-0,10x = 200-y

Jepp, det er lov. Det er ofte en "penere" måte å dele på.

Nja ...

 

y*Ce-0,10x = C2 * (200-y)

Skrevet

Ja, C-en blir vel stående oppå? Altså det er vel e-leddet som flyttes under streken når det er opphøyet i et negativt tall?

Skrevet
Jeg lurer bare på en ting til. Er dette lov?

 

y = Ce0,10x * (200-y) | * Ce-0,10x

y*Ce-0,10x = 200-y

Jepp, det er lov. Det er ofte en "penere" måte å dele på.

Nja ...

 

y*Ce-0,10x = C2 * (200-y)

Sant, takk for svar. Må merke meg det.

 

En annen ting:

 

∫ (lnx)2 dx = ?

Skrevet (endret)
Kan vel skrive det som:

 

chart?cht=tx&chl=int 1cdot (ln x)^2 dx. Og bruke delvis integrasjon?

Mange takk, det gjorde buffen. Denne tråden er virkelig gull verdt akkurat nå! Hvor finner du forresten de fancy kodene du bruker for å sette opp uttrykk her?

Endret av Beges
Skrevet
Kan vel skrive det som:

 

chart?cht=tx&chl=int 1cdot (ln x)^2 dx. Og bruke delvis integrasjon?

Mange takk, det gjorde buffen. Denne tråden er virkelig gull vært akkurat nå! Hvor finner du frresten de fancy kodene du bruker for å sette opp uttrykk her?

No problem. De kodene er TEX-koder, veldig anvendelig system. Torbjørn har laget en guide som ligger øverst i skole- og leksehjelpforumet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...