Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke her. Vet at det er -3/2AB + 3/2AC.

 

Men så videre? Skal jeg finne AD eller?? Skjønner meg ikke på dette vektorgreiene.

 

Det er greit å lage ei skisse når du driv med sånt.

 

Du veit at AB = a og AC = b. Når du skal vise at B, C og D ligg på linje skal du vise at vektorar mellom punktene er parallelle. Dvs BC er parallell med BD. Dette kan du bevise ved å vise at det finnes ein faktor t, sånn at: BC||BD <-> BC = t*BD.

 

Du har oppgitt at BD = -3a/2 +3b/2, då gjenstår det å finne eit uttrykk for BC. Du skal altså bruke informasjonen du har til å koma deg frå punktet B til punktet C. Det du veit er at a er vektoren frå A til B og b er vektoren frå A til C. For å koma frå B til C må du gå baklengs frå B til A og så frå A til C. Dvs BA+AC.

 

AB = a, dvs. BA = -a. BA+AC = BC -> BC = -a+b.

 

Så var det BC||BD <-> BC = t*BD.

 

-a+b||-3a/2 +3b/2 <-> -a+b = 3/2*(-a+b)

 

Dvs at t = 3/2 og du har bevist at BC er parallell med BC, og sidan begge går innom B så må B, C og D ligge på linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer jeg med enda seks lette mattestykker jeg ærligtalt ikke greier å finne ut hvordan jeg skal løse. Derfor spør jeg dere smarte diskusjon.no folk om hjelp. ;)

 

Alle stykkene er brøk med algebra.

De er som følger:

 

1. b * 3/b =

 

2. c * 3/c^2 =

 

3. 3x * 2y/27x =

 

4. x^2 * y/x =

 

5. 4a/42b^2 * 7b^2/10a =

 

6. 8x^4/15y^2 * 6y/4x^2 =

 

Alle disse stykkene skal helst settes opp ferdig faktorisert. Kunne noen hjulpet meg med å forstå disse stykkene og sette de opp ordentlig?

 

Også enda et spørsmål. Når det står en bokstav alene, sånn som f.eks. i oppg. 1 betyr, hva blir det da i algebra brøk? Blir det b/b, eller noe annet?

 

Da tastaturet ikke har alle testene jeg trengte så forklarer jeg også tegnsettingen i stykkene :

* = gange

/ = brøkstrek

^ = opphøyd (altså at neste tall er lite og over)

x, y, alle bokstaver = algebra

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Deler du noe på seg selv, får du 1. Et annet tips er at chart?cht=tx&chl= x^2 = x\cdot x \qquad , x^3=x\cdot x\cdot x osv...

Skriver jeg den første slik chart?cht=tx&chl= 3\cdot \frac{b}{b} klarer du den da?

 

Jeg skjønte det øverste du skrev, men ikke helt den nederste?

For det er en av tingene jeg ikke helt har skjønt enda, hvis det står b alene, ville den blitt b/b?

 

For hvis jeg hadde gjort sånn du skrev greier jeg fortsatt ikke regne det ut :( for hva skal 3'eren ganges med? Den oppe eller nede (teller eller nevner)? Og hvis det bare blir den oppe f.eks. hva skal den nede ganges med?

 

Og i og med at dette er øving til tentamen, får vi heller ikke skyve over tallet sånn, så er det noen måte jeg kan løse det på uten å flytte tallet?

 

Men takk for svaret hittil :)

Lenke til kommentar

 

Det er greit å lage ei skisse når du driv med sånt.

 

Du veit at AB = a og AC = b. Når du skal vise at B, C og D ligg på linje skal du vise at vektorar mellom punktene er parallelle. Dvs BC er parallell med BD. Dette kan du bevise ved å vise at det finnes ein faktor t, sånn at: BC||BD <-> BC = t*BD.

 

Du har oppgitt at BD = -3a/2 +3b/2, då gjenstår det å finne eit uttrykk for BC. Du skal altså bruke informasjonen du har til å koma deg frå punktet B til punktet C. Det du veit er at a er vektoren frå A til B og b er vektoren frå A til C. For å koma frå B til C må du gå baklengs frå B til A og så frå A til C. Dvs BA+AC.

 

AB = a, dvs. BA = -a. BA+AC = BC -> BC = -a+b.

 

Så var det BC||BD <-> BC = t*BD.

