Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei! Jeg skal ha muntlig eksamen i matte 1T og har trukket opp temaet geometri. Oppgaven går ut på å lage en presentasjon (f.eks. powerpoint, lysark, notatark) der jeg bruker geometri i planet til å løse sammensatte teoretiske og praktiske problemer knyttet til lengder, vinkler og areal. Jeg skal legge vekt på - formlikhet, vinkler, lengder og pytagoras setningen.

Hadde vært fint om noen kunne veilede meg litt, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal begynne.

takk på forhånd :)

Hvordan i all verden lager man verditabell for rasjonale funksjoner? Prøvde i casio, men fikk bare y1, er jo liksom to grafer. Prøver å tegne på papir, satt inn asymptopene, men har bare verdier for den ene funksjonen

Glem det, bare jeg som er hjerneskadet...

Endret av TheNarsissist

trenger hjelp med dette oppgaven. Skulle bli kjempeglad hvis noen kunne hjelpe med den. :)

Funksjonen f er gitt ved

a) Finn nullpunktene til f.

b)Finn bruddpunktet til f.

c)En funksjon g er gitt ved g(x) = x + 1
Tegn grafene til f og g i det samme koordinatsystemet.

d)Bruk blant annet oppgave c til å forklare at grafen til g er en asymptote for grafen til f.

NB: Trenger hjelp med akkurat d)en :)

Endret av ja takk

Funksjonen f er gitt ved

d)Bruk blant annet oppgave c til å forklare at grafen til g er en asymptote for grafen til f.

Kan noen vær så snill hjelpe meg med denne oppgaven? Har tentamen i matte i morgen. :(Går i T matte i 1 vgs.

trenger hjelp med dette oppgaven. Skulle bli kjempeglad hvis noen kunne hjelpe med den. :)

Funksjonen f er gitt ved

NB: Trenger hjelp med akkurat d)en :)

I d) skal du altså forklare at g(x) er ein asymptote for f(x). Sidan g(x) = x+1 så er det snakk om ei skrå asymptote. Skrå asymptoter finner du ved å utføre ein polynomdivisjon.

Uttrykket ditt antar eg er chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{x^2-4}{x-1}

Då skal du utføre divisjonen chart?cht=tx&chl=(x^2-4) : (x-1) og vise at du får eit uttrykk med chart?cht=tx&chl=x+1+rest.

Jeg ser at man kan bruke PC under matteeksamen i morgen.

Er det mulighet for å lage internettsider uten at man må ha internett for å åpne siden? (haha)

Står veldig mye nyttig på matematikk.org, men vet ikke om jeg orker å skrive ned absolutt alt og har ikke tilgang på printer atm. Men vil gjerne bruke de sidene under eksamen :)

Noen nyttige tips?

Jeg ser at man kan bruke PC under matteeksamen i morgen.

Er det mulighet for å lage internettsider uten at man må ha internett for å åpne siden? (haha)

Står veldig mye nyttig på matematikk.org, men vet ikke om jeg orker å skrive ned absolutt alt og har ikke tilgang på printer atm. Men vil gjerne bruke de sidene under eksamen :)

Noen nyttige tips?

Kopier det du trenger og lagre det? Evt. print screen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...