Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Formelen dere leter etter er at bredde 2\cdot\frac{1}{100})})}\cdot d, der d er avstanden objektet er fra øyet. Denne finnes ved hjelp av å approksimere øyet til et punkt, og synsbredden på objektet som en trekant, sammensatt av to rettvinklede trekanter. Formelen er lineær, så deres antakelse er helt riktig.

 

 

Den formelen gir ikke mening :)

 

Tangens rett før tangens invers? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den formelen gir ikke mening :)

 

Tangens rett før tangens invers? :)

Jo, det gjør den. Det er heller ingenting i veien med å ha tangens brettet rundt en invers-funksjon av tangens. De løser seg selvfølgelig opp mot hverandre, men å beholde formelen slik har et helt annet formål enn å bare gi riktig svar.

Lenke til kommentar

Så da bruker man denne formelen til først å finne V (Siden S (10m) og D (100m) er kjent) .. også bruker man denne V'en til å finne S for de andre avstandene ?

Nei, bruk forholdet mellom lengde og avstand som beskrevet på forrige side :)

 

 

Formelen gir deg to ukjente, du kan bruke den men det tar mer tid.

 

Først finner du V med formel, denne setter du inn på nytt når du kjenner D og da finner du nye S.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Nøkkelen er å se at vinkelen V, eller den vinkelen jeg benyttet i formelen over, er den samme for alle d. Det er forøvrig nøyaktig samme formel, med en annen vinkel som utgangspunkt. Jeg er overrasket over at IntelAmdAti tilsynelatende ikke ser dette.

 

I ditt eksempel så er 2\cdot\frac{1}{100})})}\cdot d=\frac{1}{10}\cdot d, der d er avstanden mellom lensen og objektet, og l er synsbredden du ønsker. Igjen så har jeg forenklet lensen til ett enkelt punkt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter litt med en oppgave i statistikk som omhandler hypetesetesting.

Her er oppgaven:

http://imgur.com/I39lvCV

 

Her er det jeg har gjort:

http://imgur.com/mYx4GeD

 

Har altså utført en (Z-test) og funnet ut at Z= -5,27


I følge fasiten skal H_0 da forkastes, og H_1 gjelder. Men jeg trodde at Z-verdien måtte være større enn Z_Alfa for at H_0 skulle forkastes. Men -5,27 er jo mindre enn 2,326.

Er det noen som kan forklare hvorfor H_0 forkastes når jeg får den Z-verdien (som er mindre en Z_Alfa)? Er det eventuelt noe spesielt med at Z-verdien er negativ?

Lenke til kommentar

Er veldig lenge siden jeg hadde statistikk, men jeg mener forsåvidt at det kritiske punktet er et område. Altså, dersom chart?cht=tx&chl=\left|Z\right|>\left|Z_{\alpha}\right| så forkastes null-hypotesen.

 

Ja, takk skal du ha. Fant ut av det isted.

 

De to strekene på hver sin side av Z-en betyr vel "absoluttverdien" til Z? Slik at man ser bortifra fortegnet. Altså er 5,27>2,326, og nullhypotesen forkastes.

Endret av haakon94
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor nøye du vil være, men her bør helst nullhypotesen din være at rekrutter fra Finnmark er minst like høye som resten, og du skal da bruke en ensidig test med Z(1- konfidensnivået ditt) som kritisk verdi. Så lenge du bruker symmetriske fordelinger, blir resultatet det samme som hvis du bare dropper minustegnet, men det er mer formelt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp angående potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner.

 

Har blitt lært at en potensfunksjon har formen f(x)= a*x^k og en eksponentialfunksjon har formen f(x)=a*k^x

 

Har forstått det slik at i en potensfunksjon er a og k konstante, og x er variabelen. Er litt usikker på eksponentialfunksjonen ..

 

Kan noen forklare forskjellen ved disse og hvilke som er variable. Også hvorfor man ville brukt en funksjon fremfor den andre i spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor nøye du vil være, men her bør helst nullhypotesen din være at rekrutter fra Finnmark er minst like høye som resten, og du skal da bruke en ensidig test med Z(1- konfidensnivået ditt) som kritisk verdi. Så lenge du bruker symmetriske fordelinger, blir resultatet det samme som hvis du bare dropper minustegnet, men det er mer formelt riktig.

 

Takk for det :)

Lenke til kommentar

Nøkkelen er å se at vinkelen V, eller den vinkelen jeg benyttet i formelen over, er den samme for alle d. Det er forøvrig nøyaktig samme formel, med en annen vinkel som utgangspunkt. Jeg er overrasket over at IntelAmdAti tilsynelatende ikke ser dette.

 

I ditt eksempel så er 2\cdot\frac{1}{100})})}\cdot d=\frac{1}{10}\cdot d, der d er avstanden mellom lensen og objektet, og l er synsbredden du ønsker. Igjen så har jeg forenklet lensen til ett enkelt punkt.

 

 

Det kan kortes ned til

avstand*nyavstand

 

 

Trenger ikke å gjøre det mer komplisert enn det er :-)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Kan noen forklare forskjellen ved disse og hvilke som er variable. Også hvorfor man ville brukt en funksjon fremfor den andre i spesielle tilfeller.

 

Det er fremdeles x som representerer en variabel. Forskjellen er hvordan funksjonen endrer seg med variabelen. Vi kan ta et veldig enkelt eksempel der chart?cht=tx&chl=a=1, k=2 og chart?cht=tx&chl=x_{1}=4,\; x_{2}=5

 

I potensfunksjonen: chart?cht=tx&chl=f(x_{1})=(x_{1})^2=16,\;f(x_{2})=(x_{2})^2=25

 

I eksponentialfunksjonen: chart?cht=tx&chl=f(x_{1})=2^{x_{1}}=16,\;f(x_{2})=2^{x_{2}}=32

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...