Zepticon Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Folk er alt for opphengt i å strømme uten mellomlagring og venting. Det er leverandørene også! Både HBO og Netflix hadde vært svært aktuelle (OK ikke HBO da, jeg støtter ikke drittsekkselskaper), men streaming er og blir svært uaktuellt når man ikke har fiber. En løsning der man lastet ned et program, som man så filmer fra, og kunne preloade ting man ville se, ville vært genialt. Litt som offlinemodus i spotify.
arthon Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Det er to komprimerings formater som er aktuelle for 4K film. HEVC/H.265 og Redray .RED. Kontinuerlige tester som RED har gjort gjennom flere år nå gir en gjennomsnittlig bitrate på 20Mb/s hvor bildekvaliteten er sammenliknbar på et stort projeksjons lerret med ukomrpimert 4K. Dette er fra en Redray spiller. Siden HEVC ikke er helt ferdig enda har det ikke vært gjort sammenlikninger mellom HEVC og .RED, men man regner med at de kommer til å yte omtrent samme bitrate. En av grunnene til at 4K kan komprimeres så hardt og ha samme bitrate som BD og fremdeles ha tilnærmelsesvis samme kvalitet som original opptaket er at 4K oppløsning komprimerer letter enn 2K pga. at detalj oppløsningen er bedre. Dette fordrer selvfølgelig at kamera originalen er fri for artifacts, helst skutt med en oppløsning som er minst 2x 4K sensor og downsampled. 2K materialet har ofte ikke 2K detalj oppløsning ut fra kamera og inneholder artifacts som forplanter seg i videre behandlingen. .RED kan komprimere 4K helt ned til 10Mb/s med gode resultater for mindre skjermer. Vi vet ikke mye om hvordan REDs komprimerings teknologi fungerer i forhold til HEVC. Men .RED er en forgrening av Redcode RAW som er hele ryggraden for REDs kamera teknologi. RED har nettopp saksøkt Sony for å ha stjålet REDs komprimerings teknologi og brukt det i sine Pro Digital filmkameraer F65, F55 & F5. Eutelsat har for tiden en dedikert satellitt kanal som bare sender 4K med 40Mb/s. De regner med at når de tar i bruk HEVC så vil de komme ned i rundt 20/Mb/s. Noen av hovedpunktene i HEVC komprimering; *enhanced motion compensated filtering, *multiple coding block sizes, *increased coding unit block sizes (from 8×8 to 64×64), *hierarchical block coding, *advanced motion vector prediction, *improved context adaptive binary arithmetic coding (CABAC) processing, *expanded loop filters (de-blocking, sample adaptive offset, *and adaptive loop filter), *and optimised intra-frame prediction. Mer her i denne artikkelen; http://www.satellite...video-delivery/ Denne avanseringen i komprimerings teknologi gjør at det ikke er noe problem å få plass til 4K film på en BD plate, med omtrent samme fyllegrad som 2K BD film i dag. RED sier at deres fil størrelser for 4K film vil ligge rundt 15-20GB for de fleste filmer, så da kan vi regne med der samme for BD med HEVC. Det er ikke noe problem å bruke samme plate strukturen i replikasjon av BD disker, men spillere må fornyes med HEVC dekoding chips, grafikk prosessor og ny HDMI standard. Selv om fysisk media regnes som litt avleggs for tiden så er det faktisk veldig mange som ønsker seg å eie filmen de har betalt for fysisk. Man kan se det på DVD salget som holder seg bra, CD salget har ikke forsvunnet og Vinyl plate salget er voksende. Redray spilleren vil kunne laste ned 4K filmer fra et nytt distribusjons system som vil bli lanser sent i Mars/tidlig April med navnet ODEMAX. (ikke eiet av Red). Dette er et rent nettbasert distribusjons system, og fungerer anderledes enn f.eks. Netflix ved at Odemax ikke kjøper rettigheter til film men tilbyr rettighetshavere en distribusjons service. Sony vil også ha et 4K film nettbasert distribusjons system klart i løpet av sommeren, med en dedikert avspiller og eventuelt også implementert i PS4. Endret 21. februar 2013 av arthon 1
knutinh Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Forøvrig så har jeg symmetrisk 30/30 mbit internet over fiber, + dedikert båndbredde til iptv over fiber. Altiboksen min tillater også leie av film. Hva som da er "streaming" og hva som er "broadcast" blir etterhvert ganske blurry og uinteressant. Det som er mye mer frustrerende er at fysisk aksess bindes så til de grader opp til betalt innhold med QoS. Jeg vil heller gå på hjemmesiden til HBO, skille meg av med litt gryn, og så se Game of Thrones, i Bluray-kvalitet, når som helst etter at den har hatt premiere i USA. Det er et ønske som bransjen har vært ganske dårlig til å innfri. -k
