Gå til innhold

Hvordan bli investor


Lykketrolling

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For en stund siden fikk jeg en god del penger inn på konto, og etter å ha tenkt en del har jeg vurdert å prøve å investere en del av dette i ett eller annet. Men hva, og hvordan? Og hvor mye? Jeg har aldri hatt bra økonomi før, så dette med investeringer har heller aldri vært et tema for meg før. Faktisk var det faren min som fikk meg på tanken denne gangen da han sa den første millionen nesten alltid er den vanskeligste. Nå da jeg faktisk har en del på bok (skjønt langt under en mill) burde det være mulig å investere en del for å tjene en del mer. Noen som har et tips? Bare seriøse svar, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke sånn at man bare kan "bli investor". Viss målet ditt er å tjene din første million, "ved å investere en del og få enn del mer", ville jeg gått til nærmeste Narvesen og kjøpt flax-lodd en god del av pengene. Eller satt alt på en fotballkamp med god odds. Sannheten er at du ikke kommer langt som investor med et par hundre tusen.

 

Du kan prøve deg på Børsen, men måten du formulerer spørsmålet ditt på får meg til å lure om det egentlig er så lurt å investere noe. Hvorfor kan du ikke bare ha pengene på høyrentekonto eller sette deler av det i fond? Den første millionen er kanskje vanskeligst, men jeg ville mye heller hatt litt kroner på bok enn å gamble alt for å vinne mer.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sånn at man bare kan "bli investor". Viss målet ditt er å tjene din første million, "ved å investere en del og få enn del mer", ville jeg gått til nærmeste Narvesen og kjøpt flax-lodd en god del av pengene. Eller satt alt på en fotballkamp med god odds. Sannheten er at du ikke kommer langt som investor med et par hundre tusen.

 

Er vel det verste rådet ever. Har man noen hundre tusen så er det nokk flere hundre ganger større sjanse for å ha flaks med å treffe rett aksjer en det er tippe på rett lotto tall for å nå en mill.

Lenke til kommentar

Ville ikke investert i noe før du skal kjøpe deg din første bolig, hvis du ikke eier ennå.

 

Sant. Som regel en god investering, og noe de fleste ønsker og skaffe seg uansett også. I tillegg så blir vel kun 40% av verdien på huset man bor i ført opp som formue (om man ser bort fra fratrekk fra lå), og alle ekstra hus er vel 60%, om jeg ikke husker feil. På de fleste andre inviteringer så teller vel 100% som formue, blir en del ekstra formue skatt på det, om man er rik. Forøvrig greit at man slipper litt billigere unna på formue skatt på huset man bor i, men alle ekstra hus burde vel telle som andre investeringer.

Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til å ville anbefale at du plasserer pengene j****g trygt først, for så å ta deg noen uker med lesning og tenking...

 

Uansett finansielt utgangspunkt, vil du trenge kunnskap om hva du investerer i, for å kunne vurdere tingene fornuftig - derfor anbefalingen om å lese og tenke. Forøvrig vil jeg tro at de fleste som skaffer seg sin første million, gjør dette enten ved å starte noe for seg selv, eller ved å skjære til beinet, og spare hver krone av det de tjener på en brukbart betalt jobb... Å skulle gjøre et par hundre tusen om til en million bare ved investering, skal pinadø godt gjøres!

Lenke til kommentar

Innlegget ditt tyder på at du har lite peiling. Dersom den eneste drivkraften er å doble penger flere ganger, så burde du heller droppe tankegangen og tenke på sparing og renter for å sikre egenkapital til boligkjøp senere.

 

Dersom du tror det ikke er surt å tape det du er heldig med å ha fått, kan du først og fremst google etter noen gode bøker og forstå dem.

