Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis teorien teller 2/3 burde det bli en B totalt, ja. Det gir jo også mening når det vektes dobbelt mot det fysiske, og det er tre karakterer mellom. Da bør resultatet ligge nærmere teorien enn det praktiske, som altså blir en B.

Så om jeg får A på den som teller 2/3 og E på den som teller 1/3, så blir karakteren B?

 

Dessuten. Dersom løpinga teller 51% og to styrkeøvelser blir 48%, så blir vel den samla karakteren i fysisk den karakteren du uansett vil få på løpinga? Løper jeg til E, men tar styrkeøvelse 1 til B og øvelse 2 til C, så blir jo den samla karakteren E? 

 

Jeg må altså klare A eller B på fysiskdelen for å beholde A i faget totalt?

Har R2 eksamen som privatist nå om 10 dager. Noen som har gjort det tidligere og har noen tips? Besto R1 til høsten så har litt peiling på hvordan det blir, men er alltid greit med input. Det jeg merker jeg slet med sist som jeg også har vært flinkere å bake inn denne gangen er bruk av Geogebra/Digitale hjelpemidler. Hadde nok økt en hel karakter om jeg hadde mer peiling på diverse kommandoer og funksjoner der. Noen gode teknikker for å finpusse på Geogebra-bruken? Lage et cheat-sheet med de nyttigste kommandoene?

Ellers er det bare lesing av eksamensoppgaver igjen de siste dagene. MIstenker  at differensial-likninger kan være det som tar knekken på meg. Det kapittelet jeg slet mest med.

Heisann. Skal snart ha eksamen i S1, og har trodd at jeg hadde god kontroll på geogebra, men kom over noe jeg ikke helt forstår.

 

Her er oppgaven jeg skal gjøre:

http://imgur.com/BXm5gCH

 

Problemet er at når jeg skal definere funksjonen med en konstant a i geogebra, så blir ikke funksjonen definert:

http://imgur.com/PS6RkgA

 

Og dermed kan jeg heller ikke derivere funksjonen og sette den lik 0 for å løse oppgaven.

Hvis jeg ikke bruker en konstant a går det helt fint å definere funksjonen:

http://imgur.com/H4FL5m2

 

Noen som har peiling på hvordan man kan definere en funksjon med en konstant?

Men hva er det egentlig man skal bruke CAS til her? En ting er å komme frem til uttrykket F'(x)=x-a, men kan man bruke CAS videre? 

 

Hvis du bruker algebrafeltet i stedet, vil du få opp en glider for a og sånn sett er det nesten greiere enn å bruke CAS.. For min det er det enda enklere å bare regne for hånd, men så er jo jeg gammeldags også..

  • Liker 1

Bruker CAS til å definere inntektsfunksjonen når x er målt i tonn, får så å finne ut hva a er når I'(3)=0.

I(x)=F(x)*x*1000

I'(3)=0
a=12,25

Er helt enig med deg. Men etter den nye ordningen kom i 2015, så kan man faktisk bli trukket i poeng om man ikke bruker CAS der det står at det skal brukes. Uansett om du får riktig svar..

Endret av haakon94

Hva er de beste kildene for å lære seg geogebra raskt? Jeg leser kun som privatist til R2 og har ikke fått noen opplæring annet enn det som er i Sinus-boka.

 

Vil tro at man lærer mye ved å gjøre oppgaver i boken, men det mest relevante vil jeg tro er løsningsforslagene for eksamensoppgavene. Spesielt de fra 2015 og utover.

 

Dette kan sikkert være til litt hjelp også:

http://www3.lokus.no/file/ci/149117845/GeoGebra_R2_2016.pdf?didLogin=true

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...