jøkul ptro Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Det blir fort forvirrende for kunden å forholde seg til DVD, vanlig Bluray, 3D Bluray, 4k Bluray, ...4k@48fps virker framtidsrettet mhp digitale kino-standarder. At folk vanligvis ikke trenger så mye romlig oppløsning er ikke noe hinder for at de ønsker det (man har jo kjøpt ny, dyr flatskjerm...)La oss håpe at de kommer til et format som legger 4k til vanlig Bluray som et "enhancement"-lag som bare sees av kompatible avspillere. Da slipper vi (forhåpentlig) også at legacy Bluray blir avspist med annenrangs innhold.-k mye enklere å kun forholde seg til .rar, og det ser det ut til at jeg må fortsette med så lenge bransjen skal holde seg til utdaterte medier som snurreplater jo er. synes virkelig ikke synd på de svina om de går konkurs (noe som selvfølgelig ikke skjer, de har gryn så det holder)
ATWindsor Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 mye enklere å kun forholde seg til .rar, og det ser det ut til at jeg må fortsette med så lenge bransjen skal holde seg til utdaterte medier som snurreplater jo er. synes virkelig ikke synd på de svina om de går konkurs (noe som selvfølgelig ikke skjer, de har gryn så det holder) Nå er jo rar rimelig "utdatert" også, å komprimere video på den måten er jo bare ekstra kompleksitet til absolutt ingen nytte. AtW
jøkul ptro Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Nå er jo rar rimelig "utdatert" også, å komprimere video på den måten er jo bare ekstra kompleksitet til absolutt ingen nytte. AtW øh, tror du misforsto litt, det er ikke for å komprimere de velger rar edit: http*//scenegrouplist.com/scene_info_About_releases_hdarll.php Endret 21. februar 2013 av h0ih0i
ATWindsor Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 øh, tror du misforsto litt, det er ikke for å komprimere de velger rar edit: http*//scenegrouplist.com/scene_info_About_releases_hdarll.php Jeg vet godt hva scenen driver på med. Det er like fullt både utdatert og ekstra kompleksitet til ingen nytte. AtW
jøkul ptro Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Jeg vet godt hva scenen driver på med. Det er like fullt både utdatert og ekstra kompleksitet til ingen nytte. AtW ser ikke helt hva som er ekstra komplisert med det, dobbel klikk rar fila og så spretter godsakene opp på 50 tommeren, men det her begynner å bli litt OT Endret 21. februar 2013 av h0ih0i
ATWindsor Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 ser ikke helt hva som er ekstra komplisert med det, dobbel klikk rar fila og så spretter godsakene opp på 50 tommeren, men det her begynner å bli litt OT Hvordan er det mulig å ikke se hva som er ekstra komplisert med å pakke en film inn i masse småfiler uten at det gir ett fnugg av nytte? Absolutt best case er at programmet kjører fila rett fra rar med ekstra CPU-last som resultat. Det har ingen nytteverdi overhodet. AtW
arthon Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Next-gen HEVC (H.265) video codec halves H.264 data rate http://youtu.be/lXY8Szhz42M
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Er jeg den eneste som faktisk kunne tenke meg et fysisk medium, som gjør det ekstra koselig å sette på en film, i 24fps som ikke får alt til å se ut som en dårlig hjemmelaget dokumentarfilm ? Mulig jeg motsetter meg endringer litt for mye men.. Endret 21. februar 2013 av Slettet-qfohT7
ATWindsor Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Er jeg den eneste som faktisk kunne tenke meg et fysisk medium, som gjør det ekstra koselig å sette på en film, i 24fps som ikke får alt til å se ut som en dårlig hjemmelaget dokumentarfilm ? Mulig jeg motsetter meg endringer litt for mye men.. Du er neppe den eneste, det er fult av konservative folk i alle kulturbransjer Personlig blir jeg glad for å bli kvitt den latterlige hakkingen etter å ha dårlig framerate i godt over 50 år. AtW
Simen1 Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 ZeVs^ Det blir sikkert mulig å kjøpe film på plate i framtida også, og skru ned bps dersom du vil ha de mer hakkete enn originalen.