 

http://www.amazon.com/Trade-Your-Way-Financial-Freedom/dp/007147871X

http://www.amazon.com/Japanese-Candlestick-Charting-Techniques-Second/dp/0735201811

http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0060555661/americanassoci00A/

http://www.amazon.com/Master-Swing-Trader-Outstanding-Opportunities/dp/0071363092/ref=sr_1_11?s=books&ie=UTF8&qid=1361822487&sr=1-11&keywords=analysis+finance

http://www.amazon.com/gp/product/0470516704/ref=cm_cr_asin_lnk

http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0393330338/americanassoci00A/

http://www.amazon.com/The-Physics-Wall-Street-Unpredictable/dp/0547317271/ref=zg_bs_2604_11/183-6744735-7207312

 

Når du har lest alle disse, har du forhåpentligvis en god forståelse av hvordan systemet fungerer. Analyser så markedet i minst 6 mnd, prøv deg gjerne litt frem med en mikrosum eller en gratiskonto med fiktive penger hos eToro.

 

Når du da føler deg klar og ikke er redd for å miste pengene dine kan du starte.

Lenke til kommentar

Er vel det verste rådet ever. Har man noen hundre tusen så er det nokk flere hundre ganger større sjanse for å ha flaks med å treffe rett aksjer en det er tippe på rett lotto tall for å nå en mill.

Trådstarter har tydeligvis ikke peiling på hvordan han skal forvalte pengene. At han skal satse på å treffe rett aksje for å bli millionær er lite sannsynlig.

 

Sett pengene i fond og la kompetente folk forvalte din formue eller sett det i banken. At han skal få seg bolig for et par hundre tusen er vel heller ikke aktuelt med mindre han bor godt ute i Finmark. Han kan selvfølgelig bruke en del av pengene for å ta opp lån for så å kjøpe bolig, men da må det være en bolig han disponerer selv og ikke en han spekulerer i. For å lykkes som investor har man enten kunnskap eller informasjon som resten av markedet ikke har. Måten TS spør på tilsier at han ikke har noen av delene.

Lenke til kommentar

Trådstarter har tydeligvis ikke peiling på hvordan han skal forvalte pengene. At han skal satse på å treffe rett aksje for å bli millionær er lite sannsynlig.

Fortsatt mer sannsynlig enn å bli millionær med å vinne på lotto.

 

Sett pengene i fond og la kompetente folk forvalte din formue eller sett det i banken. ... Han kan selvfølgelig bruke en del av pengene for å ta opp lån for så å kjøpe bolig, men da må det være en bolig han disponerer selv og ikke en han spekulerer i.

Er vel det mest fornuftige og trygge man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du mener å leve av investeringer. Investor kan du strengt talt kalles hvis du eier noen få aksjer i et selskap. Dit er det bare en vei, gå stigen. De midlene du har må du få til å vokse, men med en balansegang mellom risiko og avkastning.

 

Det finnes mange ting du kan plassere pengene dine i. Det de fleste glemmer er at minskede utgifter også er en investering. Varmepumpe er en investering, i lavere framtidige utgifter. Barbermaskin sparer penger på høvler osv. Ofte ligger det sinnssykt gode investeringer i folks private forbruk. Der ville jeg startet, for så å plassere overskuddet i aksjemarkedet.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Hei,

 

For en stund siden fikk jeg en god del penger inn på konto, og etter å ha tenkt en del har jeg vurdert å prøve å investere en del av dette i ett eller annet. Men hva, og hvordan? Og hvor mye? Jeg har aldri hatt bra økonomi før, så dette med investeringer har heller aldri vært et tema for meg før. Faktisk var det faren min som fikk meg på tanken denne gangen da han sa den første millionen nesten alltid er den vanskeligste. Nå da jeg faktisk har en del på bok (skjønt langt under en mill) burde det være mulig å investere en del for å tjene en del mer. Noen som har et tips? Bare seriøse svar, takk.

Fond hadde jeg i alle fall ikke satsa på, fordi avkastningen er alt for lav om du ikke legger i mye penger. Aksjer er en del bedre sånn sett, men risikoen er stor for at du søler vekk pengene dine om du ikke har peiling på hva du driver med.

