Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal bevise chart?cht=tx&chl=A \text { og} B \Rightarrow C kan jeg heller bevise chart?cht=tx&chl=\bar{C} \Rightarrow \bar {A} \text {eller} \bar {B}, men hvis jeg beviser chart?cht=tx&chl=\bar{C} \Rightarrow \bar {A}, vil det også bevise den første implikasjonen?

Ja, om vi har at chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar A eller at chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar B, så vil chart?cht=tx&chl=\bar C \ \Rightarrow \ \bar A \ \vee \ \bar B. (V-en betyr eller på logikkspråk) gjelde -- og det er nettopp den kontrapositive implikasjonen til chart?cht=tx&chl=A \ \wedge \ B \ \Rightarrow \ C (opp-ned V-en betyr og).

• Liker 1

Denne er jeg helt blank på. Noen kloke hoder som ser hvordan dette skal gjøres?

Volumet til en kule med radius r er gitt ved 3487a5b1ee079226819ef028512a5741.png .Bestem radien uttrykt ved V

Jeg prøvde meg på en omskrivning, som endte opp som tredjeroten av (3V over 4π).

Om dette i det hele tatt er riktig blir det veldig knotete å regne med videre i oppgaven (skal finne absolutt og relativ endring til radien når volumet (1) fordobles og (2) tredobles)

ZuxBigTaim:

Generelt vil produktet av alle nemnarane vere fellesnemnar. Det gjeld alltid, men gjev ikkje alltid den enklaste utrekninga. I tilfelle som det er det ikkje mogeleg å faktorisere nokon av nemnarane, og fellesnemnar vil vere akkurat det, produktet av dei to nemnarane.

Denne er jeg helt blank på. Noen kloke hoder som ser hvordan dette skal gjøres?

[...]

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534833

Endret av Torbjørn T.

ZuxBigTaim:

Generelt vil produktet av alle nemnarane vere fellesnemnar. Det gjeld alltid, men gjev ikkje alltid den enklaste utrekninga. I tilfelle som det er det ikkje mogeleg å faktorisere nokon av nemnarane, og fellesnemnar vil vere akkurat det, produktet av dei to nemnarane.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534833

Hva gjør jeg med tellerene da? F.eks den med 2/x + 1/x+1 edit: forsto det.. Sliter mer med denne...

post-291183-1046984_thumb.jpg

Endret av ZuxBigTaim

Det er fire oppgåver på det biletet, so hadde jo vore greit om du sa kva for ein det var ...

Men gitt at det er d): Finn fellesnemnar for alle småbrøkane, og gang oppe og nede med denne. Då kan du korte bort alle smånemnarane, og du sit att med ein enkel brøk.

Det er fire oppgåver på det biletet, so hadde jo vore greit om du sa kva for ein det var ...

Men gitt at det er d): Finn fellesnemnar for alle småbrøkane, og gang oppe og nede med denne. Då kan du korte bort alle smånemnarane, og du sit att med ein enkel brøk.

Mente 2.310 d) jaaa.. blir aldri noe klokere ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...