Skognisse Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 just dont!!!fysiske medier er så 90talls.få det på streaming.. og nedlasting!Det er viktig for alle som ikke har svakere linjer enn garanterert 36 Mbit/s, noe jeg antar gjelder over 90% av norske bredbåndbrukere. Dette er VELDIG relevant , med noen ISP'er. F.eks. Agder Breiband (ganske stor altibox leverandør) som har forferdelig dårlig båndbredde, i helgene , slik som lørdags kveld da du gjerne ser en film, så klarer ikke linja mer en 4-5 mbit pr transfer. Dette er uavhengig av om du har 25 , 60 eller 100 produktet, har ikke noe å si når det "stanger" gjennom samme trakten. Hos pappa må han starte nedlasting gjerne kvelden før, for å være sikker på at den er tilgengelig uten stopp (Viaplay) og de streamer ikke spesielt høy kvalitet heller.. Men nedlasting og lokal caching er et must, å basere seg utelukkende på streaming er håpløst, før alt som krever mer en 2-3 mbit stabilt (youtube blocky "hd" eksempel)
Antoweif Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Bort med snurredisker, inn med streaming og bedre nettlinjer!
Mr. Lurk Skrevet 21. februar 2013 Skrevet 21. februar 2013 Sony burde ha 4k bluray på nye ps4. Sette bluray stardaren som de gjorde med ps3.
knutinh Skrevet 22. februar 2013 Skrevet 22. februar 2013 (endret) Er jeg den eneste som faktisk kunne tenke meg et fysisk medium, som gjør det ekstra koselig å sette på en film, i 24fps som ikke får alt til å se ut som en dårlig hjemmelaget dokumentarfilm ? Mulig jeg motsetter meg endringer litt for mye men.. Fra artikkelen: Det endelige målet for gruppen er altså å finne ut hvordan bransjen kan presse 4K-oppløsning og høyere bildeoppdateringsfrekvens inn i Blu-ray. En hindring er at distribusjonsformatet for digital kino bare støtter 2k@48fps og 4k@24fps. Både praktisk og strategisk er det nok vanskelig å få ut konsument-utgivelser med bedre spec enn kino. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Cinema_Initiatives -k Endret 22. februar 2013 av knutinh
samco Skrevet 28. februar 2013 Skrevet 28. februar 2013 Får håpe på et BD format som har både 2k og 4k filmen på samme disken .... vill gjerne ha 4k filmer på et fysisk medium ukomprimert mot nett kompremering
knutinh Skrevet 1. mars 2013 Skrevet 1. mars 2013 Får håpe på et BD format som har både 2k og 4k filmen på samme disken .... vill gjerne ha 4k filmer på et fysisk medium ukomprimert mot nett kompremering Jeg vet ikke hva du sier, men jeg tror aldri du vil få 4k ukomprimert. -k
knutinh Skrevet 1. mars 2013 Skrevet 1. mars 2013 ZeVs^ Det blir sikkert mulig å kjøpe film på plate i framtida også, og skru ned bps dersom du vil ha de mer hakkete enn originalen. Dette er et godt poeng. De som protesterer mot standarder og utstyr som støtter høyere framerate enn 24 fps later til å glemme at det fremdeles er opp til de som lager filmen hvordan de vil utnytte formatet. Dersom man vil ha 24 fps "looks" så er dette trivielt å få til innenfor et 48fps ende-til-ende-system. Hvis Hollywood synes at 24 fps ser best ut så vil vi få 24 fps looks selv om formatet går over til 48 fps, akkurat som fargefilm ikke er noen hindring for å levere svart/hvit filmer. -k
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå