Gå til innhold

IT-giganter vil ha koding inn i skolen


Anbefalte innlegg

Koding er ikke vanskelig i seg selv. Det er mye som må læres, men poenget er å ta et steg om gangen. Avansert matematikk er flere ganger vanskeligere enn koding. Punktum.

 

Det mange kanskje mener er at det virker overvelmende mye som må på plass, og dette er sant. Det er en nokså lang prosess å få alt på plass, men så snart forståelsen sitter er det ikke lenger vanskelig. Det vanskeligste er vel å tenke kreativt.

 

Selvfølgelig, personlige interesser spiller en enorm rolle. En som er genuint interessert vil ha en mye enklere vei foran seg. For alle andre vil dette virke tungvint.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.

Edit: Som valgfag kunne det gjort seg. Da kan de som er flinke til å pugge velge dette uten at det ødelegger all motivasjon for de andre elevene.

 

Matte og fysikk er absolutt ikke lettere en programmering. Alt kan være uoverkommelig for uinnvidde. Dersom dette kommer tidlig inn i skolen vil det bli like naturlig som matematikk og norsk. Det blir ikke sagt noe om nivået og det er mange måter å lære bort programmering på. Individuelle evner har mye å si uansett hva det er som skal læres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk. Dette er såpass vanskelig at det er noe de som er interesserte bør velge å lære. Matte og fysikk er jo tross alt kjempelett i forhold, og mtp. hvor mange som sliter med disse fagene tror jeg ikke det vil ha noe for seg å presse det inn i alles undervisning. Selv har jeg forsøkt litt, men ga fort opp da den måten å jobbe/tenke på er i en helt annen verden. Jeg kan ellers virke litt smånerdete, men programmering og den slags synes jeg rett og slett er ekstremt tungt.Edit: Som valgfag kunne det gjort seg. Da kan de som er flinke til å pugge velge dette uten at det ødelegger all motivasjon for de andre elevene.

 

Tøv! Matte og fysikk er mye vanskeligere enn programmering, scripting og relaterte ting. Alt man trenger å kunne er enkel deling og ganging, og evnen til å forstå enkel logikk. Scripting (for web) er kanskje det aller enkleste. Jeg mener at alle fag burde være valgfag, så kan man velge mellom kanskje 300 valgfrie fag, og oppgavene man leverer inn rettes av spesialister innenfor de forskjellige fagene rundt om i landet.

Lenke til kommentar

Programmering, app-utvikling, user experience/user interface design vs spansk/fransk/tysk? The choice is obvious. Skolesystemet er stuck i det tidligere 1900-tallet da T-forden var state of the art.

Syns ikke det bør være i stedet for språk. Det er veldig mange yrker språk kan komme til nytte (selv om jeg er for at alle land burde primært burde lære seg verdensspråket engelsk). Det bør heller komme i tillegg.

Lenke til kommentar

Programmering, app-utvikling, user experience/user interface design vs spansk/fransk/tysk? The choice is obvious. Skolesystemet er stuck i det tidligere 1900-tallet da T-forden var state of the art.

Jeg synes ikke at skolen bare skal trene opp praktiske ferdigheter som har direkte anvendelse i en eller annen jobb.

 

En 12-åring skal jobbe til hun blir 67 år (sannsynligvis lengre). Hverken pedagoger eller grundere kan vite hva som kreves av en arbeider og en borger i alle de årene. Ingen (?) kunne for 30 år siden vite hvor viktig Kinesisk språk og kultur kom til å bli. Dette taler for å gi elever og studenter en forholdsvis bred og teoretisk utdanning. Matte har vist seg å være relevant i lang tid, og skal du bli snekker så er Pythagoras kjekt å ha. Å lære seg å lage apps til iPhone har ikke samme historikk.

 

Jeg forstår at folk blir lei av teori. Poenget mitt er at det er fullt mulig å lære seg syntaksen i et programmeringsspråk eller å bruke en hammer på egen hånd. Det er langt vanskeligere å lære seg å løse diff. ligninger uten forelesninger og rettledning.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...