Gå til innhold

Universitet vs. Høgskole


code

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle søke informatikk neste år, og da sitter jeg å tenker på to skoler.

 

Den ene skolen er Høgskolen i Østfold/Halden, eller Universitet i Oslo.

Det ene er universitet, og tror det er litt mere prestige, men vet ikke hvor mye dette vil forbedre kanskje for en god jobb etter bacheloren.

 

Skal jeg studere ved UiO vil det koste mere penger, må få meg et sted å bo i oslo, mens høgskolen i Halden er kjøre distanse fra hjemme.

 

Noen som har noen innspill, eller erfaring fra skolene?

Evt. hvor mye det vil hjelpe å ha en universitets bakgrunn istede for Høgskole når det kommer til å få jobb senere.

 

Alle innspill vil være til stor hjelp.

 

Med Vennlig Hilsen

ANONIII

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer jo helt på utkommet, deilig å slippe 50,000kr ekstra i lån pga. bostatus.

Men det frister også å gå i Oslo fordi jeg forestiller meg at det gir meg bedre muligheter etter utdanning.

 

Dette er noe som må veies opp mot hverandre, men vet ikke selv hvor mye forskjell det har å si etter gjennomført utdanning.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si høgskole. Kanskje subjektivt siden jeg går på høgskole, men men.

 

Selv så går jeg på Høgskolen i Gjøvik. rett under 3,000 elever på skolen, og i klassen min (Bachelor - Informasjonssikkerhet) så er vi rundt 20 individer. God kontakt med forelesere, enkelt med oppfølgning og ekstra veildning, og man blir ordentlig godt kjent med sine medstudenter.

 

Når jeg prater med studenter på andre skoler, så virker det ikke som vi har det noe dårligere enn universitets studenter for å si det sånn.

 

Hvilken skole du går på, når det gjelder det å forberede deg på jobb som du nevnte, har ingenting å si. Alle, uansett hvilken skole du går på, vil være uerfarne og likestilte i arbeidsmarkedet mtp det kriteriet.

 

Så er det jo denne saken med prestisje. Jeg går inn i en felle ved å ta det opp, for veldig mange universitets studenter kommer nok til å hoppe på utsagnet mitt. Prestisje, hvilken skole du går på (nå tenker jeg innenfor dette fagfeltet, informatikk, IT, etc), har ingenting å si. Nada. Det som teller er hvem du er som person, resultater, karrakterer, og det de søker etter (som de får frem ila søknadsprosessen). Etter så mange konferanser, seminarer, work-shops og lignende i møte med arbeidslivet sier alle: Har ikke noe å si om du går på NTNU, Hiof, HiG, UiO, så lenge du har de kunnskapene og kriteriene vi ser etter (firmaer innenfor denne kategorier: Accenture, Mnemonic, Deloite, KPMG, Ernst&Young, etc, etc, etc). Så hvis du liker å tro, at en skole sitt navn og rykte automatisk gir deg et godt rykte og en bedre posisjon i arbeidslivet (eller i inngangen til), så er du naiv.

 

 

Så alt i alt. Jeg anbefaller høgskole. For min personlighet passer dette mye bedre, mindre skole, tettere kontakt med foreleseren og en ordentlig timeplan (sett mange universitetsstudenter med 2-4 timer forelesning i uka bare). Det er mange som sier at forskjellige skoler gir prestisje, og de får de bare fortsette med. Men om du kommer ut fra universitetet i Oslo med D i snitt og en dårlig bachelor oppgave og ingen andre gode resultater/prosjekter, eller Høgskolen i Gjøvik med B+ i snitt og en god bachelor oppgave. Dette kombinert med at du faktisk er personen som det respektive firmaet ser etter (som da er viktigere enn karakterer) så har det lite å si hvilken skole du kommer fra.

 

For å reklamere litt da.

HiG tilbyr (IT/informatikk da) bachelor i: Informasjonssikkerhet, Drift av nettverk og datasystemer, Programvareutvikling, Spillprogrammering, Dataingeniør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Henger meg på Valkyrex her. Det som betyr noke er kva utdanning du tar, ikkje kva skulen du gjekk på heiter.

 

Den einaste forskjellen mellom høgskule og universitet er at eit universitet må drive med forskning medan ein høgskule ikkje treng å ha eit forskningsprogram.

 

Så med mindre du skal ta ein mastergrad så speler det ingen rolle om du tar bachelorgraden på ein skule med det eine eller andre navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar.

Da kommer jeg til å prioritere deretter.

Tror jeg kommer til å fungere bedre i et miljø med mere "klasserom" undervisning, istede for forelesning.

