Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Igjen gjør du det samme på begge sider.

Hvordan blir man kvitt x under brøkstreken på venstre side i a)?

Jo man ganger med x. da får vi 5x/x=5, så må vi huske å gjøre det samme på andre siden. Da får vi x*1/2

Da har vi x/2=5. For å få x alene må vi gange med 2 (fordi 2x/2=x)

Da blir det x=5*2 eller x=10

 

Klarer du b) selv nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lærerens forslag var MS Office Word.. Jeg sitter å tester det der Latex greiern nå, men sliter litt med å få lagret i pdf format. Skal teste de andre alternativene

9655274[/snapback]

 

LaTeX er ganske genialt. For å lagre det som pdf har du 2 valg.

 

1) Skriv dvipdf <filnavn>.dvi <filnavn>-pdf i consoll/cmd i windows

2) Bruke pdflatex, denne kan også bruke andre bildeformater enn .eps, f. eks. jpg

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg friske litt opp i forkortingsregler.

Hvis jeg f.eks skal forkorte:

 

x3 - x2 over x2 - 1

 

eller

 

2x2 - 4xy2 over x3 - 4xy2

 

Jeg får jo et helt annet svar enn fasiten :/.. helt sikkert enkle greier.. men det har gått i glemmeboka her.

 

Nvm. Fant ut av det :)

Endret av AVandelay
Lenke til kommentar
Derivere fartsgrafen?

 

Fortell kossen du gjorde det då.. Eg fekk noko liknande til 2Fy prøveeksamen, sleit skikkeleg med det.. :p Eg blei litt nyskjerrig no skjønar du..

Svar:

 

Når du deriverer fartsgrafen får du en akselerasjonsgraf. :)

 

 

MEN, er det ikke sånn at du også kan finne den nøyaktige akselerasjonen i en fartsgraf ved å se på stigningstallet?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få hjelp i denne tråden også jeg, veldig lyst til å løse denne oppgaven nå. :)

 

Sitter nemlig og øver til en prøve jeg skal ha i matte på torsdag, og det er et stykke i boken som irriterer meg.

 

(8a * b)^1/3 * 3.rot(ab^2)^2

(8a * b)1/3 * 3rot(ab2)2

 

Håper det var forståelig, vet ikke om en god måte å skrive kvadrat/kubikkrot på PC.

 

Fasiten sier

2ab^5/3.

2ab5/3

 

Jeg får det liksom ikke til å stemme, noen som kan forklare?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

LaTeX er ett program som, i motsettning til div. officepakker, formaterer seg selv. Det vil si at du "programmerer" teksten du skal skrive. LaTeX dokumenter blir veldig mye penere enn hva en skriver i f. eks. word, hvis en da ikke er skikkelig god i word. Grunnen til at en savner LaTeX her er at det er skikkelig enkelt å lage matematiske formler med. f. eks. blir

 

\sum^{k}_{i=0}\frac{\sqrt{23}}{12i} det samme som summen når i går fra 0 til k av rot(23)/12i

 

Ikke det beste eksempelet, men det blir veldig mye mer oversiktelig, penere og er faktisk ganske enkelt å skrive når du har gjort det litt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha ett program som er mer enn en avansert kalkulator har vi jo matlab. Eventuelt octave som er en matlab klone og gratis. Vet ikke om det er hva du leter etter, men hvertfall veldig avanserte matteprogrammer som behandler alt som matriser. Kan også lage egne programmer i disse i såkalte m-filer (endelsen er .m) som kan f. eks. tilnærme osv, heller ikke fryktelig vanskelig. Disse kan også plotte både 2-D og 3-D grafer. Vet ikke om det er hva du er ute etter, siden jeg ikke har satt meg inn i funksjonene til TI-InterActive, men hvertfall ganske avanserte programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...