Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal derivere chart?cht=tx&chl=g(x)=\frac{ln(x)}{x*sin(x)}

Jeg gjorde det slik; u= ln(x) u'(x)=1/x
v=xsin(x) v'(x)= xcos(x)+sin(x)

g'(x)= chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x} * x sin(x)- ln(x)*(xcos(x)+sin(x)) /

chart?cht=tx&chl=((xsin(x)))^2

= ((x^2sin^2))

Svaret skal bli; x^2sin^2x

hva gjør jeg feil?


Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke at du gjør noe feil, bortsett fra at du roter med parantesbruk etc

 

Vær nøye med hva som skal mulitpliseres med hva...

Skrevet (endret)

Jeg skal derivere chart?cht=tx&chl=g(x)=\frac{ln(x)}{x*sin(x)}

 

Jeg gjorde det slik; u= ln(x) u'(x)=1/x

v=xsin(x) v'(x)= xcos(x)+sin(x)

 

g'(x)= chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x} * x sin(x)- ln(x)*(xcos(x)+sin(x)) /

chart?cht=tx&chl=((xsin(x)))^2

 

= ((x^2sin^2))

 

 

Svaret skal bli; x^2sin^2x

 

hva gjør jeg feil?

 

 

 

Svaret ditt er riktig.

 

Edit: Som påpekt under så er parantes-settingen din litt feil.

Endret av cuadro
Skrevet (endret)

Jøss, husker når jeg var på VGS (et par år siden) og vi hadde
ikke like avansert matte som dere. Men ja, matte er ikke min sterke side.

Endret av Lefsehatt
Skrevet (endret)

773939c2d3c60fdf2c107da1d2978d83.png

 

Noen som har peiling hvor den denne sammenhengen kommer fra? Brukes i utledning i elektromagnetisme, klarer ikke gjenkjenne den fra noe sted. Klarer ikke forestille meg intuitivt heller.

 

(Theta er her vinkel fra z-aksen, ikke vinkel fra x-aksen i xy-planet som matematikere ofte opererer med)

Endret av Gjest
Skrevet

Lol, tror jeg forklarte litt dårlig. Hvor kommer hele uttrykket fra? Har med sfæriske koordinater å gjøre. Oppdatert forrige innlegget.

Skrevet

Finn f¨(x) ved å bruke definisjonen til den deriverte når f(x)=x^2 +2x-3

 

Hvordan kan jeg gjøre dette? Kunne jo gjort det leddvis, altså først tatt x^2 så 2x så -3, men det blir jo Jævlig mye å skrive.

Skrevet

Ja, å bruke definisjonen på den deriverte (grenseverdi når delta x går mot null)i stedet for formlene blir alltid "jævlig mye" å skrive. Enten du tar det leddvis eller for hele uttrykket på en gang.

Skrevet

 

Hei ! :)

 

Noen som kan hjelpe meg med a ?

 

Se videoen for amplitude i alle fall :)

 

 

 

 

 

 

 

hjalp ikke så mye det faktisk ,men takk for svaret :)

Skrevet

Har du i det hele og det store sett videoene?

Amplitudehøye er høyden fra X-aksen til topp/bunnpunkt. Du har topp og bunnpunkt informert i oppgavetekst. Y1 og Y2

Den rene distansen fra Y1 og Y2 ( i høyderetning Y retningen, ikke X linja) har lengden L. Det du vet er dermed at midt mellom L finner du X-aksen. Dermed er L/2 amplitudehøyden du søker.

Skrevet

Har du i det hele og det store sett videoene?

 

Amplitudehøye er høyden fra X-aksen til topp/bunnpunkt. Du har topp og bunnpunkt informert i oppgavetekst. Y1 og Y2

 

Den rene distansen fra Y1 og Y2 ( i høyderetning Y retningen, ikke X linja) har lengden L. Det du vet er dermed at midt mellom L finner du X-aksen. Dermed er L/2 amplitudehøyden du søker.

vil du ta det med tall eller noe snt da? lettere å forstå :/

Skrevet (endret)

(Y1 - Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 og Y2 ? Les oppgavetekst

Edit:

Du har:

(X1 . Y1 )

(X2 . Y2 )

Edit 2:
endret fortegn

Endret av ole_marius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...