Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Har ett lite problem her, skal finne nullpunkter:

4HdNs.jpg

flyttet over 2 og 4, som blir -1/2.

4dM0g.jpg

 

men så sitter jeg fast. Noen som kan hjelpe meg litt her? :)

Skrevet (endret)

Du flytter ikke over, du legger til ... på begge sider av likningen.

Løsningene av likningen

 

chart?cht=tx&chl= \cos x = a

 

er gitt som

 

chart?cht=tx&chl= x = 2\pi n - \arccos a

og

chart?cht=tx&chl=x = 2\pi n + \arccos a

 

Hvor chart?cht=tx&chl=n er et heltall, med dine verdier får du altså

 

chart?cht=tx&chl= 2x + \frac\pi3 = 2 \pi n - \arccos\left( -\frac12 \right)

og

chart?cht=tx&chl=2x + \frac\pi3 = 2 \pi n + \arccos\left( -\frac12 \right)

 

Som du sikkert klarer å løse for chart?cht=tx&chl=x.

Endret av Nebuchadnezzar
Skrevet

Har en liten mattenøtt som jeg laget, men ikke klarer å løse selv ^^

 

Man har et rom på 100 m^3, hvor 80% av luften er Nitrogen, og de resterende 20% er Oksygen.

Man pumper så inn 100 m^3 ren Nitrogen, og slipper samtidig ut samme mengde luft som kommer inn konstant.

I.e. idet den første partikkelen med Nitrogen kommer inn, slippes enten en Nitrogenpartikkel ut (80% sjanse) eller Oksygen (20%), og på den neste er det 80,000000001% sjanse for Nitrogen, og 19,9999999% sjanse på Oksygen (ikke nøyaktige tall, bare eksempel).

 

Hvis man fortsetter slik (og antar at gassene blander seg umiddelbart, så det er lik konsentrasjon i hele rommet), etter at man er ferdig med å pumpe inn 100m^3 Nitrogen, hvor mye Oksygen er det igjen i rommet?

Skrevet

Jeg orker ikke tenke (det er da ferie), men kan gi deg "fasit" å jobbe mot. Jeg løste det numerisk og fant at O2-konsentrasjonen konvergerer mot ca. 7,36 %.

Skrevet

For å gjøre det litt lettere kan vi si at det er 80 nitrogenmolekyl, og 20 oksygenmolekyl. Hvis vi hiver inn ett nitrogenmolekyl vil det i snitt hive ut nitrogen 4 av 5 ganger, og oksygen 1 av 5 ganger (første gangen).

 

Snittverdier:

For nitrogen: 80 molekyl(opprinnelig) + 1 molekyl(kommer inn) - 0,8 molekyl(forsvinner ut) = 80,2 molekyl

For oksygen: 20 molekyl(opprinnelig) - 0,2 molekyl(forsvinner ut) = 19,8 molekyl (- 1%)

For 2. gang oksygen: 19,8 molekyl - 0,198 molekyl = 19,602 molekyl (- 1%)

etc.

 

Altså synker oksygenkonsentrasjonen med 1% pr enhet som entrer rommet.

 

20% * 0,99^100 = 7,32%

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei, kjapt spørsmål. Lenge siden jeg har hatt om potenser osv og sliter litt med å finne en forklaring på noe i læreboka.

 

Foskjellen på an og am. Sånn som jeg kan se det har det vel egentlig ikke noe å si, men er greit å vite hvorfor det står sånn?

 

Mvh cantwo

Skrevet (endret)

Ja, forstår jo forsåvidt det. Lurte vel bare på hvorfor den ene er n (altså eksponenten) og den andre er m. Er vel bare for å skille dem, men lurte på om det lå noe mer bak det.

 

( så nå at andre innlegget så litt rotete ut, beklager for det)

Endret av cantwo
Skrevet

At jeg ikke har hatt matte de siste ti årene å prøver å lære meg det på egen hånd.

Blir nok en lang vei å gå. Hehe.

Takk for hjelpen.

Skrevet

hei. finn det ubestemte integralet.

 

1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C

 

spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3?

 

takk for hjelp

Skrevet

Gjør denne substitusjonen:

u = 2x+1

du = 2 dx

 

Da sitter du med integralet

 

1/u * du/2, fordi dx = du/2

 

Så ja, hadde det stått 3x+1 i nevneren, hadde du fått 1/3.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

hei. finn det ubestemte integralet.

 

1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C

 

spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3?

 

takk for hjelp

unnskyld meg er ikke det sommerferie akkurat nå eller er du på en sommerskole?

Endret av Abdulaziz
Skrevet

hei. finn det ubestemte integralet.

 

1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C

 

spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3?

 

takk for hjelp

unnskyld meg er ikke det sommerferie akkurat nå eller er du på en sommerskole?

Jeg er ikke overrasket om folk som henger i en mattetråd på diskusjon.no har sittet inne en sommerdag før.

  • Liker 2
Skrevet

Naturlige tall er tall. Imaginære tall er tall. Komplekse tall er tall. Er kvaternioner tall?

 

Det spørs litt hvordan man definerer "tall". Kvaternioner er en slags utvidelse av komplekse tall, men tall slik vi kjenner dem kommuterer.

 

For eksempel vet vi at 2*3 er det samme som 3*2, fordi de kommuterer. Kvaternioner gjør ikke nødvendigvis det.

 

Mens komplekse tall kan ses på som en vektor i to dimensjoner, der man har en reell del og en imaginær del, så har kvaternioner enda en dimensjon, men den tredje dimensjonen er bare en ny skalar.

 

Håper det ga noe svar, men det er et vanskelig spørsmål, siden man først må definere uttrykket "tall" ;)

  • Liker 1
Skrevet

Noen her som holder til i Bergen og har lyst å tjene litt ekstra penger den neste uken med å undervise i derivasjon og integrasjon. Skal ha eksamen 6 august og hadde trengt litt hjelp.

 

Fagkode er forøvrig FOA191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...