Gå til innhold

IT-giganter vil ha koding inn i skolen


Anbefalte innlegg

Hva mener du med ren programmering?

 

En programmeringsutdannelse er aldeles ikke bortkastet. Med mindre du skal jobbe med noe HELT annet...

 

Tok Java, Python, Scheme, MPI, SQL, og søketeknologi(java-basert søk). Søkte på et dusin java-stillinger, men kom ikke videre. På alle stillinger står det 'Minimum 1-3 år / 3års erfaring". Lærte meg c# på et halvt år mens jeg søkte på stillinger. Allikevel, null treff. Ergo, uten erfaring, kommer du ikke inn på de jobbene du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok Java, Python, Scheme, MPI, SQL, og søketeknologi(java-basert søk). Søkte på et dusin java-stillinger, men kom ikke videre. På alle stillinger står det 'Minimum 1-3 år / 3års erfaring". Lærte meg c# på et halvt år mens jeg søkte på stillinger. Allikevel, null treff. Ergo, uten erfaring, kommer du ikke inn på de jobbene du vil.

 

Tull og tøys. Jeg har en mastergrad i Informatikk fra UIO. Fikk jobb et år før jeg var ferdig.

 

Jeg tok også Java, Python, Scheme, SQL/Databaser og søketeknologi.

Lenke til kommentar

Tullete påfunn. Det er for få som vil dra nytte av programmering senere i livet.

Og hvor mye av det man lærer på skolen i dag har man nytte av senere i livet...?

På VGS(StudieSpes) så MÅ vi ha Norsk, da prater vi om Diktanalyse, kunsthistorie og litærerperioder.... Og dette er nyttig?

I tillegg har vi sidemål, det burde holde med et hovedmål, så kan heller spesielt interisserte lære seg sidemål som eget valgfag.

Eller historie, hvorfor skal jeg ha historiefaget. Det er ikke så mange mennesker som trenger det senere i livet?

Eller andre fremmedspråk (tysk, fransk, spansk, etc.) kjenner mange som ikke har brukt det siden skolen eller kan det mer i det hele tatt.

 

Jeg syntes det burde komme inn på skolen, det eller mer realfag generelt... Som for eks. egne realfags VGS (som musikk, dans og drama og Idrett har...)

Lenke til kommentar

Før programmering og koding raser inn i skolen, så burde vi heller få nettvett på plass, gjerne med god passord hygiene.

På det viset kan vi få mer bukt med en god del av problemene og få bort en del "Oh shit" øyeblikk hvor de plutselig ikke forstod at det de la ut kanskje var så offentlig som det var.

 

Eller andre generelle regler som at man ikke skal oppgi navn og addresse direkte til ukjente, og at man ved første møte med noen fra nettet, kanskje burde velge ett offentlig sted ala en kafe enn hjemmet?

Slikt som vi lærte på 90 tallet, men som idag har reiset ut vinduet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt uenig!

 

Man trenger ikke å være et matematisk geni for å bli en god utvikler.

 

Francis

Selvsagt ikke ettersom det krever forskjellige kvaliteter (sammenligninga med matte var mtp. vanskelighetsgrad, de har ellers minimalt med hverandre å gjøre). Likefullt mener jeg matte o.l. er mye enklere såfremt man har en viss forståelse for tall og kan bruke formler. Det går nesten utelukkende på forståelse og logikk, noe man normalt sett får etter litt terping (forståelsen altså). Programmering, scripting o.l. dreier seg om til dels ekstrem pugging, hvilket etter mitt syn gjør det langt vanskeligere å lære.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Selvsagt ikke ettersom det krever forskjellige kvaliteter (sammenligninga med matte var mtp. vanskelighetsgrad, de har ellers minimalt med hverandre å gjøre). Likefullt mener jeg matte o.l. er mye enklere såfremt man har en viss forståelse for tall og kan bruke formler. Det går nesten utelukkende på forståelse og logikk, noe man normalt sett får etter litt terping (forståelsen altså). Programmering, scripting o.l. dreier seg om til dels ekstrem pugging, hvilket etter mitt syn gjør det langt vanskeligere å lære.

 

Hæ? Kjenner meg ikke igjen... Kanskje i begynnelsen når man skal lære syntaksen og de ulike kodeordene, men i praksis er det svært lite pugging...

 

Programmering går også på forståelse og logikk. "Hva er problemet og hvordan kan det løses?".

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Dette er en helt fantastisk mulighet til å bytte ut sidemål med noe man har større sannsynlighet for å få bruk for, og som gir innsikt i viktige deler av dagens samfunn.