Men igjen, så må jeg se på fagene. Og hvilken skole som passer best til hva jeg vil lære.

Lenke til kommentar

Hei ANONIII,

Det er ikke alltid like lett å vite hva en skal velge. Jeg er selv student ved Høgskolen i Østfold avd. IT (digital medieproduksjon) og har ikke angret ett sekund på at jeg søkte meg til høgskolen.

Det er som Valkyrex poengterer: Det spiller ingen rolle hva du velger av universitet eller høgskole, så lenge du går ut med gode resultater.

 

Og for å få gode resultater, må det også tilbys gode forelesere. Jeg vil påstå at samtlige høgskoler kan tilby akkurat dette. Dette gjelder iallefall Høgskolen i Østfold. Det har seg ikke slik at med mindre skole følger det automatisk med gode forelesere og god oppfølging/veiledning til studentene. Dette er svært individuelt fra foreleser til foreleser. Men lista for at studentene kan oppsøke foreleser og få hjelp, er nok lavere enn på universiter.

 

Av erfaring kan jeg meddele at her ved HiØ har jeg fått utrolig god oppfølging av forelesere jeg har hatt. Er det noe jeg har lurt på etter endt forelesning tar de seg tid til å svare på spørsmål. Samtidig er det ikke noe problem å ta direkte kontakt med forelser på kontoret. Har de tid, er de mer enn gjerne behjelpelige.

Gode forelesere er én ting, men vel så viktig er medstudenter! Jeg kjente absolutt ingen da jeg begynte. Nå går jeg mitt siste år og kjenner stort sett alle på IT! Du får selvfølgelig også god kontakt med de som studerer andre linjer, det er litt opp til deg selv hvor mange du velger å bli kjent med. Jeg har iallefall fått et utrolig godt og mangfoldig nettverk i forhold til da jeg først begynte.

 

Det er ikke uten grunn til at nettverket mitt har vokst. Det beste og viktigste ved å studere IT (spesiellt ved Høgskolen i Østfold) er den sosiale biten! Skjer det noe sosialt på skolen er det som regel flest IT-studenter som deltar! Allerede i fadderukene knyttet jeg mange kontakter. Dette fordi jeg også ble inkluderet. Dette er noe IT er kjempeflinke til, å inkuldere andre. Høgskolen har også et eget studentsamfunn som bidrar til sosiale aktiviteter for hele skolen. Dette er en fin mulighet til å bli bedre kjent med studenter på tvers av linjene.

 

IT har også en egen linjeforening som heter Enigma. Enigma bidrar også sosialt ved å blant annet arrangere LAN og andre sosiale sammenkomster. Enigma har også i samarbeid med høgskolen arrangert årlig tur til "The Gathering". Dette for å promotere høgskolen samtidig som at det er sosialt! Jeg var der i fjor, og storkoste meg :D

 

 

Trenger vi et lite avbrekk i studiehverdagen, har Enigma pusset opp en egen "Enigma sone" for IT-studentene. Her kan vi koble av med en runde biljard, spille xbox eller bare slappe av.

 

Det er ikke bare det sosiale som står i fokus når det gjelder Enigma. De fokuserer også på veien videre etter endt studie. Dette innebærer at de arrangerer bedriftpresentasjoner hvor ulike bedrifter kommer for å holde foredrag for oss studenter. Noen ganger blir det også avholdt intervjuer etter presentasjonen. Da har det vært tilfeller hvor flere har fått jobb før endt utdanning!

 

For meg hadde valget vært enkelt: Høgskole framfor Universitet!

I tillegg til gode forelesere og et godt studentmiljø er det også rimelig å bo i Halden. Jeg bor så og si midt i sentrum, og har kort vei til alt!

 

Du kan jo lese mer om hva Høgskolen i Østfold tilbyr her: www.hiof.no

 

Lykke til! :)

 

 

Hilsen Jahnne

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å kommentere ditt forrige innlegg: "Tror jeg kommer til å fungere bedre i et miljø med mere "klasserom" undervisning, istede for forelesning."

 

Forelesning er også undervisning. På HiØ er skolen "delt" opp i ulike avdelinger. IT har en egen avdeling med klasserom som blir benyttet i forelsningene. Du vil derfor få den "klasserom undervisningen" :) Det blir også benyttet auditorium hvor det er plass til flere studenter. Disse blir benyttet hvis det er flere linjer som har samme fag. Men det er ikke i nærheten så stort som det ville ha vært på et universitet! Og de benytter seg stort sett kun av auditorium.

