Gå til innhold

Guide: Bytte av skjermkortkjøler


Anbefalte innlegg

Sitter med et XFX GTX 285, som jeg gjerne skulle ha sett at var litt kjøligere. Det kostet mye penger når jeg kjøpte det (rundt 3500,-) og i skrivende stund har jeg ikke så mye å rutte med om jeg skulle velge å skifte det ut.

Jeg har letet litt (men kanskje ikke godt nok) etter ny kjøling til kortet uten hell. Det har tidligere lagt på rundt 80C idle iflg speedfan. Jeg kjøpte nylig et billig Akasa TIM kit og byttet ut kjølepastaen på kortet og tempen sank til 70-75 idle.

Finnes det rimelig, men fortsatt bedre kjøling til kortet mitt, eller bør jeg legge opp litt penger og kjøpe nytt kort?

HDMI port til tv'en hadde jo vært kjekt, men for 3500 får jeg jo også en grei bærbar pc (som jeg jo også trenger).

 

Bytt ut kortet vis du føler det er nødvendig. GTX 285 begynner å dra veldig på årene. Er du på sparekniven så får du fint et AMD HD 7950 til under 2k. Jeg har akkurat bestilt meg Sapphire HD7950 pga jeg er på sparekniven selv, og AMD er helt greit i forhold til nVidia. Skal du ha et bra nVidia kort i dag, så må du ha GTX 660 Ti, og dette ligger på over 2k. GTX 670 ligger på 2,7 - over 3k.

 

Jeg fant en kjøler til deg http://techbay.no/product.html/arctic-cooling-skjermkortkjoler-accelero-xtreme-gtx-pro?category_id=49

Endret av ZentiX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mange gode kjøleløsninger på nye grafikkort idag føler jeg at markedet for tredjepartsløsninger er veldig begrenset, men unntak av entusiaster som ønsker vannblokker vel og merke. Har man ett eldre skjermkort, som er de kortene som mest sannsynlig er ønskelig med en bedre løsning på, så gir det gjerne liten mening i å legge ut penger på kjøling ovenfor å det å skaffe et helt nytt kort som kommer med bra kjøler...

 

Dette. Kjølere, og det å bytte kjøler er litt tungvint...

Endret av Bakken91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefales! Har en Thermaltake True Copper til CPU'en, og har kjørt den uten vifter (2stk vifter i push-pull kan monteres på) i ca 2 år nå, og selv om jeg overklokka forrige cpu'en (AMD 620 4-core) fra 2,6GHz til 3,3GHz, stiger tempen ved load ca 20 grader, til 58C. Hadde jeg villet øke spenningen mer, kunne jeg nok dratt en del mer ut av den, men liker å ha litt "sikkerhetsmargin" ved overklokking. ;-) DEILIG å slippe viftestøy! Det burde selges på boks. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq
Ja, garantien går om du ikke er flink med og skjule at du har demontert kortet.
Det gjelder ikke alle produsenter/brand, har aldri hatt problemer med RMA hos Evga feks selv om jeg har vært helt åpen på at jeg har brukt tredjeparts kjøler/vannblokk.

Det er derfor EVGA skjermkort med stock kjøler er litt dyrere enn alle andre, så du skal få tukling med kjøler dekket på garantien :)

 

Lenke til kommentar

Bytt ut kortet vis du føler det er nødvendig. GTX 285 begynner å dra veldig på årene. Er du på sparekniven så får du fint et AMD HD 7950 til under 2k. Jeg har akkurat bestilt meg Sapphire HD7950 pga jeg er på sparekniven selv, og AMD er helt greit i forhold til nVidia. Skal du ha et bra nVidia kort i dag, så må du ha GTX 660 Ti, og dette ligger på over 2k. GTX 670 ligger på 2,7 - over 3k.