 

Sidemålet VET man at man ikke får bruk for. Punktum. Slik var det for 30 år siden og slik er det i dag. Så mange undervisningstimer og vanvittige beløp bortkastet fordi noen fanatiske lobbyister klarer å overbevise våre snillistiske politikere om at slik bør det være, bare for å vise hensyn til mindretallet.

 

Programmering gjør at du kan forstå hvordan alle tekniske hjelpemidler virker på et nivå lavere enn det en dummy vil forholde seg til, og det kan være essensielt i dagens samfunn.

Dessuten er det en meget stor sjanse for at man faktisk kan få nytte av det i en jobb, selv om det bare skulle dreie seg om macro-programmering i Word.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.Edit: Som valgfag kunne det gjort seg. Da kan de som er flinke til å pugge velge dette uten at det ødelegger all motivasjon for de andre elevene.

 

Ærlig talt, nå er tross alt matte og fysikk hakket mere krevendes en hva programering er. Stopp opp å tenk deg om. Du tenker kansje på matte og fysikk på helt grunnleggende nivå. Sammenlign da med hvor lett det er å lære grunnleggende html, c++ osv i alle fall. Mattematikk og fysikk på høyere plan må man virkelig ha en hjerne og iq for

Lenke til kommentar
Hva mener du med ren programmering?En programmeringsutdannelse er aldeles ikke bortkastet. Med mindre du skal jobbe med noe HELT annet...
Tok Java, Python, Scheme, MPI, SQL, og søketeknologi(java-basert søk). Søkte på et dusin java-stillinger, men kom ikke videre. På alle stillinger står det 'Minimum 1-3 år / 3års erfaring". Lærte meg c# på et halvt år mens jeg søkte på stillinger. Allikevel, null treff. Ergo, uten erfaring, kommer du ikke inn på de jobbene du vil.

 

Nei, man må ta den jobben man kan få vist det gir relevant erfaring. Så kan man etterhvert få de jobbene du vil,hehe. Selvsagt vil man ha folk med erfaring, det ville nok du også vist du skulle annsatt folk. ;-)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt utrolig at det nesten eneste en lærer om teknologi i grunnskolen er hvordan man bruker Office. Det utgjør jo tross alt en stor del av hverdagen vår. Spør en hvilken som helst grunnskoleelev om hvordan f.eks. en nettside er bygget opp, og personen vil mest sannsynlig se dumt på deg.

Musikk og matlaging går visst bra, men data? Noo way.

Lenke til kommentar

Programmering er ikkje så vanskeleg eller avansert som mange trur. Den enklaste måten å koma i gong med programmering er Javascript. Dei fleste nettleserar har innebygd utviklingsverktøy. Då er ein fort i gong med å kunne programmere noko enkelt og kan samtidig enkelt endre på html sider.

 

Liker du ikkje bakgrunnen i hw.no så endrer denne enkle javascript kommandoen bakgrunnsfargen.

document.body.style.background = "blue";

Supervanskeleg? Avansert? Langt i frå....

Lenke til kommentar
Tok Java, Python, Scheme, MPI, SQL, og søketeknologi(java-basert søk). Søkte på et dusin java-stillinger, men kom ikke videre. På alle stillinger står det 'Minimum 1-3 år / 3års erfaring". Lærte meg c# på et halvt år mens jeg søkte på stillinger. Allikevel, null treff. Ergo, uten erfaring, kommer du ikke inn på de jobbene du vil.
Dette er nok ikke uvanlig. En meget effektiv måte å omgå dette på er å delta i et åpent prosjekt hvor versjonskontroll serveren ligger åpent slik at du kan dokumentere dine bidrag. Google summer of code er et meget godt eksempel på hvordan du kan skaffe deg erfaring mens du studerer. Diplomoppgaver kan også vinkles mot åpne prosjekt, og på den måten gi deg dokumenterbar erfaring når du skal ut på jobbmarkedet. For de som synes det virker avskrekkende med GSoC (tross alt ganske trangt nåløye å bli med), så finnes flotte alternativer som Season of KDE, hvor du vil bli coachet av dyktige programmerere og skaffe deg verdifull kompetanse, her er fjorårets annonsering (har ikke sett årets ennå):

http://teom.org/blog/kde/announcing-season-of-kde-2012/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt for at man skal innføre dette. Jeg var faktisk med i en diskusjon med noen medlemmer fra Dataforeningen i går kveld hvor vi diskuterte nettopp dette emnet.

 

Jeg tror ikke en skal innføre programmering fra første skoledag, men når elevene er 10-11 år gamle og har bygget litt forståelse for sammenheng.