 

Hadde jeg hatt type en halv mill å investere hadde jeg investert i nye oppfinnelser og nye foretak, tror jeg. Absolutt ikke hva som helst, det må _mye_ siling til før du sitter igjen med noe som er verdt å satse på. Det som da skjer er at det kommer en person eller et foretak til deg som trenger kapital for å sette i gang produksjon av en vare, og du hiver inn feks 300k mot en prosent av foretaket. Prosenten avhenger litt av hvor desperat foretaket/personen er og hvor mye penger du satser, men for 300k burde man få 15-20% av eierandelen i selskapet, kanskje til og med mer. Men problemet man _kan_ støte på der er at man ikke har annet å bringe til bordet enn penger, noe som ofte er en fordel; man har feks ikke et nettverk av forretningskontakter som kan være til hjelp under produksjon, distribusjon, markedsføring osv, men det kan jo være man finner noen ivrige, smarte og *jobbevillige* personer/foretak du kan investere i fordi. Men bare for å ha tatt det med - ikke invester i en vare eller oppfinnelse der oppfinner/produsent ikke har patent i Europa og USA.

 

Alternativet er å starte et foretak selv, noe jeg har relativt god erfaring med, men heller ikke det er noe man bare hiver seg uti. Om det med eget foretak høres interessant ut er det mye som kan sies, men jeg er ikke interessert i at hvem som helst skal lese det. Send meg en melding om du vil høre mer, så kan vi ta det på pm eller mail.

 

Og før noen spør hvorfor - jeg er ikke interessert i å hjelpe folk som ikke er seriøse, dessuten gir jeg ikke råd gratis fordi det faktisk er en del av jobben min. Går dog på magefølelsen her, så kan gjøre et unntak for lykketrollet denne ene gangen.

 

 

Den første millionen er ganske enkel å skaffe, de første 100 er det verre med.

Helt uenig, selv om det er en viss sannhet i det om man bare vil holde seg innen landets grenser. Det koster penger å tjene penger, og om man klarer å tjene en mill i året på internasjonalt marked er det "bare" snakk om oppskalering. Om du klarer å tjene en mill men ikke klarer å tjene to, har du hatt helt sinnsyk gullflaks med den første millionen uten å ha det minste peiling om hva du driver med.

Lenke til kommentar

Å ende opp med en million kroner i Norge er idiotisk enkelt:

(i) Finn en jobb.

(ii) Bruk mindre enn du tjener.

 

Skal du ende opp med 100 millioner må du nødvendigvis gjøre noen litt mer alvorlige krumspring, men at det på marginen ikke er verre å få en gitt risikojustert avkastning med et stort beløp enn et lite er jeg stort sett enig i. (Det finnes noen unntak, for eksempel når en blir for stor til å handle uforstyrret i små, obskure aksjer, men dette er såpass spesielt at vi trygt kan holde det utenfor denne tråden.)

Lenke til kommentar

Klart det tar noen år, men det vil det jo gjøre uansett; å satse alt på minst 150% årlig avkastning på en aksjeportefølje er ikke helt uproblematisk. Ting tar tid.

 

... men jeg tjener heldigvis mer enn 400k og bor i båten, så ting ordner seg nok.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i aksjer så finnes det mange gode demo versjoner som man kan trene på, feks saxobank, plus500 etc som jeg selv bruker. Ellers er jeg nybegynner i aksjemarkedet og har trent på demo i litt over 6-7 måneder og har begynt å handle for full guffe de siste 3 ukene.

Jeg selv ville aldri gitt pengene mine til noen andre for investering, det er en risiko i seg selv å gi ifra seg penger hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du er interessert i aksjer så finnes det mange gode demo versjoner som man kan trene på, feks saxobank, plus500 etc som jeg selv bruker. Ellers er jeg nybegynner i aksjemarkedet og har trent på demo i litt over 6-7 måneder og har begynt å handle for full guffe de siste 3 ukene.

Jeg selv ville aldri gitt pengene mine til noen andre for investering, det er en risiko i seg selv å gi ifra seg penger hehe.

 

Hvordan går det med kjøpene? Tjener du noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...