Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Øver til en matteprøve som er neste uke og lurer på om noen kan forklare meg svaret til disse regneoppgavene (fremgangsmåte og svar):

 

Nummer 1: 3,2x + 15,3 = 78,5 - 7,6x

 

Nummer 2:1/4 x(en fjerdedel x) - 3 = 6 - 3x - 2/5 (altså: 3x - 2 (brøkstrek) 5 :p )

 

 

På forhånd takk! :)

Endret av wergz
Videoannonse
Annonse

Nummer 1: 3,2x + 15,3 = 78,5 - 7,6x

 

%5CLARGE%5C!3%2C2x%2B7%2C6x%3D78%2C5-15%2C3.gif

%5CLARGE%5C!10%2C8x%3D63%2C2.gif

%5CLARGE%5C!x%3D%5Cfrac%7B63%2C2%7D%7B10%2C8%7D.gif

x ≈ 5,85185...

 

 

Nummer 2:1/4 x(en fjerdedel x) - 3 = 6 - 3x - 2/5 (altså: 3x - 2 (brøkstrek) 5 :p )

%5CLARGE%5C!%5Cfrac%7B1%7D%7B4%7Dx-3%3D6-3x-%5Cfrac%7B2%7D%7B5%7D.gif

 

Her må du finna fellesnevnar for 4 og 5 for å få vekk brøkane.

 

 

Woops, jeg forklarte kanskje litt dårlig. Det jeg mente var at hele dette leddet: "3x-2" skal stå over brøkstreken. Og under er 5.

Gjest Slettet+987123

Nummer 1: 3,2x + 15,3 = 78,5 - 7,6x

 

%5CLARGE%5C!3%2C2x%2B7%2C6x%3D78%2C5-15%2C3.gif

%5CLARGE%5C!10%2C8x%3D63%2C2.gif

%5CLARGE%5C!x%3D%5Cfrac%7B63%2C2%7D%7B10%2C8%7D.gif

x ≈ 5,85185...

 

 

Nummer 2:1/4 x(en fjerdedel x) - 3 = 6 - 3x - 2/5 (altså: 3x - 2 (brøkstrek) 5 :p )

%5CLARGE%5C!%5Cfrac%7B1%7D%7B4%7Dx-3%3D6-3x-%5Cfrac%7B2%7D%7B5%7D.gif

 

Her må du finna fellesnevnar for 4 og 5 for å få vekk brøkane.

 

 

Woops, jeg forklarte kanskje litt dårlig. Det jeg mente var at hele dette leddet: "3x-2" skal stå over brøkstreken. Og under er 5.

 

Du må uansett gange alle ledd med fellesnevneren (20).

Når du har gjort det, er det bare å flytte leddene til riktig side, og regne ut :)

Endret av Slettet+987123

Trenger noe hjelp til binomiske sannsynligheter i T-matte, VG1.

Jeg har en Casio fx-9750GII kalkulator,og jeg vet hvordan man finner binomialkoeffisienten (nCr). Men i boka står det videre at kalkulatoren har en funksjon der jeg kan finne hele binomiske sannsynligheter ved hjelp av å fylle inn verdien av n, p og r i kalkulatoren. Dette finner jeg ikke ut av!

Vi blir anbefalt å bruke Texas-kalkulator på skolen, da det er denne læreren kan hjelpe oss i. Ergo ingen hjelp å få av mattelæreren.

Vet ikke om jeg forstår deg rett nå, men ta en titt her:

På Casio fx-9860G SD finner du dette:

Hovedmenyen -> Stat (2) -> Dist (F5) -> Binm (F5)

Der har du Bpd (F1) og Bcd (F2).

Du kan velge hvilken list du har lagt inn variablene, og hvilken list du vil ha lagret resultatene. Deretter er det bare å summere.

 

Hvis dette ikke hjelper/stemmer; gi meg en eksempeloppgave, så skal jeg finne ut hvor det riktige verktøyet på kalkulatoren ligger. =)

 

Jeg forsto meg ikke helt på det når jeg var inne der. Typiske oppgaver vi får er å finne sannsynligheten for at hendelse A vil intreffe. Hendelse A er da noe der det står minst eller høyst, la oss si minst 15. For å regne det ut "manuelt" må jeg da regne ut sannsynligheten for hvert enkelt frem til 15 og addere disse. Dette tar jo utrolig lang tid, så kalkulatoren skal ha en funksjon for det.

 

Eksempeloppgave:

Et bestemt frø spirer ved 70% sannsynlighet. Vi sår 20 frø og ser om de spirer.

a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig 15 frø vil spire. (Denne får jeg lett til, da jeg trenger bare gjøre det i en operasjon)

b)høyst 15 frø vil spire

c)minst 16 frø vil spire

 

De to siste er derimot noe jeg ikke får til.