 

-a+b||-3a/2 +3b/2 <-> -a+b = 3/2*(-a+b)

 

Dvs at t = 3/2 og du har bevist at BC er parallell med BC, og sidan begge går innom B så må B, C og D ligge på linje.

Takk! Laget skisse nå.

 

Tusentakk for svar. Jeg skjønte det men har to spørsmål:

Skal jeg finne et uttrykk for BC fordi at jeg har allerede uttrykk for punktet B og D så nå skal jeg finne C? Hva hvis jeg skal finne ut om C, D, E ligger på linje? Hvilke vektorer skal jeg bruke da?

 

Også hvordan vet du at t = 3/2? BC = t * BD. Er det fordi BD må jeg opp lengde b og 3/2 så 3/2 er liksom ekstra lengden opp til D som blir t?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Siden du har chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b} så kan du bare forkorte bort b, slik at du får

chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b} = 3\cdot 1 = 3. Når du ikke har pluss og minus kan du bare forkorte bort slik. Du deler b på b, slik at du får 1. Ganger du 3 med 1 og ender opp med bare 3.

 

Slik jeg skrev det nederst kan du bare gjøre.

chart?cht=tx&chl= 3\cdot \frac{b}{b} betyr akkurat det samme som chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b}.

Lenke til kommentar

 

Noko delt på seg sjølv er alltid lik 1.

 

chart?cht=tx&chl=\frac {a}{a} = 1

 

chart?cht=tx&chl=\frac {1000}{1000} = 1

 

chart?cht=tx&chl=\frac {x^2+4x-2}{x^2+4x-2} = 1

 

chart?cht=tx&chl=\frac {a*b+c^2}{a*b+c^2} = 1

 

5-b} = 1

 

Siden du har chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b} så kan du bare forkorte bort b, slik at du får

chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b} = 3\cdot 1 = 3. Når du ikke har pluss og minus kan du bare forkorte bort slik. Du deler b på b, slik at du får 1. Ganger du 3 med 1 og ender opp med bare 3.

 

Slik jeg skrev det nederst kan du bare gjøre.

chart?cht=tx&chl= 3\cdot \frac{b}{b} betyr akkurat det samme som chart?cht=tx&chl= \frac{3\cdot b}{b}.

 

Tusen takk! Skjønner det mye bedre nå, tror faktisk jeg har forstått det! Fint å ha et forum som gir så god forklaring og hjelp ;). Kommer tilbake hvis jeg lurer på noe nytt om dette.

Lenke til kommentar

Takk! Laget skisse nå.

 

Tusentakk for svar. Jeg skjønte det men har to spørsmål:

Skal jeg finne et uttrykk for BC fordi at jeg har allerede uttrykk for punktet B og D så nå skal jeg finne C?

 

Også hvordan vet du at t = 3/2? BC = t * BD. Er det fordi BD må jeg opp lengde b og 3/2 så 3/2 er liksom ekstra lengden opp til D som blir t?

 

Du får oppgitt at B, C og D ligg på linje, så du veit at BC||BD.

 

Sidan -a+b er parallell med -3a/2 +3b/2 (som du har fått oppgitt), så må det finnes ein faktor som gjer at BC = t*BD. Då finn du t ved å sjå uttrykka for BC og BD og faktorisere BD: -3a/2 +3b/2 -> 3/2*(-a+b).

 

Etter at du har funnet uttrykk for BC og BD kan du gløyme teikninga, då er det matematikk som gjenstår.

 

Hadde du hatt ei oppgåve der du skal sjekke om AB og AC er parallelle, og får at AB = a-b og BD = 2a-3b, så er dei ikkje parallelle fordi du ikkje kan faktorisere den eine og står igjen med ein faktor som er lik den andre.

Lenke til kommentar

 

Du får oppgitt at B, C og D ligg på linje, så du veit at BC||BD.

 

Sidan -a+b er parallell med -3a/2 +3b/2 (som du har fått oppgitt), så må det finnes ein faktor som gjer at BC = t*BD. Då finn du t ved å sjå uttrykka for BC og BD og faktorisere BD: -3a/2 +3b/2 -> 3/2*(-a+b).

 

Etter at du har funnet uttrykk for BC og BD kan du gløyme teikninga, då er det matematikk som gjenstår.

 

Hadde du hatt ei oppgåve der du skal sjekke om AB og AC er parallelle, og får at AB = a-b og BD = 2a-3b, så er dei ikkje parallelle fordi du ikkje kan faktorisere den eine og står igjen med ein faktor som er lik den andre.

