Gå til innhold

Redigere HD-film på eldre PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en over fire år gammel bærbar PC som ikke var spesielt god når den var ny. Det funker imidlertid fint å redigere film med for eksempel Pinnacle på PC-en, vel å merke ikke HD.

 

Nå har jeg fått meg GoPro Hero 3 Black Edition, og ønsker å redigere filmen fra dette. Jeg har naturligvis ikke god nok PC til å redigere HD direkte, men kom over følgende youtube-film:

 

Er dette noe jeg med hell kan benytte meg av? Så vidt jeg har skjønt, lagrer GoPro en fullkvalitets film sammen med en "identisk" kopi med mye dårligere kvalitet.

 

Noen som har tips eller erfaringer? Har ikke brukt Premiere eller Vegas før, men det er kanskje ikke umulig å lære seg? Har Pinnacle en liknende løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo vanskelig å gi deg noe råd når du ikke forteller hva slags PC/specs du har.

Fire år gammel PC sier ingen ting. Mange fire år gamle PCr som fint kan brukes til å redigere HD video.

 

De aller fleste video redigerings programmene med litt kvalitet kan gjøre offline/proxis redigering.

 

Bare å begynne å google specs på det redigerings programmet du har råd til, eller finne et gratis som kanskje duger.

 

Desverre er det alt for skjelden at folk tenker på at en investering i video kamera med god kvalitet også forderer mulig investering i kraftig nok PC og redigerings program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg tenkte at når jeg sa fire år gammel bærbar som ikke var god da den var ny, sa sitt. Godbiten er en "ACER eM E510/15.4" WXGA CM550/Mobil media AcX3100 128MB/2*1GB/160GB/DVD/802.11bg/6C/VHB" - altså ikke rare greiene.

 

Er det noen begrensninger eller store forskjeller med offline redigering?

 

Nå vil jeg ikke nødvendigvis si at GoPro er en stor investering, ei heller et kamera med veldig god kvalitet. Du får jo nesten ikke kjøpt kamera uten HD i dag.

Lenke til kommentar

Ikke store greiene nei. En av Acers lettvekt notebook eMachines og ikke en fullverdig Laptop.

 

Men det kan hende den kan fungere for letter video redigering hvis du putter i mer Ram og bytter HDD med en SSD.

Spørsmålet er om det er verdt å putte 3000 i det, eller 6000++ i en ny kraftigere gaming laptop som du kan redigere på.

 

Kanskje bedre å bygge deg en liten billig stasjonær så får du litt lagringsplass til alle video filene du får etterhvert.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Det er selvsagt uaktuelt å investere 3000 kr i en PC som kan ta kvelden når som helst. Det er like aktuelt som å investere 6000++ for en "gaming pc", når det eneste jeg bruker den til er å skrive og surfe - bortsett fra bittegrann videoredigering.

 

Så det er altså ikke håp for PC-en min - selv i offline mode? Da får jeg heller lage film med dårligere kvalitet :).

Endret av Goscinny2
Lenke til kommentar

Skal du lage mange videoer, så stemmer jeg også for ny PC. Minst 8GB ram.

 

Datteren min redigerer mye video (fan-video) i HD. Bruker en temmelig rimelig Lenovo som jeg kjøpte i fjor, før jeg fant ut at hovedkortet ikke takler mer enn 4 Gb. Det fungerer faktisk meget bra, det er ikke plagsom forsinkelse under redigering, og rendring går overaskende fort. Basert på den erfaringen er det null behov for 8 Gb, men ram er billig så det skader jo ikke med 8 eller 16.

Lenke til kommentar

Datteren min redigerer mye video (fan-video) i HD. Bruker en temmelig rimelig Lenovo som jeg kjøpte i fjor, før jeg fant ut at hovedkortet ikke takler mer enn 4 Gb. Det fungerer faktisk meget bra, det er ikke plagsom forsinkelse under redigering, og rendring går overaskende fort. Basert på den erfaringen er det null behov for 8 Gb, men ram er billig så det skader jo ikke med 8 eller 16.

