Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg holder på med noen oppgaver her, så det kan hen at jeg stille litt for mye spørsmål idag :)

Hvordan løse me denne oppgaven her?

 

Firkanten ABCD er et parallellprogram. A=(-2,-5), AB=[5,3], og den ene diagonalen er DB=[3,-3].

Bestem koordinantene til B, C og D.

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette riktig fremgangsmåte og løsning?

 

Skriv enklest mulig:

 

1 + y 1 4

------- - ---- - ---- =

y3 - y y-1 y

 

=

1y -1-4

---- - ------

1y y3-y-y

 

=

-5

----

y1 (y)

 

Er dette riktig, i det hele tatt riktig regnet ut? Takk for eventuelle svar/oppklaringer.

Skrevet

Eg forstår ikkje heilt kva du har gjort/tenkt. Det du må gjere er å finne fellesnemnar, so utvide brøkane slik at alle har same nemnar, og då kan du leggje saman alle tre brøkane til ein brøk, og eventuelt forkorte etterpå.

Skrevet

Eg forstår ikkje heilt kva du har gjort/tenkt. Det du må gjere er å finne fellesnemnar, so utvide brøkane slik at alle har same nemnar, og då kan du leggje saman alle tre brøkane til ein brøk, og eventuelt forkorte etterpå.

 

Hmm. Kunne du kanskje vist?

 

Hadde vært veldig takknemlig!

Skrevet

Ser at ingen svarer her, så jeg svarer fra mobil, derfor har jeg ikke med fine formler og liknende. B kan du finne ved å bruke vektor AB. X(B) er x-koordinaten til B og X(A) er x-koordinaten til A. X(B)-X(A)=5, der X(A)=-2. Det samme gjør du med y-koordinatene. Når du har funnet B, kan du bruke det til å finne D vha. vektor DB. Og siden ABCD er et parallellogram er vektor AD lik vektor BC, og du har A og D for å finne vektor AD.

 

 

Litt rotete svar, men kan spørre om det er noe :)

Takk for hjelpen , men det som jeg ikke skjønte er å bruke vektor AB for å finne B?

Skrevet

For å finne fellesnemnar her kan ein byrje med å faktorisere den fyrste nemnaren. Start med å faktorisere ut y: chart?cht=tx&chl=y^3 -y = y(y^2 -1). So må du hugse på konjugatsetninga (tredje kvadratsetning). chart?cht=tx&chl=y^2-1 er det same som chart?cht=tx&chl=y^2 - 1^2, so konjugatsetninga gjev at chart?cht=tx&chl=y^2-1 = (y+1)(y-1), som vil seie at chart?cht=tx&chl=y^3 - y = y(y+1)(y-1).

 

Når du ser på det uttrykket vil du leggje merke til at både den andre og tredje nemnaren er faktorar i det uttrykket, og det vil seie at chart?cht=tx&chl=y(y+1)(y-1) er fellesnemnar. Klarer du å utvide dei andre brøkane slik at dei og får same nemnar? (Det vil seie, du må gange i teljar og nemnar med det som 'mangler' i forhold til fellesnemnaren.)

Skrevet

Takk for hjelpen , men det som jeg ikke skjønte er å bruke vektor AB for å finne B?

Det vektor AB fortel deg er eigentleg distansen i x- og y-retning mellom A og B. Med andre ord, når AB=[5,3] vil B ligge 5 'steg' til høgre for A, og 3 steg over.
Skrevet (endret)

Det vektor AB fortel deg er eigentleg distansen i x- og y-retning mellom A og B. Med andre ord, når AB=[5,3] vil B ligge 5 'steg' til høgre for A, og 3 steg over.

ja men for å finne vektor B .. hva skal jeg gange AB med da? er så forvirre nå ..

Endret av AnnaH
Skrevet (endret)

For å finne fellesnemnar her kan ein byrje med å faktorisere den fyrste nemnaren. Start med å faktorisere ut y: chart?cht=tx&chl=y^3 -y = y(y^2 -1). So må du hugse på konjugatsetninga (tredje kvadratsetning). chart?cht=tx&chl=y^2-1 er det same som chart?cht=tx&chl=y^2 - 1^2, so konjugatsetninga gjev at chart?cht=tx&chl=y^2-1 = (y+1)(y-1), som vil seie at chart?cht=tx&chl=y^3 - y = y(y+1)(y-1).

