Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

7e9bf540114bf4cc3dbd01a541876ba6.png

 

Er dette det samme som den deriverte av (2x^2+14)^3? Parentesene forvirrer meg litt. Tror ikke det er det samme, men hvordan deriverer jeg denne isåfall? Er på matlab nå for dem som lurer hvorfor jeg ikke spør stud.ass, men er i praksis umulig å få hjelp da det er for mange spørsmål og alle andre linjer blir prioritert bortsett fra fredags formiddag for vår linje.

 

EDIT: Stemte også det med Pascals trekant som jeg fikk hjelp med igår, men får ikke oppgaven til å stemme. Hvordan blir den deriverte med Pascals trekant?

 

6a14a384ed39ddd32a29a1d4b7c8a16e.png

Endret av Gjest
Skrevet

Du trenger ikke Pascals trekant, det tror jeg bare kompliserer ting. Hva om du først ganger sammen f og g (fg(x) er jo det samme som f(x)g(x))? Deretter kan du ikke akkurat derivere 2013 ganger, men du kan prøve å tenke deg hva som skjer med hvert av de tre leddene når du deriverer. Når du ganger ut får du et chart?cht=tx&chl=x^{4026}-ledd, et chart?cht=tx&chl=x^{2013}-ledd og et konstantledd. Hva skjer med konstantleddet? Hvordan ser chart?cht=tx&chl=x^{2013}-leddet ut etter 2013 deriveringer? Hva med chart?cht=tx&chl=x^{4026}-leddet? (Husk at det er i x = 0 vi skal finne den deriverte.)

Skrevet (endret)

7e9bf540114bf4cc3dbd01a541876ba6.png

 

Er dette det samme som den deriverte av (2x^2+14)^3? Parentesene forvirrer meg litt.

Nei, Du skal finne den deriverte av funksjonen chart?cht=tx&chl=h, definert ved chart?cht=tx&chl=h(x)=(f(2x^2+14))^3 (altså chart?cht=tx&chl=f(2x^2+14)\cdot f(2x^2+14) \cdot f(2x^2+14), selv om det er enklere å jobbe med den opprinnelige formen), skrevet ved hjelp av chart?cht=tx&chl=f (som er ukjent) og chart?cht=tx&chl=g=f'. Dette kan du bruke kjerneregelen til (to ganger).

 

Forresten er innlegget ditt kanskje litt uforståelig for de som ikke går på NTNU.

Endret av Frexxia
Skrevet (endret)

Trenger hjelp til hvordan løse ut denne linja her enkelt. Går på vg1 forresten.

 

-3-7-(-4)+3+(-9)

 

Samt denne:

 

-4+5+(-3)-7-(-4)

Endret av BananLaks
Skrevet (endret)

Trenger hjelp til hvordan løse ut denne linja her enkelt. Går på vg1 forresten.

 

-3-7-(-4)+3+(-9)

 

Samt denne:

 

-4+5+(-3)-7-(-4)

 

 

-3-7-(-4)+3+(-9)= -3-7+4+3-9= 6

 

-4+5+(-3)-7-(-4)= -4+5-3-7+4= -5

 

Tror dette blir svaret. Håper det var til hjelp, spør gjerne hvis du ikke forstår noe :)

Endret av ja takk
Skrevet

 

 

-3-7-(-4)+3+(-9)= -3-7+4+3-9= 6

 

-4+5+(-3)-7-(-3)= -4+5-3-7+4= -5

 

Tror dette blir svaret. Håper det var til hjelp, spår gjerne hvis du ikke forstår noe :)

Takk for svar. Er egentlig god med ligninger osv, men det er mer tegnsetting jeg sliter med.

Skrevet

Takk for svar. Er egentlig god med ligninger osv, men det er mer tegnsetting jeg sliter med.

Men når for eksempel minus 4 plusses med 4. Hva skjer da, når det er inni mange andre tall?

Skrevet

Men når for eksempel minus 4 plusses med 4. Hva skjer da, når det er inni mange andre tall?

 

mener du som her? -4+5-3-7+4= -5

 

-4+4=0 , fordi de har motsatte fortegn.

Skrevet

Btw folks, er bare denne fremgangsmåten på d) bull? Er læreren så har gjort det..

 

Neida, finnes mange måter å gjøre det på. Læreren har starta med å gange med fellesnevner både i teller og nevner, og det er jo helt greit.

Skrevet

Kan noen ta stykket under og vise nøyaktig hva som gjøres? Hadde vært til stor hjelp

 

5-8-(-2)+(-5)-6

5-8+2-5-6=

-12

 

- og - blir +

+ og + blir +

- og + eller motsatt blir -

Om det er - utenfor parantes må du skifte det inni parantesen til det motsatte.

Skrevet

5-8+2-5-6=

-12

 

- og - blir +

+ og + blir +

- og + eller motsatt blir -

Om det er - utenfor parantes må du skifte det inni parantesen til det motsatte.

Tusen takk! Det er den - utenfor parantes-regelen jeg aldri har fått med meg helt. Nå tror jeg at jeg skal klare de fleste ligninger :)

Skrevet

Trenger litt hjelp med denne.

 

Bestem koeffisientene a og b i andregradsfunksjonen: f (x) = ax^2+bx når grafen til f går gjennom punktene (-2,18) og (1,-3)

 

Takker på forhånd.

Skrevet

Kan noen ta stykket under og vise nøyaktig hva som gjøres? Hadde vært til stor hjelp

 

5-8-(-2)+(-5)-6

 

 

5-8-(-2)+(-5)-6= 5-8+2-5-6=-12

 

Grunnen til at det blir +2 er at to minus sammen gir et plus. men det med -5 er at hvis det blir en plus og minus sammen det er alltid minusen vi bruker.

Skrevet

Trenger litt hjelp med denne.

 

Bestem koeffisientene a og b i andregradsfunksjonen: f (x) = ax^2+bx når grafen til f går gjennom punktene (-2,18) og (1,-3)

 

Takker på forhånd.

y = f(x). Du veit at når x = -2, er y = 18, altso f(-2) = 18. Tilsvarande for det andre punktet. Det gjer deg to likningar med to ukjende (a og b).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...