Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CoSinus R2 5.252

Kule K gitt ved ligningen

mimetex.cgi?x^2+y^2+z^2-4x-6y-4z=8

og planet Alfa gitt ved

mimetex.cgi?2x+2y+z-3=0

a)SVAR:

mimetex.cgi?(x-2)^2+(y-3)^2+(z-2)^2=5^2

Sentrum i kula:(2,3,2)

Radius i kula: 5

b)Finn avstanden mellom sentrum i kula og planet alfa

SVAR: Masse knoting med normalvektorer og parameterfremstillinger gir:

3

c)Planet Alfa skjærer ut en sirkel i kula K. Finn radien i sirkelen.

Her vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem, jeg innbiller meg at jeg må finne sentrum i denne sirkelen ut fra svaret i oppgave b. (Isåfall gir det punktet (0,1,1)?). Og deretter finne en formel for "sjæringspunktene"/ytterkanten på sirkelen ved å kompinere ligningen for planet og kula. Er jeg helt på villspor?

Fasit:

4

Det er en grunn til at de spør om avstanden fra sentrum av kula og planet. Hvis du tegner opp ser du at du nå har alt du trenger for å regne ut radien ved hjelp av Pytagoras.

Xell: Nei, det der er likningen for en kule.

Fikk en oppgavetekst her nå som forvirret meg ganske kraftig.

La x være gjennomsnittsavstanden fra sola til en planet med avstanden mellom jorda og sola som målenhet. Omløpstida til planeten er den tida planeten bruker på e runde rundt sola. Regnet i år er den gitt ved potensfunksjonen

chart?cht=tx&chl=f(x)= x^{1,5}

Help?

Er det noen som har peiling på et godt program som kan brukes til å skissere kvadratiske overflater i rommet? I et emne jeg har nå, MA1103 flerdimensjonal analyse, kunne det virkelig vært greit å ha et slikt program en gang iblant. Det blir fort fryktelig abstrakt. F.eks å skissere x^2 - y^2.

Det er en grunn til at de spør om avstanden fra sentrum av kula og planet. Hvis du tegner opp ser du at du nå har alt du trenger for å regne ut radien ved hjelp av Pytagoras.

Tok litt tid før jeg skjønte den. Men selvfølgelig, avstanden fra sentrum av kula til sentrum i sirkelen blir 3. Avstanden fra sentrum til ethvert sted på kula vil være 5 (radius) og i og med at sentrum av kula til punktet i sirkelen er en normalvektor på planet blir det en rettvinklet trekant som en kan løse med pytagoras, da var den jo faktisk relativt enkel :) Takk!

Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså :)

Snobjorn:

Deriver de tre uttrykkene, så ser du fort hva som stemmer.

EDIT:

Etter nærmere ettertanke ser jeg at ditt svar er akkurat det samme som fasiten i boka.

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x^3}=\sqrt{x^2 \cdot x}=|x|\sqrt{x}

Endret av wingeer
Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså :)

Fins noen av disse reglene?

Stor bommert der ja. Det ble mer riktig for potenser det der. Uansett:

chart?cht=tx&chl=log(ab)=log(a) + log(b)

chart?cht=tx&chl=log( \frac{a}{b}) = log(a) - log(b)

skal være riktig.

Endret av wingeer
Snobjorn:

Deriver de tre uttrykkene, så ser du fort hva som stemmer.

EDIT:

Etter nærmere ettertanke ser jeg at ditt svar er akkurat det samme som fasiten i boka.

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x^3}=\sqrt{x^2 \cdot x}=|x|\sqrt{x}

Takk for hjelpen. :) Det var det jeg fant ut når jeg deriverte også. kalkuler.no skal jeg derimot aldri bruke for å sjekke svarene mine igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...