TheNarsissist Skrevet 18. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2016 Sitter og leser om frihetsgrader og det er noe abstrakt for meg. Har forstått at det generelt er slik at dersom n > m så er det n - m frihetsgrader. Dersom n > m så er settet konsistent og det er 1 eller evig mange løsninger, n = m har vi evig mange løsninger og n < m har vi et inkonsistent sett og normalt ingen løsninger. Har jeg forstått det riktig? Hvorfor gir x12+x22 +.........+x1002=0 løsning, mens x12+x22 +.........+x1002=-1 gir ingen løsning? (Eksempel fra boka). Takk Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2016 legg oppgavene inn her og sjekk: https://www.wolframalpha.com/input/?i=(x*ln(x))' eksempel på 1 f) der Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2016 Hei! Jeg har en obligatorisk matteinnlevering som jeg er nødt til å bestå på, og har et behov for at noen ser over svarene mine før jeg leverer. Innleveringen består av 6 oppgaver, men jeg har hittil bare fått til de to første som jeg oppfatter som veldig greie oppgaver. Men hva vet vel jeg? Er ikke 100 % stødig i matte, så setter enormt stor pris på om noen vil ta seg bryet med å rette de Mine svar: 1. a) -8x^-3 b) (x+5)e^x c) 1/x^2 d) 5(x^4+x)^4 * 4x^3+1 e) -15/(x-2)^2 f) 1/x 2. a) -5/6 v 7/6 b) x=13 c) x=0,2350 d) 18,7766 legg oppgavene inn her og sjekk: https://www.wolframa...t/?i=(x*ln(x))' eksempel på 1 f) der Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvorfor gir x12+x22 +.........+x1002=0 løsning, mens x12+x22 +.........+x1002=-1 gir ingen løsning? (Eksempel fra boka). Takk Så lenge du opererer med reelle tall, har x^2 + 1 = 0 ingen løsning. Dermed har ikke det andre eksempelet ingen løsninger, mens det første eksempelet har løsningen x1 = x2 = x3.... =x100 =0. Lenke til kommentar
Hawaiiiiii Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 Hei sliter litt med denne... En lysmast står ved kanten av en fotballbane. For å finne ut hvor høy masten er, tar du en 50 cm lang stokk og måler at den kaster en skygge på 70 cm når den står rett opp på flatt underlag. Samtidig kaster lysmasten en 36 meter lang skygge på den flate fotballbanen. Hvor høy er masten? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 Hvor mange ganger større er 36meter enn 70cm? Lenke til kommentar
Mixam Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jeg skal regne logaritmen til 1.006 på kalkulatoren min. Svaret jeg får er 2.59798072*10^-3. Er det mulig å få svaret til å bli 0.01 slik som jeg får på geogebra? Takk Endret 19. oktober 2016 av Mixam Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 Nei, for det er jo ikke riktig. Hvis det er base 10 da? Lenke til kommentar
Mixam Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 0.00598 blir litt mer presist. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 19. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2016 Men svaret du får på kalkulatoren er det riktige svaret. Hvis du får 0.01 gjør du noe feil et sted. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 20. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 0.00598 blir litt mer presist. Hvis det er naturlig logaritme du skal ha, så må kalkulatoren din støtte dette. Se etter ln. Ellers må du ikke blande ln og log10. Edit: Eller, du kan gjøre det slik: . Bare sett in minst 3–4 desimaler for e. Endret 20. oktober 2016 av Imsvale Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 20. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2016 Hei, sitter her med dette problemet. Har kommet fram til (x+2)/(x-2)(x-3), evt. x1 = 2 x2 = 3, fra nevneren. Hvordan setter jeg opp fortegnsskjemaet? Har kommet fram til linjer med x+2, x-2 og x-3. Har jeg forstått det rett? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 20. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2016 Hei, sitter her med dette problemet. Har kommet fram til (x+2)/(x-2)(x-3), evt. x1 = 2 x2 = 3, fra nevneren. Hvordan setter jeg opp fortegnsskjemaet? Har kommet fram til linjer med x+2, x-2 og x-3. Har jeg forstått det rett? Ja, det passer fint. Bare husk at x = 2 og x = 3 er bruddpunkter og ikke nullpunkter for hele funksjonen. 1 Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 20. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2016 Hei, sitter her med dette problemet. Har kommet fram til (x+2)/(x-2)(x-3), evt. x1 = 2 x2 = 3, fra nevneren. Hvordan setter jeg opp fortegnsskjemaet? Har kommet fram til linjer med x+2, x-2 og x-3. Har jeg forstått det rett? Ja, det passer fint. Bare husk at x = 2 og x = 3 er bruddpunkter og ikke nullpunkter for hele funksjonen. Hva vil det si? Skal jeg ikke sette det opp slik jeg tenker? Eller er det slik at de går mot "ytterpunktene", eller stopper på 0? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2016 Du setter det opp som ethvert annet fortegnsskjema? Når du har funnet røttene og faktorisering av teller og nevner er det ren kokebok, det første eksempelet du finner i hvilken bok du nå enn benytter gir deg fremgangsmåten for å tegne selve skjemaet gitt at du har funnet faktoriseringen (noe du har gjort). Eneste du så må tenke på er at nullpunkter i teller markeres med 0 og nullpunkter i nevner med X, siden brøken ikke er definert der. 1 Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 21. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2016 Annet spørsmål da Deriverte av 2x^3*sqrt(x+1) Kom fram til (6x^2)*sqrt(x+1) + (2x^3) * 1/(2sqrt(x+1). Noen som vet om jeg skal gjøre noe videre her? Lenke til kommentar
ompalompa_96 Skrevet 21. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2016 Faktorisere ut 2x^2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2016 Det blir liksom ikke så pent uansett hva man gjør, men i den andre brøken kan 2 kortes vekk. Jeg ville ikke sagt det var åpenbart feil å stoppe der. Lenke til kommentar
BrofromB Skrevet 21. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2016 Noen som kunne hjulpet meg til riktig svar på denne integrasjonsoppgaven. Fasit er 2(1/2) Takker! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2016 Du må endre integrasjonsgrensene når du deler opp funksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå