Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Så bra! Men hvis jeg skal sette det inn i fortegnsskjema da?

 

 

Hvis du skal sette det inn i fortegnsskjema er den oppdelingen jeg foreslo en rimelig dårlig idé. Da er det bedre å beholde det som en brøk og så lage en linje for teller og en for nevner. Men legg merke til at både teller og nevner her er på formen x^2 pluss et positivt tall (null for nevner). Hva vet vi om fortegnet til slike uttrykk?

 

 

De blir alltid positiv? Eller? :p

 

Men i så fall er jo ikke funksjonen verken voksende eller avtagende?

Endret av elimt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De blir alltid positiv? Eller? :p

 

Men i så fall er jo ikke funksjonen verken voksende eller avtagende?

 

 

Jepp. Dermed er det ikke vits i å tegne fortegnslinje her, vi ser jo med en gang at uttrykket alltid er positivt. Det eneste vi må være obs på er at 0 ikke er en gyldig verdi, siden det gir 0 i nevner.

 

Funksjonen er ikke konstant, nei. Det ville den vært om den deriverte var null. Her er den deriverte alltid positiv. Husk at den deriverte er stigningstallet til funksjonen. Hvis stigningstallet er positivt, hvilken vei beveger funksjonen seg?

Lenke til kommentar

 

 

De blir alltid positiv? Eller? :p

 

Men i så fall er jo ikke funksjonen verken voksende eller avtagende?

 

 

Jepp. Dermed er det ikke vits i å tegne fortegnslinje her, vi ser jo med en gang at uttrykket alltid er positivt. Det eneste vi må være obs på er at 0 ikke er en gyldig verdi, siden det gir 0 i nevner.

 

Funksjonen er ikke konstant, nei. Det ville den vært om den deriverte var null. Her er den deriverte alltid positiv. Husk at den deriverte er stigningstallet til funksjonen. Hvis stigningstallet er positivt, hvilken vei beveger funksjonen seg?

 

 

Da beveger funksjonen seg oppover såklart. Men hvordan skriver jeg det som svar når den er voksende hele tiden? :p

Lenke til kommentar

Da beveger funksjonen seg oppover såklart. Men hvordan skriver jeg det som svar når den er voksende hele tiden? :p

 

 

 

 

Hvis du har lært sett-notasjon kan du skrive det slik f.eks:

"Funksjonen er strengt voksende i intervallene [<--,0> og <0,-->]". Legg merke til at vi må utelukke 0 siden det ikke er en gyldig verdi for x. Hvis den var det kunne vi skrevet det litt enklere: "Funksjonen er strengt voksende for alle [reelle] x".

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei, jeg sitter med øvingstentamen for 10. klasse, og trenger litt hjelp.

 

Den første oppgaven er:

 

1/2(3x-5)^2 - (x-6)^2/3 - x^2-3/6=

 

Den andre er:

 

Løs ligningssettet:

1. 3x + 2y = 14

2. 3x - y = 2

 

Den tredje:

 

Forkort brøken så mye som mulig:

 

6a^2 + 3ab/4ab+2b^2 =

 

Den siste:

 

Skriv som en potens:

 

a^7:a^2 =

 

Håper noen kan hjelpe til :)

Lenke til kommentar

 

 

Håper noen kan hjelpe til :)

 

Det er litt vanskelig å hjelpe når du kommer med 4 ulike totalt ulike oppgaver og bare spør om å få hjelp. Kan du forklare litt mer spesifikt hva du ikke får til? Eller vise oss hva du har fått til hittil så kan vi hjelpe deg videre?

 

Noen generelle tips til disse oppgavene er:

1. Se på første og andre kvadratsetning og finn fellesnevner til brøkene.

2. Les om innsettingsmetoden og addisjonsmetoden, står garantert i boken din.

3. Faktoriser og bruk regelen n^m/n^k=n^(m-k)

4. n^m/n^k=n^(m-k)

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper noen kan hjelpe til :)

 

Det er litt vanskelig å hjelpe når du kommer med 4 ulike totalt ulike oppgaver og bare spør om å få hjelp. Kan du forklare litt mer spesifikt hva du ikke får til? Eller vise oss hva du har fått til hittil så kan vi hjelpe deg videre?

 

Har prøvd meg på alle oppgavene, men får ikke riktig svar ut fra fasit, hadde vært fint om noen kunne gitt meg et løsningsforslag, slik at jeg kan se hva jeg gjør feil.

 

 

Noen generelle tips til disse oppgavene er:

1. Se på første og andre kvadratsetning og finn fellesnevner til brøkene.

2. Les om innsettingsmetoden og addisjonsmetoden, står garantert i boken din.

3. Faktoriser og bruk regelen n^m/n^k=n^(m-k)

4. n^m/n^k=n^(m-k)

 

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Må du bruke ABC-formelen? Du kan enkelt faktorisere funksjonen, og se at x må være 0 eller -2 for at f(x)=0,

 

5x2+10x=0 => 5x(x+2)=0.

 

ABC-formelen når c=0 blir jo

 

chart?cht=tx&chl=ax^2+bx+c=0 \qquad \Rightarrow \qquad x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}

 

chart?cht=tx&chl=ax^2+bx=0 \qquad \Rightarrow \qquad x = \frac{-b \pm b}{2a}

 

om du absolutt skal bruke den. Og da bør du jo løse den greit.

 

PS: Svaret blir 0 og -2, ikke 0 og 2. Så da mener du kanskje f(x) = 5x2-10x?

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Kan noen løse likningen for meg med abc-formelen? Svaret skal bli 0 og 2! Fint om dere også kan gjøre med med konstantledd -2 også etterpå.

 

f(x)=5x²+10x

Det lønner seg aldri å bruke ABC.formelen på ufullstendige andregradsligninger (Hvis B eller C er lik null)

 

Da er det lettere å løse ligningen direkte:

5x^2-10x = 0

5x(x-2) = 0

x=0 eller x = 2

Lenke til kommentar

Står ikke at jeg må bruke abc-formelen, men valgte å bruke den og er nå ekstremt frustrert over at det ikke blir riktig :p Forresten dumt av meg å ikke skrive opp hele oppgaven.

 

 

Vi kaster en stein opp i lufta. Høyden over bakken målt i meter "t" sekunder er gitt ved:

 

h(t)=5t²+10t

 

Når er steinen 2, 5, og 7 meter over bakken?

Endret av piccolo
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på en ting til… Haha. Når man har derivert en brøk og det f.eks står x^2 både over og under brøkstreken, kan man da "fjerne" de?

 

Kun, KUN, hvis både teller og nevner er faktorisert.

 

Hvis det for eksempel står chart?cht=tx&chl=\frac{x^2 + 1}{x^2 - 5x+2} så kan du IKKE stryke.

 

 

Kan være greit å poengtere at en funksjon ikke nødvendigvis er den samme etter en strykning er foretatt.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x^{2}-4}{x+2} = \frac{(x-2)(x+2)}{(x+2)} = x-2, \qquad \qquad \text{hvis og bare hvis x \neq -2}

 

Slik tidligere nevnt: Nevner kan ikke være null. Selvsagt vet du dette, men poengteringen er til de som holder på med oppgavene.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...