Trenger noe hjelp til binomiske sannsynligheter i T-matte, VG1.

Jeg har en Casio fx-9750GII kalkulator,og jeg vet hvordan man finner binomialkoeffisienten (nCr). Men i boka står det videre at kalkulatoren har en funksjon der jeg kan finne hele binomiske sannsynligheter ved hjelp av å fylle inn verdien av n, p og r i kalkulatoren. Dette finner jeg ikke ut av!

Vi blir anbefalt å bruke Texas-kalkulator på skolen, da det er denne læreren kan hjelpe oss i. Ergo ingen hjelp å få av mattelæreren.

Vet ikke om jeg forstår deg rett nå, men ta en titt her:

På Casio fx-9860G SD finner du dette:

Hovedmenyen -> Stat (2) -> Dist (F5) -> Binm (F5)

Der har du Bpd (F1) og Bcd (F2).

Du kan velge hvilken list du har lagt inn variablene, og hvilken list du vil ha lagret resultatene. Deretter er det bare å summere.

 

Hvis dette ikke hjelper/stemmer; gi meg en eksempeloppgave, så skal jeg finne ut hvor det riktige verktøyet på kalkulatoren ligger. =)

 

Jeg forsto meg ikke helt på det når jeg var inne der. Typiske oppgaver vi får er å finne sannsynligheten for at hendelse A vil intreffe. Hendelse A er da noe der det står minst eller høyst, la oss si minst 15. For å regne det ut "manuelt" må jeg da regne ut sannsynligheten for hvert enkelt frem til 15 og addere disse. Dette tar jo utrolig lang tid, så kalkulatoren skal ha en funksjon for det.

 

Eksempeloppgave:

Et bestemt frø spirer ved 70% sannsynlighet. Vi sår 20 frø og ser om de spirer.

a) Finn sannsynligheten for at nøyaktig 15 frø vil spire. (Denne får jeg lett til, da jeg trenger bare gjøre det i en operasjon)

b)høyst 15 frø vil spire

c)minst 16 frø vil spire

 

De to siste er derimot noe jeg ikke får til.

Du trenger ikke legge sammen 15 ledd, merk at chart?cht=tx&chl=P(X \leq 15)=1-P(X\geq16), så det blir 5 ledd. Alternativt kan du bruke en statistikktabell om dere har det.

C(t) = 20t/(t2 + 1)

Jeg skal finne tidspunkt t som gjør C(t) maksimal. Såvidt jeg ser blir svaret 1, men hvordan kan jeg regne meg fram til det? Ville vanligvis derivert og satt den deriverte = 0, men får den deriverte til å bli så stygg at jeg ikke kommer noen vei med den...

C(t) = 20t/(t2 + 1)

Jeg skal finne tidspunkt t som gjør C(t) maksimal. Såvidt jeg ser blir svaret 1, men hvordan kan jeg regne meg fram til det? Ville vanligvis derivert og satt den deriverte = 0, men får den deriverte til å bli så stygg at jeg ikke kommer noen vei med den...

 

Høst oblig i math100 @ umb? :p

Høst oblig i math100 @ umb? :p

Helt korrekt :p Jækla irriterende egentlig, har ikke hatt noen problemer med en eneste oppgave i kurset før denne på obligen. Deriverer den sikkert dumt tenker jeg, men ifølge kalkulatoren stemmer det, så da finnes det nok en enklere måte å skrive det på slik at jeg faktisk kan finne x uten kalkis.

Endret av Dellers

Sett den deriverte lik 0

 

F ' (x) = 0

 

Finn ut hvilke x-verdier som gjør denne ligningen lik null, sett så alt du har funnet ut om f ' (x) inn i et fortegnsskjema for å finne ut om hva som er topp/bunnpunkt. Sett så den derivertes x'er inn i orginalfunksjonen for å finne y-verdiene.'

 

Topppunktet vil derfor være ( X-derivert . Y )

Endret av ole_marius

Fant ut av det, hjalp visst med litt mat. Tenkte for komplisert hele veien, dvs. at jeg gjorde faktisk rett med én gang uten å skjønne det (snakker om idiot!). Har så utrolig dårlig hukommelse, så kom ikke på det faktum at man strengt tatt ikke trenger å regne på den gitte oppgaven. Piece of cake. Hadde ikke trengt å derivere engang, men det må jeg jo for å få godkjent.

Endret av Dellers

Sitter litt fast på denne oppgaven.