 

Selv redigerer jeg 4-600GB video (fraps video fra spill), og det krever en del. Men for mindre prosjekter kan det kanskje funke med under 8GB. Personlig vil jeg aldri under 8GB. Mulig jeg er noe kravstor.

Lenke til kommentar

Gi ikke opp videoredigering med din PC ennå. Jeg kan sende deg en enkel oppskrift på proxyredigering, som du bør prøve først. Du trenger ikke investere noe.

Du lager først en sterkt lavoppløst kopi av videofilene dine og redigerer disse. Det skal gå greit med en svak PC. Når redigeringen er ferdig, eksporterer du prosjektet til DVD eller ønsket filtype med de høyoppløste filene som kilde.

Send meg en PM med din mailadresse, så sender jeg forslaget.

Hilsen A

 

PS Det er ingen selvfølge at en 4 år gl PC kan utnytte stor RAM.

Endret av asoeli
Lenke til kommentar

Gi ikke opp videoredigering med din PC ennå. Jeg kan sende deg en enkel oppskrift på proxyredigering, som du bør prøve først. Du trenger ikke investere noe.

Du lager først en sterkt lavoppløst kopi av videofilene dine og redigerer disse. Det skal gå greit med en svak PC. Når redigeringen er ferdig, eksporterer du prosjektet til DVD eller ønsket filtype med de høyoppløste filene som kilde.

Send meg en PM med din mailadresse, så sender jeg forslaget.

Hilsen A

 

PS Det er ingen selvfølge at en 4 år gl PC kan utnytte stor RAM.

Hva er problemet med å poste den oppskriften her så andre kan ha nytte av den?

Er den forskjellig fra vanlig offline redigering som vist i videoen i første posten i tråden?

 

Proxy/Offline redigering er jo ganske vanlig, bare å google hvordan man gjør det i hvert redigerings program, som nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Gi ikke opp videoredigering med din PC ennå. Jeg kan sende deg en enkel oppskrift på proxyredigering, som du bør prøve først. Du trenger ikke investere noe.

Du lager først en sterkt lavoppløst kopi av videofilene dine og redigerer disse. Det skal gå greit med en svak PC. Når redigeringen er ferdig, eksporterer du prosjektet til DVD eller ønsket filtype med de høyoppløste filene som kilde.

Send meg en PM med din mailadresse, så sender jeg forslaget.

Hilsen A

 

PS Det er ingen selvfølge at en 4 år gl PC kan utnytte stor RAM.

 

Det er nettopp dette jeg er på jakt over, og har tenkt at må finnes på en eller annen måte. Trodde egentlig det var dette som var offline redigering.

 

Er det et program alá Avidemux du tenker på? Ble anbefalt det et annet sted, men det så ut som om det hadde litt begrensede funksjoner.

 

Jeg hadde satt pris på om du tok det her i tråden. Mye bedre for fellesskapet :).

Lenke til kommentar

Hei igjen,

nei ingen hemmelighet, men jeg kjenner ikke til hvordan jeg skal legge ut et dokument (PDF + ev. en liten zip-fil) på dette forum.

Vi benytter programmet Super til nedskaleringen, og 2-3 små hjelpefiler (zip-fila) til automatisering av re-namingen. --------- Veiledningen har jeg laget for medlemmer i klubben her som har mange Magix- brukere, og idéen er funnet på nettet. Det spiller ingen rolle hvilket red.program man benytter.

Hilsen A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var nice, Andreas! Akkurat noe slikt jeg så for meg :). Filmene jeg skal redigere stammer fra et gopro-kamera. Der kan jeg filme med 60 fps. Det vil vel bli feil å redigere med så få fps som i PDF-fila ved bruk av slow motion og slikt, eller tar jeg feil? Kan evnt ha høy fps og resten dårlig på fila med redusert kvalitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...