 

Når du ser på det uttrykket vil du leggje merke til at både den andre og tredje nemnaren er faktorar i det uttrykket, og det vil seie at chart?cht=tx&chl=y(y+1)(y-1) er fellesnemnar. Klarer du å utvide dei andre brøkane slik at dei og får same nemnar? (Det vil seie, du må gange i teljar og nemnar med det som 'mangler' i forhold til fellesnemnaren.)

 

Sitter helt fast. Får y3-y som fellesnevner, men er veldig usikker på om jeg gjør riktig. På det andre leddet,har jeg ganget y2-1

 

Hvis du har svaret, kan du vise fremgangsmåten så jeg kanskje får bekreftet om jeg gjør riktig? Tusen takk for all hjelp til nå uansett.

 

Hvis du kunne satt opp hvordan du gjorde det, ville det vært fint. Er utrolig dårlig når jeg ikke ser sammenhengen helt, så det ville hjulpet myyye!

Endret av Nicuu
Skrevet

ja men for å finne vektor B .. hva skal jeg gange AB med da? er så forvirre nå ..

Du skal ikkje gange AB med noko som helst. Du veit at A har koordinatane (-2,-5), og du veit kor B ligg i forhold til A (5 til høgre, 3 opp). Dermed ligg B i (-2+5, -5+3).
Skrevet (endret)

Sitter helt fast. Får y3-y som fellesnevner, men er veldig usikker på om jeg gjør riktig. På det andre leddet,har jeg ganget y2-1

 

Hvis du har svaret, kan du vise fremgangsmåten så jeg kanskje får bekreftet om jeg gjør riktig? Tusen takk for all hjelp til nå uansett.

I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1). Sidan teljaren er 1, vert den nye teljaren og y(y+1). I det tredje leddet er nemnaren y, so der må du gange med (y+1)(y-1)=y^2-1. Sidan teljaren er 4, vert den nye teljaren 4(y^2-1). Brøken du får då er

 

p><p> \frac{1+y - y(y+1) - 4(y^2-1)}{y(y^2-1)}

 

So må du berre trekkje saman alle ledda i teljaren (pass på forteikn), og sjå om det er mogeleg å korte noko.

 

Redigert: Om eg ser rett (har ikkje rekna på papir) vert svaret -5/y.

Endret av Torbjørn T.
Skrevet

Du skal ikkje gange AB med noko som helst. Du veit at A har koordinatane (-2,-5), og du veit kor B ligg i forhold til A (5 til høgre, 3 opp). Dermed ligg B i (-2+5, -5+3).

 

Du skal ikkje gange AB med noko som helst. Du veit at A har koordinatane (-2,-5), og du veit kor B ligg i forhold til A (5 til høgre, 3 opp). Dermed ligg B i (-2+5, -5+3).

blir det det samme hvis jeg gjøre det sånt (5-2,3-5) ?

Skrevet

Om du skriv -2+5 eller 5-2 har ingenting å seie, svaret er det same.

okeida, men for å finne c da blir det (3+3,-3-2)? altså jeg tok DB og B siden de to er nærmere til C'en .. vet ikke om jeg tenkte rett ?

Skrevet

I det andre leddet er nemnaren y-1, so der må du gange med y(y+1). Sidan teljaren er 1, vert den nye teljaren og y(y+1). I det tredje leddet er nemnaren y, so der må du gange med (y+1)(y-1)=y^2-1. Sidan teljaren er 4, vert den nye teljaren 4(y^2-1). Brøken du får då er

 

p><p>\frac{1+y - y(y+1) - 4(y^2-1)}{y(y^2-1)}

 

So må du berre trekkje saman alle ledda i teljaren (pass på forteikn), og sjå om det er mogeleg å korte noko.

 

Redigert: Om eg ser rett (har ikkje rekna på papir) vert svaret -5/y.

 

Hvordan kom du frem til -5 på teller?

 

Jeg får y til å bli på nevner, men skjønner ikke hvordan du fant fram til -5.

 

Beklager mas, og tusen takk!

Skrevet

Har du forsøkt å ta logaritmen av begge sider?

 

Løses eksp.likningen opp i ledd når jeg setter inn logaritmer i den?

At * blir + når jeg bruker logaritme

Skrevet

okeida, men for å finne c da blir det (3+3,-3-2)? altså jeg tok DB og B siden de to er nærmere til C'en .. vet ikke om jeg tenkte rett ?

hadde vært kjekt om noen svare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...