Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Sitter og leser om frihetsgrader og det er noe abstrakt for meg. Har forstått at det generelt er slik at dersom n > m så er det n - m frihetsgrader. Dersom n > m så er settet konsistent og det er 1 eller evig mange løsninger, n = m har vi evig mange løsninger og n < m har vi et inkonsistent sett og normalt ingen løsninger. Har jeg forstått det riktig?

 

Hvorfor gir x12+x2+.........+x1002=0 løsning, mens  x12+x2+.........+x1002=-1 gir ingen løsning? (Eksempel fra boka).

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei! Jeg har en obligatorisk matteinnlevering som jeg er nødt til å bestå på, og har et behov for at noen ser over svarene mine før jeg leverer. Innleveringen består av 6 oppgaver, men jeg har hittil bare fått til de to første som jeg oppfatter som veldig greie oppgaver. Men hva vet vel jeg? Er ikke 100 % stødig i matte, så setter enormt stor pris på om noen vil ta seg bryet med å rette de  :)

 

 

 

Mine svar:

 

1. a) -8x^-3              b) (x+5)e^x               c) 1/x^2                   d) 5(x^4+x)^4 * 4x^3+1                 e) -15/(x-2)^2           f) 1/x

 

2. a) -5/6 v 7/6         b) x=13                     c) x=0,2350             d) 18,7766

 

 

 

legg oppgavene inn her og sjekk:

 

https://www.wolframa...t/?i=(x*ln(x))'

 

eksempel på 1 f) der

Lenke til kommentar

Hei :) sliter litt med denne...

En lysmast står ved kanten av en fotballbane. For å finne ut hvor høy masten er, tar du en 50 cm lang stokk og måler at den kaster en skygge på 70 cm når den står rett opp på flatt underlag. Samtidig kaster lysmasten en 36 meter lang skygge på den flate fotballbanen. Hvor høy er masten? 

Lenke til kommentar

YwmMNEo.png

Hei, sitter her med dette problemet. Har kommet fram til (x+2)/(x-2)(x-3), evt. x1 = 2 x2 = 3, fra nevneren. Hvordan setter jeg opp fortegnsskjemaet?

 

Har kommet fram til linjer med x+2, x-2 og x-3. Har jeg forstått det rett?

 

Ja, det passer fint. Bare husk at x = 2 og x = 3 er bruddpunkter og ikke nullpunkter for hele funksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

YwmMNEo.png

Hei, sitter her med dette problemet. Har kommet fram til (x+2)/(x-2)(x-3), evt. x1 = 2 x2 = 3, fra nevneren. Hvordan setter jeg opp fortegnsskjemaet?

 

Har kommet fram til linjer med x+2, x-2 og x-3. Har jeg forstått det rett?

Ja, det passer fint. Bare husk at x = 2 og x = 3 er bruddpunkter og ikke nullpunkter for hele funksjonen.

Hva vil det si? Skal jeg ikke sette det opp slik jeg tenker? Eller er det slik at de går mot "ytterpunktene", eller stopper på 0?
Lenke til kommentar

Du setter det opp som ethvert annet fortegnsskjema? Når du har funnet røttene og faktorisering av teller og nevner er det ren kokebok, det første eksempelet du finner i hvilken bok du nå enn benytter gir deg fremgangsmåten for å tegne selve skjemaet gitt at du har funnet faktoriseringen (noe du har gjort). Eneste du så må tenke på er at nullpunkter i teller markeres med 0 og nullpunkter i nevner med X, siden brøken ikke er definert der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...