Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare raskt trigonometri satt i bruk i en trekant, på norsk, i tekst?

 

Jeg forstår jo at sinus i x er y, men det å sette alt sammen til noe logisk sliter jeg med. Sett at du har side a, vinkel B. Da mangler du vinkel A, side b og side c. Vinkel C er jo 90. Så har du sin, cos, tan og cot (ubrukelig) på hosliggende mot motstående katet og hypotenus osv.

 

Men jeg sliter av en eller anna grunn med trigonometri, og det trenger en ingeniørstudent en del, så jeg må komme meg over kneika, men læreren klarer ikke forklare det slik at jeg forstår det.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare raskt trigonometri satt i bruk i en trekant, på norsk, i tekst?

 

Jeg forstår jo at sinus i x er y, men det å sette alt sammen til noe logisk sliter jeg med. Sett at du har side a, vinkel B. Da mangler du vinkel A, side b og side c. Vinkel C er jo 90. Så har du sin, cos, tan og cot (ubrukelig) på hosliggende mot motstående katet og hypotenus osv.

 

Men jeg sliter av en eller anna grunn med trigonometri, og det trenger en ingeniørstudent en del, så jeg må komme meg over kneika, men læreren klarer ikke forklare det slik at jeg forstår det.

 

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Bah

 

ingen som ville se på differensialigningene på forrige side?

 

uansett.

 

Lurer på en annen oppgave

 

lim

x->0 invers sin x / invers tan x

 

Dette er et 0/0 på uttrykk

 

Bruker hopital

 

og den deriverte av invers sin x er jo 1+x^2 er det ikke?

 

får da 1+x^2 / rota av 1-x^2

 

får 1/1 = 1

 

Riktig?

Lenke til kommentar

Bah

 

ingen som ville se på differensialigningene på forrige side?

 

uansett.

 

Lurer på en annen oppgave

 

lim

x->0 invers sin x / invers tan x

 

Dette er et 0/0 på uttrykk

 

Bruker hopital

 

og den deriverte av invers sin x er jo 1+x^2 er det ikke?

 

får da 1+x^2 / rota av 1-x^2

 

får 1/1 = 1

 

Riktig?

 

Du bommer litt på deriveringen, men de to siste leddene dine er riktig. Det er dog tan^(-1)(x) derivert som er 1/(x^2 + 1), og sin^(-1)(x) derivert som er 1/sqrt(1 - x^2)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg trenger hjelp til en matteoppgave, og håper det fins noen smarte hoder der ute.

Det er oppgave nr 4 på dette dokumentet.

På forhånd, takk for svar!

 

Bruk at

 

chart?cht=tx&chl= g'(1) = \frac{1}{f'(g(1))}

 

For å regne ut g(1) trenger du å finne en c slik at f( c ) = 1, siden da er g( 1 ) = c, dette er jo bare definisjonen av den inverse. Er ikke spesielt vanskelig å finne c, om du bare prøver noen veldig enkle verdier.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kunne jo posta eit bilete som var litt enklare å lese. Og du kan laste opp bilete direkte til forumet, ingen grunn til å bruke Imageshack.

 

Elles, arealet av eit rektangel er breidd ganger høgd. Kva er breidda i rektangelet? Kva er høgda? (Hugs at y = f(x), og f(x) er gitt.)

 

 

Red.: Hint for nr. 8: derivasjon.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg trenger hjelp til en matteoppgave, og håper det fins noen smarte hoder der ute.

Det er oppgave nr 4 på dette dokumentet.

På forhånd, takk for svar!

 

Bruk at

 

chart?cht=tx&chl= g'(1) = \frac{1}{f'(g(1))}

 

For å regne ut g(1) trenger du å finne en c slik at f( c ) = 1, siden da er g( 1 ) = c, dette er jo bare definisjonen av den inverse. Er ikke spesielt vanskelig å finne c, om du bare prøver noen veldig enkle verdier.

 

Takk for svar! Da ble det ikke så veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

b) A course has been held and the absences were recorded. The students that participated at the course have been placed in groups according to their number absences, and the information is summarized in the table below (for instance 7 students were absent 3 times):

Number of absences

0

1

2

3

Number of students

5 (absence 0)

17 (absence 1)

11 (absence 2)

7 (absence 3)

What is the expected number of absences for a student randomly selected from this group?

 

Hjelp! Gruppen vår er stuck på denne hersens oppgaven, vi blir ikke enige :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...