 

Han ene som jeg snakket med i går, har en sønn som var 10 år gammel når han begynte med Python - riktignok på et veldig enkelt nivå, men nok til at man klarte å lage noe funksjonelt. Hva var grunnen til at denne 10-åringen begynte med programmering? Fordi han hadde lyst på en Mac, og faren sa at han skal få en den dagen han klarer å lage en plugin til Minecraft som kan skyte ut piler når en person kommer for nærme en gjenstand. Dette var både ekstremt motiverende og lærerikt.

 

Jeg tror derfor det er viktig å ha en gulrot slik at motivasjonen ligger til bunn. Hvis ikke vil prosjektet bli sidestilt med matematik eller fysikk som ikke gjør det spesielt bra om dagen.

 

Legger også ved en link som har sitt utsprint fra et miljø ved Kolbotn.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt, nå er tross alt matte og fysikk hakket mere krevendes en hva programering er. Stopp opp å tenk deg om. Du tenker kansje på matte og fysikk på helt grunnleggende nivå. Sammenlign da med hvor lett det er å lære grunnleggende html, c++ osv i alle fall. Mattematikk og fysikk på høyere plan må man virkelig ha en hjerne og iq for

Jeg tenkte i utgangspunktet i forhold til skole-nivå (videregående) da det er det det er snakk om her. Jeg har aldri hatt store problemer med matte eller fysikk, men datt av programmering nesten med én gang. Det er uten sidestykke det vanskeligste jeg har vært borti, og da sammenligner jeg med matte/fysikk fra videregående samt bl.a. elektroakustikk, romakustikk og elektroteknikk. Uhorvelig vanskelig å huske alle ord samt hvor og hvordan de brukes. For noen er det sikkert den enkleste ting i verden, men etter min erfaring er dette kanskje det mest knotete feltet man kan begi seg ut på. Derfor synes jeg det kan bli et valgfag da kompetansen trengs, men at man samtidig ikke presser det på noen da det er veldig enkelt å stryke.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Helt enig i dette. Koding er ikke vanskelig å lære, ihvertfall ikke for de nye generasjonene! Som de sier i videoen, du trenger ikke å være et geni for å kunne kode eller programmere. Men du må være istand til å lære selv. Hvis du ikke har noen å spør og må lære på egen hånd så lærer du gjerne mer. Det er mange som ikke søker på problemet en gang, men bare spør en de kjenner eller lager en forumtråd, og slik lærer du ikke mye av. Det er viktig å lære seg å tenke selv, prøve på egen hånd og søke/lese om det du lurer på.

 

Selvsagt så er ikke programmering for alle. Men det er heller ikke matematikk, språk, historie, kroppsøvning etc. Men IT-verdenen løper ifra folk flest. Jeg tror det kunne vært nyttig hvis elever hadde lært seg grunnleggende programmering og nye måter å tenke på. Slik det er idag så er det ikke særlig imponerende, selv på linjer rettet mot "data" og "IT".

Lenke til kommentar
Ærlig talt, nå er tross alt matte og fysikk hakket mere krevendes en hva programering er. Stopp opp å tenk deg om. Du tenker kansje på matte og fysikk på helt grunnleggende nivå. Sammenlign da med hvor lett det er å lære grunnleggende html, c++ osv i alle fall. Mattematikk og fysikk på høyere plan må man virkelig ha en hjerne og iq for
Jeg tenkte i utgangspunktet i forhold til skole-nivå (videregående) da det er det det er snakk om her. Jeg har aldri hatt store problemer med matte eller fysikk, men datt av programmering nesten med én gang. Det er uten sidestykke det vanskeligste jeg har vært borti, og da sammenligner jeg med matte/fysikk fra videregående samt bl.a. elektroakustikk, romakustikk og elektroteknikk. Uhorvelig vanskelig å huske alle ord samt hvor og hvordan de brukes. For noen er det sikkert den enkleste ting i verden, men etter min erfaring er dette kanskje det mest knotete feltet man kan begi seg ut på. Derfor synes jeg det kan bli et valgfag da kompetansen trengs, men at man samtidig ikke presser det på noen da det er veldig enkelt å stryke.

Jeg tror dette er veldig individuelt. Selv syns jeg programmering generelt er mye enklere enn avanserte matte/fysikk-fag.

 

Det viktigste er å finne enkelt og pedagogisk utviklingsmiljø å starte i.

 

Man trenger ikke sette videregåendestudenter ned med en linuxboks og be dem implementere en linket liste vha GCC på dag en. Man kan jo begynne med noe ala Python eller C# istedet, og bruke et grafisk IDE som er enklere å komme i gang med.

 

Det viktigste er at de som har et visst naturlig talent og en interesse for programmering oppdager dette på skolen, så kan de selv utvikle seg videre og lære mer dyptgående programmering.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...