Åja så når det står "vis at ... ligger på linje" så er de parallell!

Så t = 3/2 er det svaret jeg får på begge hvis jeg skulle regnet det ut hvis det feks var koordinater også skulle jeg finne ut om de var parallell ved bruke t? Og når svaret er likt på BC og BD (altså 3/2?) så er de parallell.

 

Men så jeg prøvde på en annen litt vanskeligere oppgave:

0oQ1uN.jpg

 

Så jeg har regnet dette:

6XWb6j.jpg

Har jeg gjort det riktig så langt?

Hvis ja, hva gjør jeg så? Det er forskjellig på begge sider hva gjør jeg

Lenke til kommentar

Åja så når det står "vis at ... ligger på linje" så er de parallell!

Så t = 3/2 er det svaret jeg får på begge hvis jeg skulle regnet det ut hvis det feks var koordinater også skulle jeg finne ut om de var parallell ved bruke t? Og når svaret er likt på BC og BD (altså 3/2?) så er de parallell.

Når dei ligg på linje så er dei parallelle, ja. Svaret er at det finnes ein verdi for t som gjer at BC = t*BD. Kva verdien er betyr ikkje stort, du skal berre vise at den finnes og at dei er parallelle.

 

Men så jeg prøvde på en annen litt vanskeligere oppgave:

 

Så jeg har regnet dette:

 

Har jeg gjort det riktig så langt?

Hvis ja, hva gjør jeg så? Det er forskjellig på begge sider hva gjør jeg

Eg burde sagt at å lage teikning kan vere litt skummelt, sidan du teiknar punkter du ikkje veit lokasjonen til. Du bør i så kanskje kun teikne punkter du veit lokasjonen til, eventuelt vere klar over at teikningen kan vere feil.

 

I utgangspunktet veit du ikkje om det finnes ein verdi t, så den bør du vente med til slutt.

 

Eg veit ikkje heilt kvifor CE går over til høgresida, men uttrykket for CE er i alle fall feil.

 

Einaste måten du kan finne ruta frå C til E er ved å sjå på kva vektorar du har. Du veit vektorane for CA, AB og BE. Då kan du finne vektoren for CE, sidan:

 

CE = CA+AB+BE

Lenke til kommentar

Eg burde sagt at å lage teikning kan vere litt skummelt, sidan du teiknar punkter du ikkje veit lokasjonen til. Du bør i så kanskje kun teikne punkter du veit lokasjonen til, eventuelt vere klar over at teikningen kan vere feil.

 

I utgangspunktet veit du ikkje om det finnes ein verdi t, så den bør du vente med til slutt.

 

Eg veit ikkje heilt kvifor CE går over til høgresida, men uttrykket for CE er i alle fall feil.

 

Einaste måten du kan finne ruta frå C til E er ved å sjå på kva vektorar du har. Du veit vektorane for CA, AB og BE. Då kan du finne vektoren for CE, sidan:

 

CE = CA+AB+BE

Ja skal finne ut om C, D og E ligger på linje.

Er det ikke om CD er parallell med CE? Eller er det feil?

Lenke til kommentar

Ja skal finne ut om C, D og E ligger på linje.

Er det ikke om CD er parallell med CE? Eller er det feil?

 

Det er riktig.

 

Men som Zeph påpeker har du glemt AB i uttrykket ditt for CE.

 

Du får to ligninger med en ukjent og må sjekke om begge gir samme t-verdi.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

 

Det er riktig.

 

Men som Zeph påpeker har du glemt AB i uttrykket ditt for CE.

 

Du får to ligninger med en ukjent og må sjekke om begge gir samme t-verdi.

Åjaa ja skjønner!

Trodde bare ikke jeg måtte gå liksom innom de.

Så dette er riktig regnet og riktig at de får samme verdi?:

KXhhNk.jpg

Lenke til kommentar

Kanskje litt offtopic, men matte relatert.

Hvis man har karakter i R1 og 1T som privatist.

Har man da mulighet til å gå opp som privatist i P1, P2 evt. S1 for å forbedre karakter snittet på vitnemålet?

 

Ja det kan du. Men du kan ikke ha "parallelle kurs" på samme vitnemål.

 

Så hvis du får en bedre karakter i S1 enn du hadde i R1, må du stryke R1-karakteren fra vitnemålet.

 

1P går heller ikke sammen med 1T, og 2P går ikke sammen med R1 eller S1.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...