 

Jeg fant en kjøler til deg http://techbay.no/pr...?category_id=49

 

Tja, kanskje AMD er svaret? Det skal nøye vurderes. Takke for svar :)

Lenke til kommentar
Ja, garantien går om du ikke er flink med og skjule at du har demontert kortet.
Det gjelder ikke alle produsenter/brand, har aldri hatt problemer med RMA hos Evga feks selv om jeg har vært helt åpen på at jeg har brukt tredjeparts kjøler/vannblokk.
Det er derfor EVGA skjermkort med stock kjøler er litt dyrere enn alle andre, så du skal få tukling med kjøler dekket på garantien :)

 

Mon tro dette gjelder på Titan og?

Lenke til kommentar

Arctic sine GPU kjølere er intet mindre enn fantastiske...har hatt de på 4870x2 4890kort 6850 og nå på mitt 7870.. du kan overklokke massivt uten at viftene omtrent er hørbare...

 

Akkurat nå bruker jeg Arctic 7970 kjøler med 3x90mm vifter sjelden de spinner over 25% hastighet og kortet topper på 47Grader max load i battlefield3@ultra 1920x1080

Lenke til kommentar

Arctic sine GPU kjølere er intet mindre enn fantastiske...har hatt de på 4870x2 4890kort 6850 og nå på mitt 7870.. du kan overklokke massivt uten at viftene omtrent er hørbare...Akkurat nå bruker jeg Arctic 7970 kjøler med 3x90mm vifter sjelden de spinner over 25% hastighet og kortet topper på 47Grader max load i battlefield3@ultra 1920x1080

 

Accelero Xtreme 7970 du bruker? Finner Accelero Xtreme III til mitt gtx 670, er den mye bedre da?

Lenke til kommentar

Jeg sitter fortsatt på mitt EVGA GTX 480 SC.

Var veldig fornøyd med alt utenom støy+temperaturer.

 

Så høst gikk jeg til innkjøp av en rimelig ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME PLUS II, ca.450kr, og resultatne var utrolige:

 

Idle: fra 60-73*C ned til 33-44*C.

Load: fra 85-106*C ned til 55-70*C.

Og det eneste å høre av støy fra datamaskinen nå er det lille fra kabinettviftene samt psu'en.(noctura N14 på cpu)

Utrolig fornøyd med dette innkjøpet.

Lenke til kommentar

Gikk fra stock på 4870X2 aka hårføner til Arctic cooling accelero xtreme. Ikke en gang vits å sammenligne. To forskjellige kort. Det ene var tregt, bråkete og spydde ut en varme som man kunne krympe krympestrømper med, det andre er raskt, stillegående og mye mer stablit.

 

Grunnen til dette er egentlig latterlig simpel - kjøleribbene. På toppen er orginalen uten plastkåpen. De tre viftene nederst hører med oppå kortet i midten ;)

 

post-205431-0-28384000-1361851506_thumb.jpg

 

Har siden gått over til GTX680, msi sin twin frozr utgave, som i mine øyne er mer elle mindre i samme liga som arctickjøleren på bildet hva støy og temperaturer angår.

Lenke til kommentar

Accelero Xtreme 7970 du bruker? Finner Accelero Xtreme III til mitt gtx 670, er den mye bedre da?

De er helt like, det eneste som er forskjell på Extreme III og 7970 er mounting brakkettene, og copper basen. 7970 versjonen er kun for AMD. Jeg har en Accelero Extreme I liggende som jeg ikke får brukt, den er også helt lik Extreme III, men Extreme I bruker solid mounting holes, dvs man måtte kjøpe monterings braketter etter hva slags skjermkort man hadde.
Lenke til kommentar

Akkurat nå hadde jeg heller byttet ut HD5850 kortet mitt fremfor å legge mer penger i kjøling.

 

Byttet ut mitt 5850 med ett 7950 i sommer. Er en helt utrolig økning i ytelse og anbefales sterkt dersom du vill gå opp en modell. var ikke veldig stor forskjell på 5850 og 7850.

Lenke til kommentar

Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det.

 

Kjøp arctic accelero hybid så blir den nesten lydløs med 45 grader full last. har en slik selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...