Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør en forenkling av følgende uttrykk ved hjelp av lovene for mengdeteori:

 

a) A snitttegn (B-A) fasit : Ø (tomme mengder)

 

-- -- --

b) A union B union (A snitt B snitt C)

 

 

-- betyr sånn invers strek.

 

Vet noen hvor du kan finne et sånn oppsummeringsark med alle reglene (lovene) for mengder?

For alle reglene så kan du jo kikke på Wikipedia :)

 

Du trenger strengt tatt ikke reglene. Du kan tenke deg frem til hva som gir mening.

 

1) chart?cht=tx&chl=A \cap (B-A) sier jo egentlig bare at du har du mengder. I den ene mengden, chart?cht=tx&chl=B-A så finner du ingen av elementene som er i A. Så spørsmålet er da, hvor mange elementer er både i A, og i en mengde som ikke har noen av elementene i A?

 

2) chart?cht=tx&chl=A \cup B \cup (A \cap B \cap C) var artig. Okay, så... du har alle elementene i A og B. Har du noen elementer som ikke er i A eller B her? Se på det inne i parentesen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Gjør en forenkling av følgende uttrykk ved hjelp av lovene for mengdeteori:

 

a) A snitttegn (B-A) fasit : Ø (tomme mengder)

 

-- -- --

b) A union B union (A snitt B snitt C)

 

 

-- betyr sånn invers strek.

 

Vet noen hvor du kan finne et sånn oppsummeringsark med alle reglene (lovene) for mengder?

For alle reglene så kan du jo kikke på Wikipedia :)

 

Du trenger strengt tatt ikke reglene. Du kan tenke deg frem til hva som gir mening.

 

1) chart?cht=tx&chl=A \cap (B-A) sier jo egentlig bare at du har du mengder. I den ene mengden, chart?cht=tx&chl=B-A så finner du ingen av elementene som er i A. Så spørsmålet er da, hvor mange elementer er både i A, og i en mengde som ikke har noen av elementene i A?

 

2) chart?cht=tx&chl=A \cup B \cup (A \cap B \cap C) var artig. Okay, så... du har alle elementene i A og B. Har du noen elementer som ikke er i A eller B her? Se på det inne i parentesen.

 

 

Ja jeg skjønner tankegangen, jeg har samme tankegangen, men klarer ikke bruke reglene til å komme fram til riktig svar, blir et eller annet feil.

Skrevet

Ja jeg skjønner tankegangen, jeg har samme tankegangen, men klarer ikke bruke reglene til å komme fram til riktig svar, blir et eller annet feil.

Det må jeg innrømme at jeg ikke er sikker på. Beklager. Forresten så er nok dette en bedre Wikipediaside enn den andre jeg lenket til.

Skrevet

 

Ja jeg skjønner tankegangen, jeg har samme tankegangen, men klarer ikke bruke reglene til å komme fram til riktig svar, blir et eller annet feil.

Det må jeg innrømme at jeg ikke er sikker på. Beklager. Forresten så er nok dette en bedre Wikipediaside enn den andre jeg lenket til.

 

 

Jeg fikk til A. Jeg fant ut at B - A er det samme som B snitt A invers. og ikke union, det var der feilen min lå.

Skrevet

2/x+3=0

Hvilke fremgangsmåte må jeg bruke her for å finne x?

Vanligvis så ønsker man å få leddet som har chart?cht=tx&chl=x som en faktor alene på en side. Hva er det leddet, og hvordan blir likningen når du har det leddet alene?

Skrevet

Skal løse diff.likning vha Laplacetransform:

 

f"(t) + 2f'(t) - 5f(t) = t - 3

 

Kommet fram til at V.S blir (s^2 + 2s - 5) L{f(t)} - s, og H.S blir 1/s^2 - 3/s.

 

Kan noen sjekke om det stemmer? Er ikke helt stødig her..

 

I såfall har jeg da bare snudd ligningen til L{f(t)} = (s^3 - 3s + 1)/s^2(s^2 + 2s - 5). Her kommer jeg meg ikke videre.

 

Beklager knotete skriving

Skrevet

Hei,

 

Trenger litt hjelp med kombinatorikk og sannsynlighet:

 

dGFMaGls.jpeg

 

SldBODUr.jpeg

 

Det med rød firkant rundt er det jeg sliter med.

Anta ordnet utvalg i oppgave 3c, forresten.

 

Mange takk

Skrevet (endret)

Hva har du gjort så langt? Start med m=n, hvor mange måter kan du få n 5'ere? Og på hvor mange måter kan du få 1 femmer?

Sliter litt med hele konseptet kombinatorikk.

 

Ser at det må vel være nPm. Hvorfor kan man ikke anse det som en permutasjon av et multisett(http://en.wikipedia.org/wiki/Permutation#Permutations_of_multisets) og anset m = antall 5-ere som ett sett og (n-m) = antall ikke 5-ere som et annet?

Endret av oOleE
Skrevet (endret)

Skal vise at lim x->-1 (x+1)/(x^2-1)=-1/2 vha. epsilon-delta-bevis.

 

chart?cht=tx&chl=|x+1|< \delta \Rightarrow \|\frac{x+1}{x^2-1}+\frac{1}{2}\| < \epsilon

 

Trikser litt med det til høyre for implikasjonspilen og får:

 

chart?cht=tx&chl=|x+1|\|\frac{1}{2(x-1)}\|< \epsilon

 

Antar chart?cht=tx&chl=\delta \leq 1

 

chart?cht=tx&chl=-1<x+1<1

 

chart?cht=tx&chl=-2<x<0

 

chart?cht=tx&chl=\| \frac{1}{2(x-1}\| \leq \frac{1}{2}

 

chart?cht=tx&chl=\|\frac{x+1}{x^2-1}+\frac{1}{2}\| \leq \frac{1}{2} |x+1|<\frac{1}{2} \delta

 

Ser at ved å velge chart?cht=tx&chl=\delta = 2 \epsilon får vi oppfylt det originale kravet. Men fordi delta må være mindre enn eller lik 1 velger jeg chart?cht=tx&chl=\delta = \min{\{1,2 \epsilon\}}

 

I løsningsforslaget er det brukt en annen metode og svaret er også annerledes. Derfor regner jeg med det er et eller annet feil i mitt resonnement. Noen som ser hva?

Endret av Henrik B
Skrevet

Jeg kan ikke se noe galt i beviset ditt. Hva er det løsningsforslaget gjør? Husk at det ikke er noe "svar" i slike oppgaver som dette; en annen metode kan føre til andre sammenhenger mellom chart?cht=tx&chl=\epsilon og chart?cht=tx&chl=\delta.

Skrevet

Ser heller ingen feil. Nå er det en stund siden jeg hadde den noe tvilsomme gleden av å pusle med slike bevis, men alle mellomregningene ser ut til å følge.

Skrevet

Ok, da har jeg misforstått. Trodde det var et visst utrykk for delta som var riktig. Takk for hjelpen.

Ut av nysgjerrighet, hva sier fasiten som uttrykk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...