Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har lærenene lov?


potetkongen

Anbefalte innlegg

Har lærene lov å gi anmerkning hvis du ikke gjør leksene dine?

- Det finnes ikke hjemmel for å gi hjemmelekser i et eneste formelt styringsdokument, i loven eller forskriftene.

Det betyr i praksis at elever og foreldre med loven på sin side ganske enkelt kan nekte å gjøre hjemmelekser, er det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Har lærene lov å gi anmerkning hvis du ikke gjør leksene dine?

- Det finnes ikke hjemmel for å gi hjemmelekser i et eneste formelt styringsdokument, i loven eller forskriftene.

Det betyr i praksis at elever og foreldre med loven på sin side ganske enkelt kan nekte å gjøre hjemmelekser, er det riktig?

 

Ja, det stemmer.

Lenke til kommentar

Når du fant artikkelen du siterer fra 2009, burde du også funnet svaret fra Utdanningsdirektoratet.

 

Elevene har en plikt til å delta aktivt i opplæringen, jf. opplæringsloven §§ 2-3 fjerde ledd og 3-4 annet ledd. Bruken av lekser må kobles til opplæringen og gjennomføringen av denne, og kan således ha en viktig funksjon i elevens læringsarbeid. Målene for elevenes opplæring er angitt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Her er det formulert kompetansemål, og elevens kompetanse blir vurdert ut fra graden av måloppnåelse.

 

Lekser kan også ha en viktig funksjon i samarbeidet mellom skole og hjem. Dette vil gi foreldrene en mulighet til å ta del i elevens opplæring. Foreldre har ansvar for at barna gjør lekser, men skolen kan ikke forutsette at det gis faglig hjelp hjemme.

Endret av TEE
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags klassetrinn dette gjelder, men hvis det f.eks gjelder innleveringslekser så er det jo slik at hvis du ikke leverer de så er det ikke sikkert læreren mener h*n har grunnlag for å sette karakter, så spesielt fornuftig er det vel ikke.... (og andre lekser er det vel ingen som sjekker etter barneskolen...)

Lenke til kommentar

… en bruker kommer hit med et seriøst spørsmål for å få seriøse svar …

Det kan da umulig være noe annet enn et troll som åpnet denne tråden. Jeg klarer ikke med min verste vilje å se for meg folk som er så dumme at de faktisk helt ærlig trenger å stille det spørsmålet. Kan være at jeg har for stor tro på folk. :(

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet er egentlig todelt - 1) har elever plikt til å gjøre lekser, og 2) kan konsekvensen av å unnlate å oppfylle plikten være anmerkning?

 

1) Barn har rett og plikt til grunnskoleopplæring, jfr. opplæringslova pgf 2-1 første ledd. Dette innebærer en plikt til å være til stede i undervisningen. Opplæringslova pgf 2-3 fjerde ledd pålegger alle elever en plikt til å aktivt medvirke til opplæringen (ikke bare undervisningen som blir gitt). Dette er tilstrekkelig hjemmel for å påstå at eleven har en lovmessig plikt til å gjøre lekser.

 

Skoleeiers rett til å gi ordensreglement er for grunnskolen fastsatt i opplæringslova pgf 2-9 og for videregående skole i pgf 3-7. I skolereglementet for min videregående skole var det fastsatt at skolearbeid skulle utføres til fastsatt tid. Dette er i seg selv også tilstrekkelig hjemmel for å mene at elever har lovmessig plikt til å gjøre lekser.

 

2) "Anmerkning" er ikke i seg selv noen sanksjon, men innsamling av kunnskapsgrunnlag for å vurdere karakterene for orden og oppførsel. Karakterer i orden og oppførsel skal settes ut fra i hvilken grad eleven opptrer i samsvar med skolens ordensregler og god skikk og bruk, se vurderingsmomentene angitt i opplæringsforskrifta pgf 3-5. Skolens rett til å "gi anmerkning" (snarere en rett til å notere seg avvik fra ordensreglement o.l.) er derfor ikke avhengig av at eleven har brutt regler med hjemmel i lov.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan da umulig være noe annet enn et troll som åpnet denne tråden. Jeg klarer ikke med min verste vilje å se for meg folk som er så dumme at de faktisk helt ærlig trenger å stille det spørsmålet. Kan være at jeg har for stor tro på folk. :(

Spørsmålet er interessant og absolutt på sin plass. Pålegg fra offentlig myndighet krever faktisk hjemmel i lov (eller forskrift gitt i medhold av lov), og det er fra flere (seriøse) hold hevdet at slik ikke finnes, blant annet fra et fylkesmannskontor. (men jeg tror de tar feil...). Hvis du hadde lest de linkene som er kommet i tråden, så hadde du kanskje fått det med deg.

 

Dersom du mener dette er en "trolle-tråd", så får du rapportere den og la moderatorene ta seg av det, heller enn å ødelegge tråden slik den står.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...