Gå til innhold

Nettverksadapter underyter, hjelp!


Anbefalte innlegg

God Aftem.

 

Her om dagen kjøpte jeg meg en D-Link Wireless N 150 Micro USB adapter, som skal takle 150 megabit.

 

Nettet mitt er på 50/50, men det irriterende er at jeg bare har rundt 100 kb/s, noenganger bare 90, andre ganger 100-200.

 

Greia som dere sikkert skjønner, er at dette er fryktelig irriterende. Det går raskere og dele nett fra en annen pc via kabel.

 

Har også oppdatert driverne, og lastet ned driver fra d-link sine egne sider, men det hjelper ikke.

 

 

Noen som har forslag til hva som kan fikse dette? Driverne er til win7, og jeg har win8, kansje noe der?

 

PS: Skrivefeil pga jeg er hersens uvant med tastaturet mitt :(

Endret av Sjofelgut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid at et trådløst adapter klarer å samarbeide med den trådløse ruteren det er koblet til. Noen ganger skyldes det annen forstyrrende trafikk på samme frekvens, noen ganger virker det som om HW-produsentene ikke har tolket spec'en på samme måte.

 

I ditt tilfelle kan det også skyldes USB-interfacet. Har du prøvd å plugge adapteret i en annen USB-kontakt?

Lenke til kommentar
Gjort det og, hva mener du med SW?

Jeg tenkte på ting som kontrollpanel-applikasjoner som kan brukes til å rekonfigurere driverne, osv.

Ting som blir installert automatisk (eller du må velge det) når du installerer driverne men som kanskje ikke blir avinstallert automatisk når du avinstallerer driverne. Det kan være en fordel å fjerne alt (drivere + SW) før du prøver å reinstallere det.

Lenke til kommentar

Installer kun driver og ikke noen annen programvare, og la Windows kontrollere det trådløse nettverksadapteret. Selv om adapteret er oppgitt til 150 Mbps er dette teoretisk, og selv under ideelle forhold vil du aldri klare å få til det.I beste fall rundt 60 Mbps. Hvilken trådløs router/aksesspunkt har du, og hvor langt står maskinen? Dersom USB-adapteret er på baksiden av maskinen vil også maskinen blokkere for signalene.

Lenke til kommentar

Har prøvd meg fram, og snakket med han selgern, som tydeligvis ikke vet hva han snakket om.

 

Jeg klarte og oppnå 1 megabit, som er altfor lite for mitt bruk, og kjøper meg heller et nettverkskort, som jeg setter inni pcen, med noe skikkelig antenner.

 

Fant også ut at den var skrøpelig lagd, tålte ikke og bli flyttet fra ene usb porten til andre mere enn 15 ganger...

Lenke til kommentar

Ellers kan støy ellers i nabolaget eller i huset påvirke ytelsen kraftig. Alt fra mikrobølgeovner til andre strålekilder som andre WiFi-sendere i nærheten kan påvirke ytelsen. Sistnevnte kan unngås ved å endre kanalen (frekvensbåndet) til et som ikke er like trafikert.

Men som ellers sagt, så er det jo fullstendig overkill å ha 50/50 linje med fiber, som har lynrask overføring over store avstander når du begrenser hastigheten de siste meterene. XD

 

Det er vel ingen sjokkmelding at en så liten sender har en absolutt minimal antenne, og kombinert med både prisen, så ville jeg ikke vært sjokkert over dårlig ytelse. Selv om 100kbps er svakere enn hva jeg ville forventet. Det kan ikke være andre som nettet samtidig som du tester? Og har du testet rett ved siden av routeren?

Kabel er selvsagt raskest (milevis), og det vil det nok forsette å være i mange år. ;)

Lenke til kommentar

Routeren min er en eller annen som følger med Eidsiva bredbåndet. Den funker fett, får 50/50 på macen min.

 

Ingen andre på nettet, heller ikke noe nett i nabolaget, da jeg bor litt avsideliggendes til, og mikrobølgeovnen eller andre ting som kan gi støy sto på. tror jeg.

 

Hadde ikke forventet 150 mgbit, men 100 kbps er altfor lite, så jeg tester litt til.

 

 

Prøver på en annen pc, og om det ikke funker med dlink sine drivere da, så blir det et skikkelig nettverkskort.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1492161

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...