 

To passasjerfly flyr i konstant høyde 10 km langs rettlinjede baner som skjærer

hverandre i rett vinkel. Fly A nærmer seg skjæringspunktet med fart 750 km/t, mens fly B

nærmer seg med fart 773 km/t. Hvor raskt avtar avstanden mellom flyene i det øyeblikket A

er 5 km fra skjæringspunktet og B er 12 km fra skjæringspunktet

 

Takk på forhånd :)

Fant ut av det, hjalp visst med litt mat. Tenkte for komplisert hele veien, dvs. at jeg gjorde faktisk rett med én gang uten å skjønne det (snakker om idiot!). Har så utrolig dårlig hukommelse, så kom ikke på det faktum at man strengt tatt ikke trenger å regne på den gitte oppgaven. Piece of cake. Hadde ikke trengt å derivere engang, men det må jeg jo for å få godkjent.

 

Care to explain?

Har et spørsmål til dere som har god kontroll på R2 matte osv:

 

Hvor lenge har dere jobbet med f.eks R2 oppgaver og hvor mye jobber dere hver dag? Jeg skal søke ingeniør til høsten 2012, og holder på med R2 nå. Har i ca to og en halv mnd nå jobbet rundt 1.5 - 2 timer med R2 i matte. Tar det som privatist, går ikke på skole osv. Kjøpte meg Aschehoug sin R2 bok og har jobbet meg gjennom kapitlene. Nå er det eksamen om litt over en mnd, og jeg har begynt å se litt på eksamensettene. Del 1 oppgavene virker helt greie, klarer stort sett de fleste oppgavene enten med en gang eller etter å ha tatt en titt i boken for å friske opp minnet. Men del 2 oppgavene virker bare helt på trynet håpløse, det er tvister og oppgaver jeg aldri har sett i boken før. Lurer bare på hva som må til for å få nok forståelse til å lære seg dette, slik at jeg kan få en grei karakter på eksamen. Har som sagt enda et forsøk i mai, så for lest neste halvår i tillegg. Trenger bare å vite hva som er å jobbe "mye" med matte, ettersom den mengden jeg har jobbet tydeligvis ikke er nok.

 

Takker for svar :yes:

Sitter litt fast på denne oppgaven.

 

To passasjerfly flyr i konstant høyde 10 km langs rettlinjede baner som skjærer

hverandre i rett vinkel. Fly A nærmer seg skjæringspunktet med fart 750 km/t, mens fly B

nærmer seg med fart 773 km/t. Hvor raskt avtar avstanden mellom flyene i det øyeblikket A

er 5 km fra skjæringspunktet og B er 12 km fra skjæringspunktet

 

Takk på forhånd :)

 

Hva har du gjort så langt? Det er to ting som bør blinke mot deg og gi deg tips..

Fant ut av det, hjalp visst med litt mat. Tenkte for komplisert hele veien, dvs. at jeg gjorde faktisk rett med én gang uten å skjønne det (snakker om idiot!). Har så utrolig dårlig hukommelse, så kom ikke på det faktum at man strengt tatt ikke trenger å regne på den gitte oppgaven. Piece of cake. Hadde ikke trengt å derivere engang, men det må jeg jo for å få godkjent.

 

Care to explain?

 

chart?cht=tx&chl=C(t)=\frac{20t}{t^2+1} \;\; \Rightarrow \;\; C'(t) = \frac{20(t^2+1)-20t(2t)}{(t^2+1)^2} = \frac{20t^2+20-40t^2}{(t^2+1)^2} = \frac{20(1-t^2)}{(t^2+1)^2}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{20(1-t^2)}{(t^2+1)^2} = 0 \;\; \Rightarrow \;\; 20(1-t^2)=0 \;\; \Rightarrow \;\; t^2=1 \;\; \Rightarrow \;\; t= \pm 1

Sitter litt fast på denne oppgaven.

To passasjerfly flyr i konstant høyde 10 km langs rettlinjede baner som skjærer

hverandre i rett vinkel. Fly A nærmer seg skjæringspunktet med fart 750 km/t, mens fly B

nærmer seg med fart 773 km/t. Hvor raskt avtar avstanden mellom flyene i det øyeblikket A

er 5 km fra skjæringspunktet og B er 12 km fra skjæringspunktet

Takk på forhånd :)

lag deg en rettvinkla trekant, der:

 

chart?cht=tx&chl=A^2+B^2=C^2

deriverer

chart?cht=tx&chl=2A*A^'+2B*B^'=2C*C^'

dvs

chart?cht=tx&chl=A*A^'+B*B^'=C*C^'

chart?cht=tx&chl=5*750+12*773=13*C^'

der C' er hastigheten avstanden avtar mellom flyene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...