 

 

Hilsen Jahnne

Lenke til kommentar

Ja, du kan lese mer om studiet her:

 

http://www.hiof.no/nor/hogskolen-i-ostfold/studiekatalog-_-rekrutteringssider/studietilbudet/viser-aktuelle-beskrivelser?displayitem=958&module=studieinfo&type=katalog

 

Hvis du er interessert i å lese mer om de ulike fagene kan du ta en titt på 2012-kullet:

http://www.hiof.no/nor/hogskolen-i-ostfold/studiekatalog-_-rekrutteringssider/studietilbudet/viser-aktuelle-beskrivelser/?&displayitem=1344&module=studieinfo&type=studieue&subtype=1

 

Skroll deg nedover på siden til du kommer til timeplanen. Her kan du klikke på de ulike fagene for å lese mer om hvert enkelt fag!

 

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Valkyrex, dersom du tror at alle arbeidsgivere kun ser på dine kunnskaper innenfor ditt fagfelt, så tørr jeg å påstå at det er du som er naiv. Det er klart ditt valg av lærersted også blir en variabel for dem. Det er veldig mulig at det er bedre oppfølging på mindre høyskoler, og at kompetansen man går ut med er veldig lik, men det er ikke til å se bort ifra at et universitet med høye opptakskrav har en større sansynlighet for å utdanne mennesker med høyere kompetanse, enn høyskoler der alle kommer inn. Legg merke til at jeg sier større sansynlighet - det kommer helt sikker mange gode ingeniører ut av norges høyskoler, men jeg tror det kommer flere ut av universiteter, i antall (mer selvsagt), men også i prosentantall.

Lenke til kommentar

Noen arbeidsgivere ville kanskje sett det litt positivt at en har gått på en institusjon de kjenner, eller anser som prestigefylte, men personlige egenskaper og ferdigheter vil telle mer.

 

Personlig mener jeg det er uvesentlig uansett. Gå på den skolen du synes er mest riktig for deg selv.

 

Jeg går selv på UiO, og ville ikke ha byttet til en høgskole om det lå mer prestige i det. Undervisningsform og opplegg, og ikke minst emner som kan studeres, passer meg best. Det er det aller viktigste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for alle svar, jeg får bare tenke litt mere på det.

Selv tror jeg når en fremtidig sjef ser på CV at personen har gått på NTNU istede for en høgskole han ikke har hørt om vil ha en betydning, men selvfølgelig ikke i samme grad som karakterne og bachelor oppgaven.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har færre valg for utveksling/mastergrad, da utenlandske universiteter kan kreve at du har blitt immatrikulert ved et norsk universitet.

 

Det ser bedre ut på CVen med universitet. Jeg har også en mistanke om at universiteter har høyere krav til elevene sine.

Lenke til kommentar

Det ser bedre ut på CVen med universitet. Jeg har også en mistanke om at universiteter har høyere krav til elevene sine.

 

Tja, har møtt litt for mange personer som ikke kan programmere på informatikkstudie på mastergradsnivå på universitet til å kunne si meg enig i at det er slik. Men det betyr ikke at universitet generelt sett er dårligere, det er bare annerledes på noen områder. Teori og overordnede ideer er litt viktigere der enn på høgskolene. At det ser bedre ut med universitet på CV'en er generelt sett bare tull og beror i beste fall på miljøet der man søker etter arbeid. I en bedrift med mange høgskoleingeniører velger de ikke nødvendigvis universitetskandidaten først.

Lenke til kommentar

Jeg tror at universiteter tiltrekker mange motiverte studenter som er generelt skoleflinke, men at universitetene legger opp til et så stramt studentliv, slik at hensikten blir å skaffe gode karakterer framfor å lære av genuin interesse.

 

Med mindre høgskolen er et ekstraordinært godt rykte på et studie, så tror jeg det sikreste er å velge universitet.

Lenke til kommentar

At universitetsstudenter er ekstra motiverte er berre ei myte. Dei fleste berre virrer rundt utan å ha eit klart mål, det viser også statistikken:

 

Tilstandsrapport Høyere utdanning 2012

 

Det er fleire som fullfører bachelorgraden på normaltid på høgskuler enn det er på universitet, dette er noke av grunnen til at universiteta har ein god andel av godt voksne evigheitsstudenter.

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om du refererte til spesifikke sidetall.

 

Jeg synser bare. Jeg skal begynne på universitetet til høsten, og jeg baserer meg på den oppfatningen jeg får av medstudenter jeg anser som seriøse.

 

Jeg formulerte meg litt dårlig. Med "motivert" mente jeg at studievalgene deres baseres på prestisje, men mangler en særegen interesse for faget. Siden universitetene har strammere opplegg så vil det også bli mindre tid til å utvikle tid til dette, og fokuset deres ligger bare på å bestå de formelle kravene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...