Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med dette regnestykket (stykket, som jeg ikke forstår, er et eksempel tatt ut fra matteboka jeg sitter med):

 

1/2x(x - 4) - (2/3x - 1) = 1/3(x - 1) + x/6

x/2 - 2 - 2/3x + 1 = x/3 - 1/3 + x/6 | * 6 <-- Jeg forstår ikke hvordan 1. ledd kan bli til dette?

(resterende ledd forstår jeg)

x = -1 skal være det endelige svaret.

 

1/2x, osv. er brøkstykker.

 

Noen? :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med dette regnestykket (stykket, som jeg ikke forstår, er et eksempel tatt ut fra matteboka jeg sitter med):

 

1/2x(x - 4) - (2/3x - 1) = 1/3(x - 1) + x/6

x/2 - 2 - 2/3x + 1 = x/3 - 1/3 + x/6 | * 6 <-- Jeg forstår ikke hvordan 1. ledd kan bli til dette?

 

Det er kanskje like greitat du ikke forstår, fordi det blir slett ikke det..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei, lurer på hvordan man finner fullstendig kvadrat av 2x^2 + 12x

 

Observer at siden det står 2x^2 og fortegnet til 12x er positivt bør vi lete etter et uttrykk på formen 2(x+a)^2. Vi vet pga. første kvadratsetning at hvis vi utvider dette får vi 2x^2+4ax+2a^2. I vårt tilfelle står det 12 foran x, så da vet vi at 4a er 12, dvs. a er 3. Vi skal derfor få faktoriseringen 2(x+3)^2. Da ser vi at vi mangler 2*3^2=18. Vi legger derfor til 18-18 (som bare er null, derfor kan vi legge det til). Nå er det trivielt å faktorisere det.

Lenke til kommentar

 

Hei, lurer på hvordan man finner fullstendig kvadrat av 2x^2 + 12x

 

Observer at siden det står 2x^2 og fortegnet til 12x er positivt bør vi lete etter et uttrykk på formen 2(x+a)^2. Vi vet pga. første kvadratsetning at hvis vi utvider dette får vi 2x^2+4ax+2a^2. I vårt tilfelle står det 12 foran x, så da vet vi at 4a er 12, dvs. a er 3. Vi skal derfor få faktoriseringen 2(x+3)^2. Da ser vi at vi mangler 2*3^2=18. Vi legger derfor til 18-18 (som bare er null, derfor kan vi legge det til). Nå er det trivielt å faktorisere det.

 

Jeg kom også frem til at det kunne bli 2(x+3)^2 , men dette skal være en del av likningen for en kuleflate, og det går vel ikke? Så jeg trodde jeg hadde gjort feil. I oppgaven skal man vise at likningen ikke gir noen kuleflate

Endret av Mr.P
Lenke til kommentar

Jeg kom også frem til at det kunne bli 2(x+3)^2 , men dette skal være en del av likningen for en kuleflate, og det går vel ikke? Så jeg trodde jeg hadde gjort feil. I oppgaven skal man vise at likningen ikke gir noen kuleflate

 

 

Da må du angi hele ligningen, ikke bare x-leddene.

 

For å få en kuleflate må du ha samme koeffisient foran x^2 ,y^2 og z^2 . Og R^2-leddet må bli positivt.

Lenke til kommentar

 

Jeg kom også frem til at det kunne bli 2(x+3)^2 , men dette skal være en del av likningen for en kuleflate, og det går vel ikke? Så jeg trodde jeg hadde gjort feil. I oppgaven skal man vise at likningen ikke gir noen kuleflate

 

 

Da må du angi hele ligningen, ikke bare x-leddene.

 

For å få en kuleflate må du ha samme koeffisient foran x^2 ,y^2 og z^2 . Og R^2-leddet må bli positivt.

 

Koeffisienten er 2 foran x^2 og y^2, men ikke z^2. Så jeg regner med at det er grunnen til at det ikke blir en kuleflate. Det går ihvertfall ikke ann å skrive det på formen til en likning for en kuleflate

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med dette regnestykket (stykket, som jeg ikke forstår, er et eksempel tatt ut fra matteboka jeg sitter med):

 

1/2x(x - 4) - (2/3x - 1) = 1/3(x - 1) + x/6

x/2 - 2 - 2/3x + 1 = x/3 - 1/3 + x/6 | * 6 <-- Jeg forstår ikke hvordan 1. ledd kan bli til dette?

Det er kanskje like greitat du ikke forstår, fordi det blir slett ikke det..

 

Er nok en skrivefeil der.

Dersom første leddet er (1/2)(x-4) (i motsetning til 1/2x(x-4)) så stemmer det overens med x/2-2.

Er du sikker på du har skrevet av rett?

Lenke til kommentar

Har spørsmål om et par oppgaver.

Den ene oppgaven skal jeg finne ut hvorvidt 13 og 45, -2 og 28 er "congurent modulo 6".

Jeg kom frem til at 13 og 45 ikke er det pga: når man deler n på a-b får man ikke et heltall.


Kom frem til at - 2 176ac6c823791503a45e40e4889baf49.png 28 (mod 6) pga man kan dele n på a-b og få heltall.

Riktig tankegang?

"sliter litt" med denne oppgaven:

har den geometriske sekvensen: 4,12,36...? hva er r og k?

er k=1 og r=3?

Ooog så den siste:

Oppgaven sier følgende: "fiks" et heltall r 8fbe2a506fe3db0835548e1b648ec977.png 2 og definer relasjonen 9eeb35ca4391514c3e5317750ce68e16.png på heltallene ved : m 9eeb35ca4391514c3e5317750ce68e16.png n hvis og bare hvis m=n mod r. Bevis at dette er en ekvivalent relasjon

Lenke til kommentar

I første oppgave får du jo i hvert fall riktig svar, og såvidt jeg kan se er tankegangen rikitg også.

 

Nå er det jo litt forskjellig hva man kaller de forskjellige tingene i rekker, men du er inne på noe, men hva må det ene være for at første tallet skal være fire?

 

I siste oppgave: hvilke tre ting kjennetegner en ekvivalensrelasjon?

 

 

Jeg er litt usikker på. den geometriske sekvensen: 4,12,36...

Er r=1 og k=4? Det kan ikke være, siden det ganges med 3 i hvert ledd ...?

 

de 3 tingene tingene som kjennetegner er at den er: refleksiv, symmetrisk og transitiv. Men hvordan undersøker jeg dette?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Du må se på hver av de tre egenskapene. At en relasjon er refleksiv vil si at chart?cht=tx&chl=x \sim x for alle chart?cht=tx&chl=x. Siden chart?cht=tx&chl=x \equiv x \ \text{mod} \ r er dette åpenbart sant. Se tilsvarende på de to andre. Hva vil det si at en relasjon er symmetrisk, transitiv?

 

Når det gjelder den geometriske følgen/sekvensen så er det som the_last_nick_left sier litt forskjellige navn på ting, men det du trenger for å entydig bestemme en slik følge er det første tallet og kvotienten. Det første tallet her er jo 4, så det er greit. Deretter får vi som du sier neste tall ved å gange med 3, så kvotienten må være 3.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ser på funksjonen f(x) = 2, hvor mye endrer funksjonsverdien seg hvis du endrer x fra 1 til 2?

Endrer seg med 1 da?

 

 

Spørsmålet er ikke hvor mye x endrer seg, men hvor mye f(x) endrer seg. Hvis du ser for deg grafen til f(x)=2, hvordan ser den ut? Er det noen endring i funksjonsverdien ("høyden") på grafen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...